שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

בדרך לרכב שיתופי: פורד המציאה מערכת לניקוי פנים המכונית

הפטנט של פורד למערכת ניקוי רכב מזכיר לנו שהחיים עם "רכב שיתופי" כוללים שיתוף, כלומר גם כמה סוגים של חיידקים ובקטריות שעלולים לעבור מאדם לאדם

 

משרד הפטנטים האמריקני פרסם לאחרונה בקשת פטנט שהגישה חברת פורד למערכת חיטוי של פנים הרכב מפני חיידקים, וירוסים, פטריות ושאר מרעין בישין שעלולים להצטבר בחללים צפופים ולעבור מאדם לאדם. הפטנט עצמו, כפי שיתואר כאן, מעניין בפני עצמו. אבל מה שיותר חשוב זה שכאשר מעיינים בתיאור הפטנט "נופל האסימון" ומזכיר לנו שהמעבר ממכוניות נוסעים בבעלות פרטית אל רכב שיתופי – בין אם מכוניות אוטונומיות, מוניות רובוטיות, מכוניות להשכרה לטווח קצרצר או כל פורמט אחר שבו בני אדם משתמשים ברכב לזמן קצוב – ידרוש מכולנו שינויי התנהגות לא מובנים מאליהם.

 

 

 

למשל, אנשים נוהגים להשאיר במכונית ציוד אישי שמשמש אותם במהלך נסיעה במכונית. יש שמשאירים חבילת טישיו, כסף קטן, מטען לטלפון או קרם ידיים, ואחרים הופכים את המכונית שלהם למחסן נייד וסוחבים בה דברים שהם צריכים לשימוש יום יומי או כאלה שהם נסחבים איתם סתם כך, כי הם שם. אחד הדברים שאנשים משאירים סביבם מבלי להקדיש לכך יותר מידי תשומת לב הוא לכלוך, חיידקים, וירוסים, פטריות, ולא מעט שרידי DNA נוספים שהפירוט שלהם כאן עלול לגרום לקורא לדפדף אל האייטם הבא. אבל נדמה שכל עוד שאנחנו פוגשים שוב ושוב את החיידקים "שלנו" או של הקרובים לנו – אנחנו לא עושים מזה עניין, בעיקר מפני שאותם חיידקים מלווים אותנו גם בבית ובסביבת העבודה שלנו.

 

 

השאלה המעניינת שמציף הפטנט של פורד היא מה קורה כאשר אנחנו נכנסים למכונית שכבר הסיעה באותו יום עשרה אנשים אחרים, כל אחד עם החיידקים והמטען הגנטי שלו? חלק מן האנשים האלה בריאים ונקיים למשעי, אבל מה עם מי שלא? עד כמה אנחנו, כנוסעים ומשתמשים, מוכנים ומעוניינים להיחשף לחיידקים של אחרים – וזאת בעיקר כאשר אנחנו כלואים בתוך סביבת נהג צפופה ומתפעלים את אותם אמצעי תפעול שבהם אחז לפני רגע מי שאולי נושא מחלה מדבקת כלשהי?
הפתרון של פורד, לבעיה שעד לפני כמה דקות בכלל לא חשבנו שהיא קיימת, היא מערכת נשלטת מחשב של תאורת אולטרא-סגולה ומסנני אור תואמים שמסוגלת לפגוע במטען הגנטי של חיידקים, וירוסים, פטריות ומזיקים אחרים ולנטרל אותו, ובכך בעצם לחטא את פנים הרכב ולהכין אותו לקראת המשתמש הבא.

אם הרעיון הזה נשמע טריוויאלי כדאי בכל זאת לעיין בבקשת הפטנט מכיוון שהוא ממש לא מובן מאליו, וזאת ראשית לכל מכיוון שקרינה אולטרא סגולה היא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר ל"הזדקנות" של חלקי פלסטיק ועץ. כך, למשל, אם תופעל בתוך חלל הרכב תאורת UV חזקה ולא מבוקרת ייגרם לפלסטיקה בלאי עצום, והיא תתחיל להתפורר תוך זמן קצר יחסית. הפטנט, לכן, הוא למערכת שכוללת לא רק את מערכת התאורה המיוחדת (שיכולה לפעול במספר שיטות) אלא גם חיישנים שמנטרים את החלל הפנימי של הרכב כדי לקבוע אם נוצרו תנאים שבהם חיידקים ופטריות עלולים לשגשג (חום, לחות, מצב האוויר), ומערכת ממוחשבת אשר מבצעת סימולציה ומפעילה את תאורת האולטרא סגול בעיתוי המתאים, לכיוון המקומות הרצויים, ורק למשך פרקי הזמן הנחוצים. אחד מסוגי החיישנים, למשל, נועד לוודא שהרכב ריק מנוסעים ולהפסיק את פעולת המערכת כאשר מישהו נכנס לרכב.

 

"מערכת הניקוי המתוארת כאן", נכתב בבקשת הפטנט, "עשויה להיות נדרשת במיוחד בסביבות צפופות וקטנות יחסית: מאחר שטווח הטמפרטורות שמתאימות לנוחות אנושית נוח ומקדם גם את התפתחותם של פתוגנים זיהומיים כגון חיידקים, וירוסים ופטריות; משתמשים נגועים ובלתי נגועים עשויים להשתמש ברכב באופן קבוע וכך להפוך את תא הנוסעים ללא מערכת הניקוי לכלי סביר יותר להפצת זיהום. לכן, ניתן להשתמש במערכת הניקוי כדי למזער התפשטות של מחלות נשימה, עיכול ומחלות אחרות… מערכת הניקיון מורכבת מחיבור רשת קווית או אלחוטית שמאפשר תקשורת בין מחשב, מערכת תאורה, חיישנים סביבתיים, מערכת זיהוי נוסעים, מערכת בקרת אקלים, מודול ממשק אדם-מכונה (HMI) ומודול טלמטריה… החיבור כולל את רשת התקשורת הפנימית ברכב(CAN – BUS) , רשת קישוריות מקומית (LIN), חיבור סיבים אופטיים וכדומה".

"מערכת תאורת ה-UV תפעל באורך גל של 240-280 ננומטר, מכיוון שספקטרום זה עשוי להאיץ את היווצרותם של חומצות DNA של פירימידין – דבר שמזיק לדנ"א וגורם למוות של תאים. שימוש במסננים נועד כדי למזער את היווצרות גז האוזון (O) בתוך התא… באמצעות חיישנים המחשב עשוי לזהות מזהמים פוטנציאליים, ובהתבסס על זיהוי זה לקבוע מינון (תאורה) מתאים. בין השאר, המחשב יקבל מן החיישנים נתונים סביבתיים לגבי רמת הלחות בתא הנוסעים, נתוני טמפרטורה, נתוני תאורת שמש על משטח התא, מידת הלחות, נתוני זרימת אוויר בתא הנוסעים וכדומה. המחשב עשוי לקבוע את אורך הגל, עוצמת האור ו/או לקבוע את משך החשיפה המתאים לחיסול, השמדה או הריגת זיהום מזוהה תוך הימנעות ממנת יתר… שעלולה לגרום להידרדרות של רכיבי פנים הרכב (למשל גומי, פלסטיק, או חומרים אחרים שמתפוררים בנוכחות אור UV)".

בבקשת הפטנט מתוארים מספר מקומות שבהם יותקנו יחידות התאורה השונות, וגם טכנולוגיות שונות שבהן יכולות נורות כאלה לפעול. בין השאר אפשר להציב אותן בכל מקום שבו יש חלקי דיפון (דאש בורד, קונסולות, דיפוני דלתות וכיוצ"ב), ובתנאי שהן יופנו כלפי החלקים שיש לחטא.

כעת, כאשר נחשפנו לפתרון לבעיה שעד לפני רגע רובנו כלל לא הטריד בה את עצמו, נשאלת שאלה לגבי שאר החללים הציבוריים שכולנו חולקים עם בני אדם אחרים: אוטובוס, רכבת, מונית, מטוס, או אפילו קורקינט ממונע להשכרה קצרצרה. עורכי בקשת הפטנט מתייחסים גם לכך כאשר הם מדגישים שהפתרון שלהם (והגנת הפטנט) ישים לא רק למכונית נוסעים שבה הוא מודגם אלא גם למשאית, קרוסאובר (SUV), רכב פנאי, רכבת, מטוס ועוד, והם מדגישים במיוחד כלי רכב אוטונומיים כמו מונית אוטונומית, אוטובוס אוטונומי וכיוצ"ב.

 

צילומים ואיורים: משרד הפטנטים האמריקני, פורד