היום שאחרי החשמל: יונדאי וקאמינס מפתחות הנעה מימנית

יונדאי הקוריאנית וקאמינס האמריקנית ישתפו פעולה בפיתוח ומסחור של טכנולוגיית אגירת חשמל ותאי דלק.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

יונדאי, יצרנית הרכב הגדולה בקוריאה, וקאמינס, אחת מיצרניות המנועים הגדולים הגדולות בעולם, חתמו לאחרונה על הסכם לפיתוח משותף של טכנולוגיות הנעה מימנית לכלי רכב.

 

 

יונדאי היא אחת מיצרניות הרכב המובילות בעולם בכל הקשור לפיתוח תאי דלק לשימושים אוטומוטיביים, והראשונה שהחלה שיווק מסחרי של מכוניות שמונעות באמצעות מימן. גם טויוטה והונדה משווקות אמנם מכוניות כאלה, אולם שתיהן מייצרות רק סדרות ייצור מוגבלות בהיקפן ומוכרות אותן בעיקר בשיטת החכרה (ליסינג). יונדאי, לעומתן, הייתה יצרנית הרכב הראשונה בעולם שהקימה קו ייצור  ייעודי לכלי רכב שמונעים באמצעות תאי דלק, בשנת 2013, ומיד לאחר מכן החלה לשווק גרסה מימנית של ix35 (טוסון). כיום מוכרת יונדאי את 'נקסו' (Nexo) לכל דורש.

קאמינס, לעומת זאת, היא בין היצרניות המובילות בכל הקשור למנועי משאיות ומנועים תעשייתיים גדולים, והיא מפתחת ומוכרת סוגי מנועים שונים עם הנעה אלטרנטיבית, למשל באמצעות גז טבעי וחשמל. הטכנולוגיה שבידה, אשר משלימה את זו של יונדאי, היא בעיקר בתחום האגירה והיישום של חשמל.

 

 

מהות הסכם שיתוף הפעולה, כפי שפורסמה על-ידי שתי החברות, היא שילוב בין  מערכות תאי הדלק של יונדאי עם טכנולוגיות ההנעה, הסוללות והבקרה החשמלית של קאמינס. עוד מסרו הצדדים שהפרויקט המשותף ימוקד בשלב ראשון בשוק הרכב המסחרי בצפון אמריקה, כלומר בעיקר ביצרניות המשאיות האמריקניות השונות, במטרה לשלב את המערכות המימניות בכלי הרכב שהן מייצרות.

עבור קאמינס מאפשר שיתוף הפעולה הזה קפיצת מדרגה וקיצור דרך אל טכנולוגיית תאי הדלק והמימן, ואילו מבחינת יונדאי הוא מאפשר בעיקר ניצול טוב של טכנולוגיה שכבר ממילא פותחה על-ידם והרחבה משמעותית של פוטנציאל המשתמשים במימן. משאיות הן צרכניות משמעותיות של אנרגיה – בין אם מדובר בסולר, חשמל, או במימן, וככל שצי הרכב ה"מימני" יגדל כך תתפתח מהר יותר תשתית ההולכה והתדלוק באמצעות מימן. באופן טבעי, ככל שתתקיים בצפון אמריקה תשתית מימן מפותחת יותר כך יגדל גם פוטנציאל השוק של יונדאי לכלי רכב מימניים אחרים, למשל מכוניות וקרוסאוברים.

 

יונדאי וקאמינס הכריזו באותו מעמד על "בחינת דרכים בהן הן יכולות לעבוד יחד על פיתוח מערכות תאי דלק מן הדור הבא, וכל אחת מהן התחייבה להקצות צוות של אנשים לחקור ולעודד תחומי שיתוף פעולה אחרים".

אחד השווקים ששתי החברות בוחנות כבר כעת, מעבר לשוק הרכב המסחרי, הוא תחום הגנרטורים שמבוססים על תאי דלק מימניים. שוק זה כולל, בין השאר, גורמים שזקוקים לגנרטורים גדולים לצורך גיבוי אמין של רשת החשמל, למשל בחוות שרתים עצומות שבהן עלולה הפסקת חשמל לפגוע בתפקוד של מיליוני לקוחות, והפסקת חשמל ממושכת עלולה לגרום לאובדן נתונים.

טכנולוגיית תאי דלק נחשבת לדבר הגדול הבא לאחר טכנולוגיית ההנעה החשמלית ובמידה מסוימת גם מבוססת עליה. מימן, לכשעצמו, הוא סוג של אמצעי לאגירת אנרגיה ואפשר להפיק אותו ממגוון רחב של מקורות מתחדשים. באופן יחסי קל  לאחסן ולהוליך אותו ולהשתמש בו להנעת כלי רכב בכלל, וכלים מסחריים בפרט. מומחים בתחום האנרגיה צופים שמימן יהפוך לחשוב יותר ויותר בשוק האנרגיה העתידי, בעיקר ככל שגדלים המאמצים לצמצם את פליטות הפחמן.