בריטניה תאסור מכירת מנועי בעירה כבר משנת 2030

בוריס ג'ונסון צפוי להכריז השבוע על הקדמת מועד איסור המכירה של מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל ב-10 שנים, וזאת במקביל לתוכנית כלכלית שנועדה לתמרץ את המשק בעקבות משבר קורונה. מכוניות היברידיות יוסיפו להימכר עד לשנת 2035
AUDI Q4 SB E-TRON

 

ראש ממשלה בריטניה, בוריס ג'ונסון, צפוי להכריז השבוע על הקדמת המועד שבו תיאסר המכירה של מנועי בעירה פנימית בבריטניה בעשור שלם, כאשר תאריך היעד החדש יחול כבר בעוד תשע שנים.

 

 

הפייננשל טיימס, אחד העיתונים הכלכליים החשובים בעולם, דיווח אתמול (ב') על ההכרזה הצפויה, ובכך אישר ידיעות קודמות שפורסמו בנושא זה לפני מספר שבועות. ההחלטה להקדים את תוכניות ה"התחשמלות" של צי הרכב בבריטניה היא חלק מתוכנית כלכלית כוללת שנועדה להאיץ את הכלכלה הבריטית באמצעות השקעה ציבורית בפיתוח תשתיות צופות פני עתיד. מוקדם יותר השנה הכריז ג'ונסון על כוונה להקדים את מועד האיסור המתוכנן מ-2040 ל-2035, אבל אז הגיע משבר קורונה ודרש מן הממשלות לבצע מהלכים שיחלצו את הכלכלות שלהן מהר יותר מקיפאון ונסיגה כלכלית.

ההקדמה של ביצוע מהפך שממילא אמור לקרות תועיל מאד לכלכלה הבריטית ולבריטניה בכלל, בין השאר מפני שהיא תאפשר לה להתייצב בחזית המהפך העולמי בתחום זה, מיד אחרי סין והרבה לפני ארה"ב. עם זאת, מכוניות היברידיות חדשות יוסיפו להימכר בבריטניה עד לשנת 2035, וצי הרכב הקיים יוסיף לנוע לפחות עוד עשור, לכן תחנות הדלק לא תיסגרנה כל כך מהר.

נכון להיום, רק 7% מכלל המכוניות החדשות שנמכרו בבריטניה היא חשמלית טהורה, אם כי כ-25% מכלל המכוניות החדשות שנמכרות שם מכילה מערכת תגבור חשמלית כזאת או אחרת.

 

 

כדי לבצע את המהפך התחבורתי הזה נדרשת ממשלת בריטניה לא רק לחוקק חוקים ותקנות אלא גם להכניס את היד עמוק לכיס, ולתמוך בבעלי הרכב ובמפתחי תשתיות הטעינה למיניהן. יצרניות הרכב, למשל, טוענות שהן זקוקות למימון משמעותי כדי להמיר את הטכנולוגיות שלהן ולהיות מסוגלות להציע כלי רכב חשמליים במחירים עממיים, וממשלת בריטניה מבינה את האתגר וכבר הקציבה בתקציב 2021 כחצי מיליארד ליש"ט לפיתוח תשתיות מתאימות.

התוכנית הבריטית, שצפויה להתפרסם השבוע, כוללת גם השקעה ממשלתית ניכרת בטכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת – הן במתקני ייצור והן במתקנים לאגירת אנרגיה, וכן להקמת תשתיות להפקת אנרגיה גרעינית מבוזרת, בכורים אטומיים קטנים. ממשלת בריטניה צפויה לפרסם בקרוב "ספר לבן" שמפרט את התוכניות האסטרטגיות שלה להפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה, ו"חישמול" צי הרכב הוא אחד הנדבכים החשובים בתוכנית הממשלתית שמגדירה את שנת 2050 כתאריך היעד לאפס פליטות נטו.

ראשונה לזהות – אחרונה להגיב

 

ממשלת ישראל הייתה בין הממשלות הראשונות שזיהו את הצורך במעבר לרכב חשמלי, ובשנים 2010-2012 אף קיבלה שורת החלטות שנועדו "ללמד את העולם כיצד להיגמל מנפט". לקראת סבב הבחירות של 2018 הכריז שר האנרגיה, יובל שטייניץ, על כך שמדינת ישראל תאסור מכירת מנועי בעירה פנימית כבר בשנת 2030, כלומר שישראל הקדימה את בריטניה בשנתיים מבחינה זאת. "ההבדל הקטן" הוא שכבר בפורמט הקודם, כאשר ממשלת בריטניה הכריזה על תאריך היעד 2040, היא בנתה תוכנית מפורטת למהלך הזה ואף תקצבה אותו במיליארדי ליש"ט. ממשלת ישראל, לעומת זאת, השקיעה עד היום רק 50 מיליון שקלים בעידוד הקמת עמדות טעינה. הסיכוי שנוכל לעמוד בתאריך המוצהר אצלנו קצת יותר נמוך מן הסיכוי שתהיה לנו עד אז רכבת תחתית.