ג'ילי הולכת ב"הפוכה": רוצה לקנות את יצרנית הסמארטפונים Meizu

בשעה שחברות הטכנולוגיה והאלקטרוניקה הגדולות פולשות לתוך תעשיית הרכב – יצרנת הרכב הסינית המרתקת מכולן עושה מהלך לכיוון תעשיית האלקטרוניקה
AUDI Q4 SB E-TRON

 

יצרנית הרכב הסינית השאפתנית ג'ילי מנהלת מגעים במטרה להשתלט על יצרנית הסמארטפונים הסינית מייזו (Meizu Technology) אשר נתמכת כיום על ידי ענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא. כך עולה מדיווחים שפורסמו ביממה האחרונה בסין, ואם הדברים נכונים הרי שמדובר בצעד מבריק ונועז נוסף של יצרנית הרכב המיוחדת הזאת.

 

 

בעשורים האחרונים גדלה תכולת האלקטרוניקה בכלי רכב באופן מהיר וקבוע, אבל המגמה הזאת הואצה בעשרות מונים על-ידי מהפכות הטלפונים החכמים והתקשורת המהירה. אלה מחוללות בתעשיות הרכב והתחבורה את השינוי ההיסטורי הדרמטי ביותר מאז המצאת הגלגל מפני שהן מאפשרות טכנולוגיות ומודלים כלכליים שלא נראו כמותם בעבר. המכוניות הופכות להיות מקושרות ו"מחושמלות", מתאפשרים מודלים כלכליים כמו תחבורה שיתופית, וכל הדבר הזה סוחב אל הגביע הקדוש והחמקמק של אוטונומיה שתהפוך את המכונית ממוצר שנוהגים בו למוצר שמספק חוויות שימוש לצד היותו כלי תחבורה.

המהפכות האלה מושכות אל תעשיית הרכב את ענקיות הטכנולוגיה 'גוגל', 'באידו' ו'אפל', את יצרניות השבבים והמעגלים המודפסים 'אינטל', 'אנבידיה', 'פוקסקון' ואחרות, ואת יצרניות מוצרי האלקטרוניקה 'וואווי', 'שיאומי' ואחרות. לחלק מן החברות האלה יש יותר כסף וכח מאשר לחלק מיצרניות הרכב, ולחלקן יש גם רשתות שיווק והפצה שמגיעות אל מאות מיליוני צרכנים, ולכן החיבור בינן לבין תעשיית הרכב בלתי נמנע.
ג'ילי עצמה צפויה לייצר מכוניות עבור לפחות חברת אלקטרוניקה אחת, אם לא יותר, ונראה שקברניטיה שאלו את עצמם האם משהו שעובד לכיוון אחד לא יכול לעבוד גם לכיוון ההפוך: במקום שחברות טכנולוגיה ישתלטו על יצרניות רכב, גם יצרניות רכב יכולות לרכוש חברות טכנולוגיה.

 

אז יכול להיות שג'ילי תתקשה להתמודד מול שותפויות של ענקיות כמו יצרנית הסמארטפונים ומוצרי האלקטרוניקה (והניידות) 'שיאומי' עם ענקית החיפוש הסינית 'באיידו', אבל מי אמר שהיא צריכה להתחרות בהן? מה שהפך את ג'ילי לאחד המאורות הגדולים בתעשיית הרכב בשנים האחרונות זאת בעיקר היכולת שלה לפתח מיזמים משותפים גם עם המתחרות שלה.

הפרטים שמגיעים כעת מסין הם שהבעלים והיו"ר של ג'ילי – לי שופו, אשר ידוע גם כ'אריק לי', הקים במסגרת קבוצת ג'ילי את מיזם הטלפונים החכמים Hubei Xingji Shidai Technology בהשקעה של כ-113 מיליון דולר, וכעת הוא מבקש לבצע באמצעותו פעולה מאד דומה לזאת שביצע באמצעות יצרנית הרכב ג'ילי בתחילת דרכה: להשתלט על חברות ותיקות ומבוססות יותר באותו תחום.

לקריאה נוספת:

ג'ילי, יצרנית הרכב הסינית המרתקת – בדרך לישראל

שמו את הכסף: ג'ילי הסינית רכשה 10% ממרצדס

בנזיד עדשים: ג'ילי קנתה את פרוטון ואת לוטוס

אגב, כמו בחלק מן החברות האחרות בקבוצת ג'ילי – לי שופו וג'ילי מחזיקים רק ב-55% בעלות בחברת 'חוביי שיאנגג'י', שאותה מוביל וואנג יונג, מי שכיהן בעבר כסגן נשיא של ענקית התקשורת הסינית ZTE. פרקטיקה נוספת שבוצעה בהצלחה בתעשיית הרכב על-ידי ג'ילי בשני העשורים האחרונים, ומיושמת גם כאן היא שהחברה עושה מאמצים לגייס מנהלים בכירים נוספים מענקיות אלקטרוניקה כמו 'שיאומי' ו'אופו'.

מכל מקום, חוביי – כך פורסם – החלה במגעים לרכישת Meizu, אשר נחשבת אמנם לשחקנית לא גדולה בשוק הסמארטפונים העולמי אבל היא חברה גדולה במונחים אבסולוטיים. כדי להבין איזה דג גדול מנסה לי שופו לדוג באמצעות הסרדין החדש שלו די אם נאמר שענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא השקיעה בתחילת 2015 כ-590 מיליון דולר שתמורתם קיבלה אחזקת מיעוט בהיקף לא ידוע במייזו. לא ברור האם ג'ילי מנסה לקנות את חלקה של עליבאבא או את חלקם של בעלי מניות אחרים בחברה, אבל לא מיותר להזכיר שעליבאבא הגדולה חטפה בנובמבר האחרון סטירה קטנה מן הממונים על התחרות בסין לאחר שניסתה לשלב בטלפונים של מייזו את מערכת ההפעלה הסלולרית שלה, שנקראת YunOS.

נכון להיום (ד') דובר ג'ילי סירב להגיב על הפרסומים בסין ואמר רק ש"החברה פועלת להרחיב את הבסיס התעשייתי של עסקי הסלולר החדשים שלה", ואילו אנשי מייזו לא הגיבו.

לקריאה נוספת:

תכירו את יצרנית הרכב פוקסקון

שיאומי משקיעה 10 מיליארד דולר ברכב חשמלי