האלגוריתמיקה של RAVIN אומרת די לשמאי
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

האלגוריתמיקה של RAVIN אומרת די לשמאי

במקום לסמוך על רישום ידני ואנושי של נזקי פח ברכב, RAVIN לימדה את המחשב לבצע בדיקות מצולמות ולהסיק מהן אודות מצב המכונית.

 

גילוי נאות: הביטוי "בינה מלאכותית" הפך בשנים האחרונות לסוג של "מילת קסם" שגורמת לי לחשוד בכשרים. נכון, כאשר האנדרואיד שלי מתעדכן אני לא באמת בודק את השורות של הקוד החדש, וכשאני מוריד אפליקציה או קונה תוכנה אני לא מדמיין את המתכנתים שכתבו אותן – אלא את מה שאני מצפה שהן יעשו עבורי. אבל כשמתחילים לספר לי על מחשבים שלומדים ונהיים יותר חכמים אני לא בטוח אם זה מחזיר אותי המון שנים אחורה, אל אייזיק אסימוב ושלושת חוקי הרובוטיקה שלו, או שזה גורם לי לחשוב על ברני מיידוף ועל הונאות פירמידה…

 

 

מצד שני, יש מצב שבעוד כמה שנים אצחק על מה שהייתי היום, מפני שקשה להכחיש שיש משהו מלהיב במוצר שהולך ומשתבח ככל שהוא לומד עוד ועוד מצבים חדשים. כלומר, זה אם התיאוריה שגלומה בהבטחה של המוצר באמת מתממשת במציאות…

ככל שהצלחתי להבין את הטכנולוגיה של  RAVIN AI, ואני לא מבטיח שאני לגמרי שם, אם מצלמים מכונית מספיק פעמים לאורך החיים שלה, ואם הצילום הזה מספיק חכם והמערכת שאוספת את הפיקסלים מספיק אינטליגנטית – אפשר לגבש את זה לדוח מצב ש"מבין" – ולכל הפחות מתעד – את מצב המכונית. מערכת כזאת יכולה אפילו להפיק דו"ח שמאי שמעניק ציון למצב הרכב.

ולמה זה כל כך חשוב? מפני שישנם עשרות תסריטים שבהם גופים שונים – החל מלקוחות פרטיים וכלה בגופים שמנהלים ציי רכב עצומים, זקוקים לשיטה יעילה, זולה ומהירה לסקירת מצבן של מכוניות. דוגמא אחת מיני רבות: השכרות קצרצרות, למשל במודל של GOTO (לשעבר קאר2גו), כאשר מכונית מחליפה הרבה ידיים בכל יממה. דוגמא אחרת: העמסת ופריקת כלי רכב בהובלה ימית על אוניות RORO (אוניית "גל-נוע" להובלת כלי רכב). וגם: הערכות נזק שמאיות עבור חברות ביטוח, סיום הסכם ליסינג או מכירת מכוניות מרחוק.

בדיקת מצבה החיצוני של מכונית יכולה להתבצע על-ידי מי שמבין או לא מבין במה שהוא עושה וכמובן שבמקרה השני יש מצב שהוא יפספס את הדברים החשובים או את משמעותם הכלכלית. בדיקה כזאת, כאמור, יכולה להיות חשובה עבור מי שרוצה לקנות מכונית ולדעת אם כדאי או לא כדאי לו בכלל לצאת לראות אותה פיזית, והיא יכולה להתבצע על-ידי, או עבור, מנהל צי שצריך לנהל מאות או אלפי כלי רכב.

בשני המקרים המשאב שאפשר לתמחר הוא עלות הזמן שנחסך, ולפעמים גם עלות של כח אדם מיומן לעומת כח אדם לא מיומן ופחות יקר. בשני המקרים – אם המכונה מצליחה לעמוד במשימה שהוגדרה לה – הבונוס הגדול הוא אובייקטיביות: אם מכונה תוכנתה נכון אין לה "אינטרסים", ואם החיישנים שלה תקינים היא לעולם לא מתעייפת או סובלת ממצבי רוח.

 

 

בדיקות פיזיות כאלה של כלי רכב מבוצעות כיום בדרך כלל על-ידי בני אדם, פחות או יותר ברישום ידני (גם אם על-גבי מאגר נתונים דיגיטלי), ולבני אדם יש כל מיני תכונות… של בני אדם. ומכיוון שהאתגר והבעיה אמיתיים לגמרי יש כיום לפחות שלוש חברות ישראליות, ולא מעט חברות מחו"ל, שמתאמצות למצוא לה פתרונות. אחת החברות האלה היא RAVIN AI, ובועידת התחבורה החכמה של מנהלת תחבורה חכמה (כעת במשרד התחבורה) פגשנו את עומר פרי, מנהלת הפיתוח העסקי בחברה. עומר מספרת לנו על מתארי שימוש שונים בטכנולוגיית הבינה המלאכותית שהחברה פיתחה.

בגדול (ועדיף לשמוע את זה מעומר), RAVIN – שקיימת כבר ארבע שנים שבמהלכן אספה כבר חצי מיליארד קטעי דאטה – משתמשת בצילומי וידאו של הרכב כדי לייצר דו"ח שמתאר את מצבו ולפי זה גם מעניק לו ציון.
ל-RAVIN יש כבר לקוחות משלמים, למשל טויוטה וחטיבת היוקרה שלה, לקסוס, בצפון אמריקה שמשתמשת בטכנולוגיה במערך הליסינג שלה, ולדברי עומר היא מוכיחה את עצמה עם "נתוני הצלחה מרשימים". RAVIN גם הציבה עמדות צילום אוטומטיות במגרשים של חברות השכרת רכב בנמלי התעופה הית'רו בלונדון וניוארק בניו ג'רזי, ובאמצעותן סרקה את כל המכוניות שנכנסו ויצאו מהם. לדבריה, הסקירה הזאת איפשרה לזהות אפילו פגמים קלים ואת התפתחותם לאורך תקופת הבעלות על כלי הרכב, בין שוכר לשוכר.

 

משרדיה של RAVIN ממוקמים בחיפה, והחברה מעסיקה כיום כ-60 עובדים ברחבי העולם. עד היום גויסו בסבב A כ-25 מיליון דולר, וברשימת המשקיעים הראשונה בולטים Car Global שהיא חברת המכירות הפומביות השנייה בגודלה בארה"ב, קרן ההשקעות של Drive, חברת ההון סיכון Ourcrowd ועוד.

האתגר הבא של RAVIN הוא גיוס לקוחות נוספים והגדלת מגוון תרחישי השימוש של הטכנולוגיה אל תחומי טכנולוגיית הביטוח ותחומים נוספים, ואולי אולי גם אל אפליקציה "אישית" לשימושים פרטיים.

סקודה