אחרי ההנפקה: ג'ובי חשפה מונית אוויר לארבעה נוסעים

אחת החברות שמובילות את התעופה האזרחית הזעירה מוערכת כעת ב-6.6 מיליארד דולר, ומצפה שמוניות האוויר שלה יעלו בעתיד כ-650 אלף דולר בלבד. ג'ובי מתכוננת להפעיל טיסות אזרחיות בתוך כשלוש שנים ומעריכה ששוק מוניות האוויר שווה כ-30 מיליארד דולר.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

בפברואר השנה נכנסה חברת ג'ובי אוויאיישן לבורסה בניו יורק באמצעות מיזוג עם חברת SPAC, ומיד לאחר מכן פרסמה סרטונים שמציגים את אב-הטיפוס של "מונית האוויר" שלהם, למעשה רחפן מאויש שממריא ונוחת אנכית ומסוגל להטיס ארבעה נוסעים וטייס אנושי.

 

 

ג'ובי שוקדת על פיתוח מונית האוויר שלה כבר משנת 2009 ועד כה ביצעה כבר יותר מ-1,000 טיסות עם אבות טיפוס שונים. צוות המפתחים והעובדים הנוכחי שלה מונה כ-700 איש ואישה, רובם מהנדסים ובעלי מקצועות ייחודיים בתחום התעופה, ולהערכת מנהליה היא תתחיל להפעיל שירות מוניות אוויר כבר בשנת 2024, כלומר בתוך כשלוש שנים מהיום.

בדרך מן החזון המקורי אל חברה שגייסה לקופתה, באמצעות המהלך הבורסאי, כ-1.6 מיליון דולר, ג'ובי ביצעה כבר מספר סבבים של גיוסי הון, רובם אסטרטגיים. בין השאר מושקעות בה יצרנית הרכב טויוטה – שמהנדסיה עובדים "כתף אל כתף" עם אנשי ג'ובי, וחברת 'אובר' שהשקיעה 75 מיליון דולר ומיזגה לתוך ג'ובי את פעילותה בתחום התחבורה המעופפת. טויוטה השקיעה במיזם 394 מיליון דולר ובמקביל לכך נחתם הסכם שיתוף פעולה עם Uber Technologies, אשר מקנה לג'ובי יתרון מסחרי ומשלב את השירותים של שתי החברות באפליקציות זו של זו. במסגרת עסקה זאת קיבלה ג'ובי והטמיעה לתוכה את Uber Elevate, חטיבת התעופה של 'אובר' ואיתה גם "אנשי מפתח וחבילה של כלי תוכנה שמתמקדים בניהול תפעול רב-מודלי וסימולציית ביקושים אשר מוזנים על ידי הנתונים של אובר".

מחירו של כלי הטייס של ג'ובי, ששייך לקטגוריית "כלי הטייס החשמליים שממריאים ונוחתים אנכית" (eVTOL), עומד כעת על 1.3 מיליון דולר ליחידה, אבל הוא כלל לא מוצע למכירה. המודל העסקי של החברה כולל את ההפעלה של כלי הטיס, או חבירה אל חברות מפעילות, ושותפות הדוקה עם פלטפורמות לתחבורה שיתופית, וזאת כדי להציע למשתמשי הקצה חוויית ניידות כוללת. בשנים הבאות, כך טוענים אנשי ג'ובי, יצנח מחירו של כל כלי טייס מתוצרתם בכ-50% כפועל יוצא של הגברת קצב הייצור ושל הוזלת הטכנולוגיה. הכלים ייוצרו במפעל חדש שהחברה מקימה בימים אלה בשיתוף פעולה עם טויוטה בעיר מרינה, קליפורניה. בנוסף, לג'ובי יש משרדים וסדנאות גם בסנטה קרוז, קליפורניה; סן קרלוס, קליפורניה; וושינגטון DC ומינכן, גרמניה.

התוכנית העסקית של החברה, כפי שפורסמה למשקיעים, מייעדת לכל מונית מעופפת כזאת 4,500 שעות טיסה מסחרית בשנה, עם ממוצע של 2.3 נוסעים בכל טיסה. ההטסה תבוצע על-ידי טייס אנושי שיוסמך בהתאם לדרישות רשות התעופה הפדרלית האמריקנית. אנשי ג'ובי מאמינים שגיוס ההון הנוכחי יאפשר להם לפעול עד שיהיו להם הכנסות מהטסת נוסעים בפועל, ועם תחילת הפעילות המסחרית הם מצפים להכניס מידי שנה כ-2.2 מיליון דולר מכל מונית, בעיקר מדמי הטסה.

 

 

לכלי הטייס של ג'ובי יש שישה מנועים חשמליים ושישה מדחפים, וג'ובי פיתחה כל רכיב בהם וגם תבנה אותם במפעל שלה תוך שימוש בחומרים מורכבים. טווח הטיסה הנוכחי של כלי הטייס, כאשר הסוללות שלו טעונות במלואן, הוא 240 קילומטרים במהירות מרבית של 322 קמ"ש.

האם העולם צריך מוניות אוויר?

שימוש בתווך האווירי – גם לניידות אנושית וגם להטסת מטענים בגדלים ובמשקלים שונים הופך בתקופה הנוכחית למציאות, ולעניין שבעובדה. זאת בעיקר בגלל שהדרכים הסלולות (והדו-ממדיות יש לומר) עמוסות לעיתים מזומנות הרבה מעבר לקיבולת המקורית שעבורה תוכננו, ומונית אוויר חוסכת זמן רב למתניידים בעלי ממון. כך, למשל, במקום לבזבז שעה ורבע בדרך עמוסת הפקקים שבין שדה התעופה של לוס אנג'לס לבין ניופורט ביץ' – ג'ובי תביא אותך לשם תוך רבע שעה בלבד, עם אפס פליטות פחמן במהלך הטיסה.

שימוש בתווך האווירי מותנה ראשית לכל באפשרות לטוס באופן בטוח – בלי לרסק את הנוסעים אבל גם בלי להפיל דברים על ראשיהם של מי שלא טסים, ובמידת האפשר גם תוך גרימת מינימום השפעה סביבתית שלילית מבחינת זיהום אוויר וזיהום רעש. התפתחויות טכנולוגיות בשנים האחרונות – גם בתחומי אחסון חשמל ובעיקר בתחומי קישוריות, תקשורת נתונים, ניווט ועוד, וגם בתחומי הרחפנים והכטמ"מים (כלי טיס מופעלים מרחוק) – מקרבת במהירות את היום שבו אפשר יהיה להציע שירותי ניידות בטוחים במוניות חשמליות מעופפות.

ג'ובי ממוקדת בהפעלת פעילות הסעה מסחרית שתחל בשנת 2024, שבמסגרתה היא זו שתספק את כלל שירותי ההטסה והחיבוריות אל פלטפורמות אחרות, וכמובן גם את התכנון והבנייה של כלי הטייס עצמם. מבחינה זאת יש יתרון בולט לחברה אחת שאחראית לכלל התחומים והגזרות ורואה את המטרה הסופית בכללותה.

 

 

כלי הטייס של ג'ובי הונדס מראש עם יתירות שמשפרת את הבטיחות, למשל עם שישה מנועים וזאת למרות שהוא יכול לטוס גם עם מספר קטן יותר של מנועים פועלים. הכלי ממריא ונוחת אנכית אבל יכול לבצע נחיתות קונבנציונליות כמו מטוס. בכל מקרה, התוכנית של ג'ובי מפוקחת באופן צמוד על-ידי רשות התעופה האמריקנית, ה-FAA, ומבטיחה לעמוד בכל הדרישות שנוגעות לתפעול הטיסה, לתחזוקה ולהדרכה.
אגב, התוכנית העסקית של ג'ובי, כפי שהוצגה, חוזה שווי שוק של 30 מיליארד דולר לתחום התעופה החשמלית הזעירה.