אאודי ממציאה מחדש את ה'קוואטרו' בעידן הרכב החשמלי

אאודי מבטיחה לשמר את ההנאה מנהיגה ספורטיבית גם בעידן הרכב החשמלי ומוסיפה מנוע שלישי ל-E-Tron. למה? כנראה מפני שהיא יכולה.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

תערוכת המכוניות הבינלאומית של ז'נבה בוטלה בגלל ההיסטריה שמחולל וירוס קורונה, אבל ההשקות שתוכננו להיום (ג') בתערוכה הזאת נמשכות כסדרן. אאודי חשפה אמש את E-Tron S – שהיא אב-טיפוס לגרסת ספורט של הקרוסאובר החשמלי שלה. לטענת אאודי, E-tron S – בשתי תצורות המרכב שלה, תהיה המכונית החשמלית הראשונה בעולם עם שלושה מנועים בייצור סדרתי, ואלה יורידו לאספלט כמעט 500 כוחות סוס ויותר מ-100 קג"מ של כח.

 

 

אאודי ניכסה לעצמה במהלך השנים את ההנעה הכפולה, עניין שהתחיל במקור כדי לפצות על העובדה שהמכוניות שלה נולדו כמכוניות הנעה קדמית אך התמודדו מול מכוניות בעלות הנעה אחורית. בתוך זמן קצר, בעיקר באמצעות השקעה גדולה והישגים רבים במירוצי ראלי, הצליחו אנשי אינגולשטאט לבסס את הטענה שהנעה לארבעת הגלגלים עדיפה – מבחינה דינמית ובטיחותית על הנעה קדמית או אחורית.

E-Tron, דגם הכניסה החשמלי הטהור הראשון של אאודי שנברא מראש כחשמלי בלבד, כולל הנעה כפולה כחלק מן ה-DNA שלו – עם מנוע קדמי שמספק 168 כוחות סוס ומנוע אחורי שמייצר 188 כוחות סוס וכל אחד מהם מפעיל שני גלגלים על אותו סרן. הדגם הזה מספק שילוב של 360 כוחות סוס במצב רגוע ו-408 כוחות סוס במצב "Boost", ומאיץ את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5.7 שניות ואל מהירות מרבית שמוגבלת ל-200 קמ"ש.

אבל אנשי אאודי מרגישים שכעת הם צריכים להעלות את הרף עם גרסה ספורטיבית יותר, ולכן הם העבירו את המנוע החזק מאחור קדימה והגבירו את ההספק שלו ל-201 כוחות סוס, ואת המנוע הקדמי העבירו לאחור ו"שכפלו": כל אחד מן הגלגלים האחוריים של גרסת S מונע באמצעות מנוע שמספק כ-177 כוחות סוס, ושלושת המנועים יחד מספקים קצת יותר מ-496 כוחות סוס וכ-100 קג"מ של מומנט במצב "ספורט" (או 429 כ"ס במצב רגוע). לחיצה על המצערת, במצב ספורט, מזניקה את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 4.5 שניות ואל מהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית ל-210 קמ"ש.

כדי שלא לחסל את הסוללה בבת אחת מוגבל משך הזמן שבו אפשר להימצא במצב BOOST לשמונה שניות מסחררות. קיבולת הסוללה לא שונתה ונותרה 95.3 קילוואט שעה, אבל כעת זמינים 91 אחוזים מן האנרגיה הזאת לעומת 88 אחוזים בגרסה הרגילה. המשמעות, כמובן, היא טווח נסיעה קצר יותר לא רק אם לנהג יש רגל עצבנית על דוושת התאוצה אלא מעצם העובדה שהמכונית הספורטיבית כבדה יותר בגלל הוספת המנוע.

 

 

מצד שני, אנשי אאודי מבטיחים שהחזות הספורטיבית של אב הטיפוס, שתועתק מן הסתם למכונית הספורטיבית הסדרתית, מבטיחה וגם מקיימת. לטענתם, לא רק שהאלקטרוניקה שלהם מתוכנתת לקחת בחשבון את כל מצבי הנהיגה ולשלוח לכל גלגל את כמות הכח המדויקת שנדרשת לו בכל שבריר שניה (ובדרך זאת ליצור "דיפרנציאל וירטואלי" שמטייב את העברת הכח) – היא גם מכוילת כדי להעניק תחושה דומיננטית של הנעה אחורית. במצב ספורט, לדבריהם, מגלה בקרת היציבות סלחנות לנהגים שאוהבים להשתעשע והם יכולים לשלוח את המכונית להחלקות כח מבוקרות ולשעשועי נהיגה אחרים.

במצב נהיגה רגיל פועלים רק שני המנועים החשמליים האחוריים, ואילו המנוע הקדמי נכנס לפעולה ("כשהנהג בקושי שם לב", אומרים אנשי אאודי) רק כאשר הנהג לוחץ על הדוושה, למשל בעת עקיפה. האלקטרוניקה מפעילה את המנוע הקדמי אוטומטית גם כאשר המכונית זקוקה ליותר אחיזה, למשל כאשר נוהגים על כביש רטוב או מכוסה קרח או על דרך עפר. קונספט ה'קוואטרו' מופעל בכל מצב שבו האלקטרוניקה מזהה שאחד מארבעת הגלגלים בא במגע עם משטח שלא מספק די אחיזה, ואז היא מצמצמת את כמות הכח לאותו גלגל ומגבירה את הכח לגלגלים שאוחזים טוב יותר.

היות שהסוללה לא השתנתה, ויש לה מערכת לניהול חום, אפשר לטעון אותה ממצב כמעט ריק (5%) ל-80% בעמדות טעינה מהירה שמספקות 150 קילוואט בתוך כ-30 דקות בלבד.

אאודי טרם פרסמה מחיר לדגם הזה, אבל הוא לא יהיה זול, ואנשיה גם לא אמרו עדיין מתי צפויות תחילת הייצור והשיווק של הדגם הספורטיבי הזה בעולם.