איירבס: יש לנו טכנולוגיה למטוס אוטונומי, עכשיו לך תשכנע נוסעים לטוס בו

הבעיה עם הטסת נוסעים במטוס אוטונומי היא לא טכנולוגית, אומר בכיר באיירבס, אלא פסיכולוגית. וגם: בשנת 2035 יהיו לנו מטוסים היברידים
AUDI Q4 SB E-TRON

כריסטיאן שרר, מנהל המחלקה המסחרית של יצרנית המטוסים האירופאית 'איירבס'. טוען שהחברה יכולה להציע מטוסים אוטונומיים, שמסוגלים להמריא, לטוס ולנחות באופן עצמוני. לדבריו, מעבר לענייני רגולציה, הסיבה העיקרית שלא מאפשרת להציע כעת מוצר כזה היא חוסר האפשרות לשכנע את הציבור לעלות ולטוס במטוס כזה, ואת הרגולטורים לאשר אותו. דברים אלה נאמרו על-ידו בראיון לסוכנות הידיעות "AP", במהלך הסלון האווירי שהסתיים לא מכבר בלה-בורז'ה הסמוכה לפריז, צרפת.

 

 

בתערוכת התעופה הגרמנית הציגו לא מעט חברות מטוסים לא מאוישים, רובם כלי טייס לשימושים צבאיים וכן רחפנים שיכולים לשמש כ"מוניות אוויריות עם המראה אנכית". אלא שכאשר מדובר בתעופה אזרחית – ובמיוחד במטוסים רבי מושבים – נושא הבטיחות הוא כמובן הרבה יותר כבד משקל.

״הבעיה היא לא טכנולוגית, העניין הוא לשכנע את הרגולטורים ואת הנוסעים״, אמר שרר בראיון ואמר-שאל-ענה: ״מתי נציג טכנולוגיה כזאת לקהל הרחב? מדובר בנושא שעליו אנחנו משוחחים עם רגולטורים ועם נוסעים ממש בימים אלה. מבחינה טכנולוגית זאת לא בעיה״.

 

 

אפשר להניח שהחשש מפני מטוסים אוטונומיים זינק באופן משמעותי בעקבות שתי התאונות רבות ההרוגים שבהן היה מעורב דגם 737 מקס של בואינג. המטוס הושק בשנת 2016 עם טכנולוגיה חדישה, ובין השאר גם תוכנות "טייס אוטומטי" מתקדמות אשר בסופו של דבר נמצאו כבעלות תרומה של ממש לשתי התרסקויות שגבו את חייהם של כ-350 נוסעים ואנשי צוות. בעקבות התאונות קורקע כל צי המטוסים האלה במדינות רבות בעולם – וביניהן ארצות הברית, סין וישראל.

״תאונות אלה הדגישו את הצורך של תעשיית התעופה לבטיחות אבסולוטית ולא מתפשרת – לא משנה אם מדובר במטוסים של בואינג, איירבוס או כל חברה אחרת בשוק״, אמר שרר. “״האסטרטגיה שלנו בחברה לא השתנתה בעקבות התאונות. קרקוע הצי של בואינג רק הגביר את הביקוש למטוסים, וברור לי מדוע חברות תעופה שונות ברחבי העולם מתוסכלות כעת, ודורשות תשובות״.

 

 

בהמשך הראיון, דיבר שרר על עתיד התעופה המסחרית וסיפק מספר תובנות חשובות. לדבריו, איירבס ערוכה לייצר כבר כיום מטוסים שיוטסו על-ידי טייס בודד. למעשה זאת מעין דרגת ביניים בין המטוסים שמשמשים כיום את התעופה המסחרית לבין האידאל של מטוסים אוטונומיים, והטייס הבודד הוא, יותר מכל, "משגיח". בלי קשר, בשני העשורים הבאים יידרשו בעולם, לדבריו, כ-37 אלף מטוסי נוסעים חדשים, בעיקר באסיה.

שרר מעריך שאיירבס תשלים עד לשנת 2035 את הפיתוח והייצור של מטוסים היברידים, עם מנועים שעושים שימוש בחשמל ובדלק סילוני במקביל. בעתיד הרחוק יותר הוא חוזה את האפשרות שתעשיית המטוסים תפסיק לזהם את האוויר באופן מוחלט, כלומר תעבור להנעה מסוג אחר, כנראה חשמלי.