גל החום בגרמניה גרם להגבלת מהירויות הנסיעה

מהירות הנסיעה על הכבישים המהירים הנהדרים של גרמניה הוגבלה ל-100 קמ"ש בגלל גל חום קיצוני שגורם להמסת האספלט ולסדקים. המעבר לכלי רכב חשמליים באירופה מואץ לנוכח הטענה שמנועי בעירה פנימית אחראים לרבע מפליטת גזי החממה ולהתחממות כדור הארץ. הבומרנג חוזר אלינו, מי שמשתמשים במנועים מזהמים
AUDI Q4 SB E-TRON

כדור הארץ נלחם בחזרה: יש שטוענים שפליטת מזהמים מכלי רכב גורמות לרבע מכלל הגזים שיוצרים את "אפקט החממה" ואת התחממות כדור הארץ. כעת – נוסף לכל האסונות האקלימיים "השגרתיים" – תקף את אירופה בשבוע שעבר גל חום חריג בעוצמתו ובין שאר הצרות גרם גם לפגיעה ממוקדת במי שאולי אחראי לו. מוסדות התחבורה הגרמנים נאלצו להגביל את מהירויות הנסיעה בקטעים הלא מוגבלים של ה'אוטובאנים', הכבישים המהירים, של גרמניה.

 

 

ביום רביעי שעבר נמדדו ברחבי גרמניה טמפרטורות שאולי לא נשמעות מזעזעות בפינה שלנו שבמזרח התיכון אבל עבור הגרמנים נטולי המזגנים הן בהחלט מעיקות: מעל 38 מעלו צלזיוס. בטמפרטורות כאלה, כך הזהירו האחראים לכבישים המהירים, האספלט האירופאי המעודן והמהודק מתחיל להימס ונוצרים בו סדקים – ועל כן נאלצו הרשויות להגביל את מהירות הנסיעה המרבית ל-100 קמ"ש בלבד, פחות מן המהירות החוקית המרבית בכביש 6 הצנוע שלנו. בשונה מן המקובל בלבנט, לנהגים גרמנים יש נטייה משונה לציית למגבלות מהירות ולכן הם באמת נהגו במהירויות האלה גם על הכבישים המצוינים שלהם.

לא שזה מאד משנה, אבל גם לא מיותר לציין ש"מכחישי ההתחממות הגלובלית" מיהרו להזכיר שגל החום החריג שעטף את מערב אירופה נגרם בגלל זרמי אוויר שנשבו צפונה ממדבר סהרה, אבל זה לא ממש שינה את התוצאה הסופית. גם בפריז נאלצו הרשויות העירוניות להגיב, והם אסרו את כניסתן של מכניות ישנות ומזהמות לתחומי העיר. הסיבה: כאשר שורר מזג אוויר חם באופן קיצוני גוברת גם ההשפעה השלילית של שאר מזהמי האוויר שנפלטים מרכב (בלי קשר ל"גזי החממה") על הפגיעה בבריאות התושבים ועל קשיי הנשימה. להנחיה הזאת הייתה השפעה על כמעט 60% מכלי הרכב שנכנסים ביום יום לעיר הבירה הצרפתית, ובמיוחד על משאיות קלות ורכבי חלוקה ומשלוחים. בבריסל, בירת בלגיה ועיר הבית של האיחוד האירופאי, אסרו הרשויות המוניציפליות את השימוש בסוסים לגרירת כרכרות – אלה משמשות שם לצרכי תיירות – וזאת בגלל צער בעלי חיים.

 

 

ובחזרה לגרמניה: זיהום האוויר ברחבי המדינה הוחמר עוד יותר בגלל שריפות שפרצו במקומות שונים, בין השאר גם בשטחים חקלאיים שנפגעו מן הבצורת שתקפה את המדינה בשנה שעברה, וגם בשטחי יער. עצם הדיון בנזקי האדם לאקלים כדור הארץ מתקיים באירופה, במיוחד במערבה, הרבה יותר מאשר במקומות אחרים בעולם, ובעשור האחרון הוא האיץ את הפעולות לצמצום זיהום אוויר מכלי רכב. בשונה מכפי שרבים נוטים לחשוב היו אלה הפעולות האינטנסיביות של "מפלגות הירוקים" המערב אירופאיות – ולא "פרשת דיזלגייט" האמריקנית – אשר הובילו להחמרה קיצונית בתקני פליטות המזהמים מכלי רכב, אשר כתוצאה ממנה נאלצת תעשיית הרכב לעבור באופן מאסיבי לכלי רכב חשמליים טהורים או להנעה היברידית.

לקריאה נוספת: מתח גבוה: מכוניות חשמליות מסתערות על השוק

יחד עם זאת, נדמה שמבחינת רבים מבין מי שמשתמשים בכלי רכב – רק כאשר מוטלות עליהם מגבלות שימוש כמו ההגבלה החריגה על מהירות הנסיעה באוטובאנים הגרמנים – נוצר אצלם הקשר ישיר ומיידי בין השימוש ברכב לבין הנזקים הסביבתיים שהוא גורם. "סוגיה" זאת צפויה להיות מאד ברורה בשנים הבאות, ובאופן שיהפוך ליותר ויותר חד ומוחלט: קברניטיהן של ערים שונות במערב אירופה כבר אוסרים את כניסתן של מכוניות ישנות מונעות במנועי דיזל, ובטווח השנים שבין 2030 ל-2040 צפויות רוב מדינות מערב אירופה לאסור כליל את המכירה של מכוניות מונעות במנועי בעירה פנימית.

 

צילומים: ויקיפדיה