שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

בריטניה מקימה שדה תעופה עירוני ראשון למוניות מעופפות

בתוך תשעה חודשים יפעל בעיר קובנטרי שבבריטניה שדה תעופה עירוני זעיר לכלי טייס חשמליים שממריאים ונוחתים אנכית. יונדאי, שמתכוונת למכור רחפנים לתעופה אזרחית כבר בתוך 7 שנים, שותפה לפרויקט שממומן על-ידי ממשלת בריטניה.
AUDI

 

העיר קובנטרי, ששוכנת במרכז ההיסטורי של תעשיית הרכב הבריטית באנגליה, בריטניה (כ-30 קילומטרים מזרחית לעיר ברמינגהם), תהיה העיר הבריטית הראשונה שבה יוקם נמל תעופה עירוני למוניות-רחפניות. הקמת נמל התעופה העירוני נועדה, בין השאר להדגמת אופן השימוש במוניות מעופפות במרכזים עירוניים, והיא מבוצעת על-ידי חברת הסטראט-אפ הבריטית Urban-Air Port בשיתוף פעולה עם יצרנית הרכב יונדאי.

 

 

על-פי התוכניות, נמל התעופה העירוני יהיה פעיל כבר בחודש נובמבר השנה, וזאת לאחר שחברת אורבן איירפורט נבחרה במסגרת תוכנית ממשלתית לפיתוח מערכות תעופה אזרחיות ל"טיסה באפס פליטת מזהמים". ממשלת בריטניה העמידה לצורך הפרויקט מימון ציבורי בהיקף של 1.65 מיליון דולר. ממשלת בריטניה הגתה את הפרויקט ואת התקצוב הממשלתי לאחר שהסתבר שבעוד שטכנולוגיית הרחפנים והתעופה הזעירה מתפתחת בקצב מהיר – המכשול שניצב בפני פרישה רחבה שלה לתועלת הציבור הוא מחסור בתשתיות עירוניות לנחיתת כלי טייס כאלה, והעלאה והורדה של נוסעים ומטענים.

נמל התעופה העירוני של קובנטרי יופעל בחלקו על ידי מערכות לא מאוישות אוטונומיות, כפי שמודגם באמצעות קונספט Air-One שמציג אפשרות לפרישה מהירה, אפילו זמנית במקרה הצורך, של שדה תעופה עירוני לכלי טייס חשמליים שממריאים ונוחתים אנכית (eVTOL). יונדאי הכריזה כבר לפני קרוב לשנתיים על הקמת חטיבת ניידות אווירית עירונית, אשר בין השאר תייצר בעצמה רחפנים להטסת נוסעים ומטענים ותשיק אותם לקראת שנת 2028, וחטיבה זאת תשתף פעולה עם אורבן איירפורט

אנשי אורבן איירפורט מספרים שהשטח הפיזי שנחוץ להקמת נמל תעופה עירוני במודל שלהם קטן בכ-60% מן השטח שנדרש כיום להקמת מנחת מסוקים "מסורתי", ובאמצעות בנייה מודולרית ומבנים מוכנים-מראש אפשר להקים אתרים כאלה תוך ימים ספורים ולהפעיל אותם ללא צורך בחיבור לתשתיות ציבוריות. לדבריהם, התכנון שלהם מתאים לכל כלי טייס ממריא ונוחת אנכית, והוא אמצעי תחבורה משלים לסוגים אחרים של תחבורה ציבורית כמו מערכת מסילתית, כלי רכב חשמליים, אוטובוסים חשמליים או אמצעי מיקרו-ניידות למיניהם (כמו קטנועים וקורקינטים).

בזכות בניה מודולרית אפשר גם לפרק אתרים כאלה במהירות ולהעביר אותם למיקומים אחרים בהתאם לצרכים משתנים. כמובן שאפשרות כזאת פותחת אפשרויות חשובות לשימוש במתקנים כאלה ללוגיסטיקות הנחצות במצבי אסון וחרום.

 

 

נמלי אוויר עירוניים יכולים להיפרש במהירות ולשמש כלי טייס מאוישים, כלי טייס אוטונומיים, כלי טייס מופעלים מרחוק (כתב"מים) וכל אמצעי אחר לשינוע בני אדם וציוד במידת הצורך. אורבן איירפורט מתכוונת לפרוש יותר ממאתיים אתרים בחמש השנים הקרובות כדי לענות על ביקוש עולמי, וזאת לאחר שערים רבות ברחבי בריטניה וברחבי העולם כולו כבר הביעו בכך עניין. סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א, חוזה ששוק כלי הטייס האוטונומיים בארה"ב לבדה יגיע לשווי של 500 מיליארד דולר כבכר בטווח הקרוב, וגם היא חוזה שאחד החסמים המשמעותיים לגידול השוק הוא היעדר תשתיות המראה ונחיתה לכלים כאלה.

ריקי סנדהו, מייסד אורבן איירפורט, אמר ש"מכוניות זקוקות לכבישים, רכבות צריכות מסילות, וכלי טייס צריכים שדות תעופה. כלי טייס שממריאים ונוחתים אנכית זקוקים לנמלי אוויר עירוניים, ואלה ישפרו את הקישוריות ברחבי הערים שלנו, יגבירו פרודוקטיביות ויסייעו לבריטניה להתייצב בחזית ולהוביל כלכלה גלובלית חדשה, נקייה מפליטות מזהמים".

 

טיגואן