שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

המרוץ אל הרכב החשמלי: שלוש פריצות דרך של CATL

בתוך פחות משבוע הציגה יצרנית הסוללות הגדולה ביותר בעולם שלושה קונספטים חשובים אשר יוזילו את עלות האחסון של אנרגיה חשמלית ויאריכו את טווח הנסיעה של רכב חשמלי.
AUDI Q4 E-TRON

 

היום שבו הנעה חשמלית תהיה זולה ומשתלמת יותר כלכלית מאשר הנעה באמצעות מנועי בעירה פנימית מתקרב במהירות, ואחד המאיצים החשובים ביותר בעולם כרגע – חברת CATL הסינית – הציגה בתוך פחות משבוע שלוש פריצות דרך אשר מקרבות אותנו בשני צעדים אל היום הזה.

 

 

 

 

בסוף השבוע חשף בכיר בחברה, מאנג שיאנג פנג, את העובדה ש-CATL מפתחת סוג חדש של סוללה חשמלית שלא מכילה ניקל או קובלט. עדיין לא ברור אם הטכנולוגיה שמפותחת לטובת סוללה זאת היא אותה טכנולוגיה שלגביה טענה החברה ימים ספורים קודם לכן שיהיה לה אורך חיים של 16 שנים ושני מיליון קילומטרים, אבל חשוב להדגיש  ששני גורמים אלה נחשבים כיום לחסמים עבור תעשיית הסוללות העולמית ועבור רכב חשמלי בפרט.

טכנולוגיית הסוללות הנפוצה ביותר בעולם כיום לרכב חשמלי טהור, ולכלי רכב היברידית נטענים, היא טכנולוגיית ליתיום-יון, ויש לה מספר מגבלות. ראשית, לסוללות כאלה יש נטייה להתחמם בתוך כדי טעינה ושימוש. שנית – כושר אגירת האנרגיה שלהן מתדרדר במהלך הזמן וככל שהן נטענות ונפרקות יותר. שלישית – רכיבי סוללות ליתיום-יון כוללים קובלט וניקל שהם מחצבים נדירים והכרייה שלהם גורמת לנזק סביבתי לא מבוטל.

מאנג שיאנג פנג, אשר אמר את הדברים במהלך כנס התעשייה של התאחדות יצרניות הרכב הסיניות שנערך בשנגחאי, לא מסר פרטים מדויקים אודות מצב הפיתוח של הטכנולוגיה ולא אמר מתי צפויה החברה להציג מוצר פועל. לא מיותר להזכיר ש-CATL היא כיום יצרנית הסוללות הגדולה ביותר בעולם לרכב חשמלי, אבל לא רק היא אלא כל יצרניות הסוללות הגדולות – בהן פנסוניק היפנית, LG Chem וסאמסונג הדרום קוריאניות ו-BYD הסינית – כולן מתאמצות לפתח טכנולוגיות שיאפשרו להפחית או לבטל את הצורך בקובלט  בסוללות ניקל-קובלט-אלומיניום (NCA), ובסוללות ניקל-קובלט-מנגן (NCM). חברת CATL מייצרת גם סוללות ליתיום-יון פוספט (LFP) וגם ניקל-קובלט-אלומיניום (NCA), וסוג הטכנולוגיה שבו מדובר, ככל הנראה, הוא לא אחד מאלה.

 

 

מספר ימים קודם לכן, בכנס שנערך בעיר וואהאן, אמר יו"ר CATL, זאנג יוקון, שהחברה מפתחת גם טכנולוגיה שתאפשר לשלב תאי סוללות בתוך המרכב של כלי רכב חשמליים. בדרך זאת אפשר יהיה להיפטר מן המארזים הגדולים, הכבדים והמגבילים שמקובלים כיום ובאותה נשימה להגדיל משמעותית את מספר התאים שמוטמעים בכל כלי רכב וכך גם את קיבולת האנרגיה שהוא נושא עליו. באופן טבעי, כך יגדל טווח הנסיעה של רכב חשמלי וייפרץ החסם המשמעותי ביותר מפני חדירתו לשוק.

אנשי CATL מכנים את הטכנולוגיה הזאת EVV ומעריכים שהם יצליחו להביא אותה לשוק לפני שנת 2030. לטענתם היא תאפשר להשיג טווחי נסיעה של יותר מ-800 קילומטרים בין טעינות. הסיבה שתאריך היעד המוצהר הוא רק בעוד כתשע שנים לא קשורה ככל הנראה רק בטכנולוגיה עצמה, אלא בעיקר בשינויים המבניים והתכנוניים שנדרשים דווקא ברכב עצמו. ל-CATL אין עדיין ככל הנראה הסכם להטמעת הטכנולוגיה הזאת אצל יצרנית רכב כלשהיא, ורק אחרי שהסכם כזה ייחתם תוכל יצרנית רכב להתחיל לתכנן פלטפורמה חדשה ואת מערכי הייצור שנדרשים כדי ליישם אותה.

CATL, אשר בוחנת בימים אלה פרויקטים בתחום מחזור סוללות ושילובן במערכות הפקה של אנרגיה מתחדשת, הכריזה בשבוע שעבר על השקעה של 2.73 מיליארד דולר בפרויקטי פיתוח שונים.

אגב, רעיון השילוב של תאי סוללה בפלטפורמה או במרכב של רכב אינו רעיון חדש, הוא הוצע כבר בשנת 2018 על-ידי קבוצת מחקר שבדית שהציגה קונספט לפיו המרכב – כלומר מעטפת הרכב – ישמש ככלי הקיבול של תאי הסוללה – והיא תהיה עטופה בסיבי פחמן. המגבלה העיקרית של קונספט כזה היא בטיחותית: מה יקרה לתאי הסוללה אם וכאשר ייספגו פגיעה פיזית בעת תאונה.

CATL יכולה להיחשב לפלא תעשייתי והיא מדגימה היטב את היתרונות של כלכלה מתוכננת בדגם הסיני. החברה, שחייבת את ההצלחה שלה לנחישות של הממשל הסיני לקדם את תחומי הרכב החשמלי והסוללות, הוקמה לפני פחות מתשע שנים (דצמבר 2011), ומאז הקימה מגוון חברות בת לקידום פרויקטים פרטניים. CATL מספקת סוללות לרכב חשמלי לרוב יצרניות הרכב הסיניות (למעט BYD שהיא יצרנית סוללות בעצמה), ובין השאר ל-SAIC – יצרנית הרכב הגדולה בסין שחולקת איתה מיזם משותף לייצור סוללות, וגם ל- GAC, FAW, ואחרים.

ל-CATL יש מפעלים בסין, ובנוסף להם היא הקימה ומקימה גם מפעלים באירופה וביבשות נוספות. CATL מספקת סוללות ליתיום-יון לרוב החברות שמייצרות רכב חשמלי בימינו, בהן טסלה, ב.מ.וו, פולקסווגן, מרצדס, טויוטה והונדה. בנוסף, ל-CATL יש חברות למו"פ ו/או לייצור סוללות, ומערכי שירות, גם בארה"ב וביפן. כ-49% מהון המניות של CATL נסחר בבורסה בשנזן (Shenzhen), כ-26% מן המניות מוחזקים בידי חברת ההשקעות Ningbo Meishan וכ-12% בידי חברת שילין הואנג.

נכון להיום החברה מייצרת, בין השאר, סוללות, תאי סוללה ורכיבי ליתיום-יון, מתאמי מתח, מצברים לרכב, סוללות ליתיום פולימר, תאי דלק, סוללות ליתיום ברזל פחמתי ועוד.

סקודה
שינוי גודל פונט
ניגודיות