ענקית השילוח האמריקנית פדאקס (FedEx) חשפה לאחרונה רובוט אוטונומי חשמלי ואיתו חזון לפיו הוא ישוטט בעתיד הקרוב ברחובות הערים כדי למסור משלוחים ללקוחות. הרובוט, FedEx SameDay Bot, יתחיל לפעול בקיץ הקרוב במסגרת פיילוט ברחובות ממפיס, טנסי, שהיא העיר שבה ממוקם המטה של פדאקס. כפי שעולה משמו, מטרתו של הרובוט האוטונומי היא ביצוע של משלוחים מהירים בתוך כדי תנועה על מדרכות בערים. בפדאקס מאמינים שזה יהיה סוג של כלי אשר יחזק עסקים מקומיים שלא יכולים להתמודד עם כושר השילוח של ענקית המסחר אמזון. לדוגמא, אדם יוכל להזמין קניות מהמכולת השכונתית, או תרופה מבית המרקחת, ולקבל את המצרכים שלו באמצעות ה-BOT של פדאקס.
בפיילוט של פדאקס מבצע הרובוט משלוחים מהירים של 'פיצה האט'; רשתות המרכולים וולמארט וטארגט; מוצרי פארמה של רשת וולגרינס; וגם מוצרים לרכב של אוטוזון ומוצרי גינון ושיפוץ של רשת לואס. כאשר הרובוט מגיע אל יעד המשלוח נדרש המזמין ללחוץ באפליקציה על כפתור אשר פותח את דלתית התא המתאים בחייזר האוטונומי.
הכלי תוכנן בשיתוף פעולה בין פדאקס לבין חברת DEKA Development & Research Corp והמייסד שלה – דין קאמן, ואם השם הזה נשמע לכם מוכר זה לא במקרה. קאמן עמד מאחורי פיתוח ועיצוב 'סאגוואי' ושל כיסא הגלגלים המתקדם iBot. למעשה, הרובוט של פדאקס מבוסס על המערכות של iBot, ויש לו סט גלגלים שמותקנים בזוויות שונות באופן שמאפשר לו לצלוח את מרבית תנאי השטח העירוני.
פדאקס היא לא החברה הראשונה שמשתעשעת עם רעיון המשלוחים האוטונומיים. חברת הסטארט אפ נורו (Nuro), מבצעת מזה זמן ניסוי בארבעה אזורים של העיר יוסטון, טקסס, עם משלוחים אוטונומיים באמצעות כלי רכב רובוטי אוטונמי (בתכל'ס, כרגע עדיין נוסעות מכוניות רגילות, עם נהג, לביצוע המשלוחים, אבל הרובוט נמצא בפיתוח). להבדיל מהרובוט של פדאקס, הכלי של נורו הוא רכב אוטונומי קומפקטי אשר נוסע על הכביש ולא על מדרכות. הפיילוט של נורו נערך בשיתוף חברת המרכולים האמריקאית קרוגר, והלקוחות שמעוניינים במשלוח האוטונומי נדרשים לשלם תוספת של שישה דולרים.
חברה אחרת שמפתחת מערכת דומה לזאת של פדאקס, כלומר של רובוטים שנוסעים על מדרכות, היא אמזון. על פי דיווחים שונים החלה ענקית הטכנולוגיה בפיילוט בפרופיל נמוך ברחובות סיאטל וושינגטון, כאשר הרעיון הוא לפתח מוצר משלים לרחפני המשלוחים שהיא כבר מפעילה.
צילומים: FEDEX