הלך מנוע? תחליפו אותו למנוע חשמלי

שתי יצרניות של מנועים חשמליים מציעות ערכות להסבת המכונית להנעה חשמלית. הסוללות לא כלולות.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

הסבת מכוניות קונבנציונליות להנעה חשמלית מעולם לא הייתה קלה כל כך: שתי יצרניות של מנועים חשמליים לרכב מציעות מעתה מנועים שמותאמים, מבחינת המבנה שלהם, להחלפת מנועי בעירה פנימית רגילים. פשוט הוצא את המנוע הקיים שלך ושתול במקומו מנוע חשמלי.

 

 

בצד האמריקני של האוקיאנוס האטלנטי מציעה חברת Electric GT מלוס אנג'לס, קליפורניה, ערכת המרה במבנה V8 טיפוסי (בלוק קטן) עם מנוע חשמלי אחד או צמד מנועים, שאותו אפשר לשתול "אחד לאחד" בתא מנוע שתוכנן במקור למנוע בנזין במבנה כזה. המנוע החשמלי יכול להתחבר, באמצעות מתאמים מיוחדים שהחברה פיתחה, אל תיבות הילוכים ידניות או אוטומטיות טיפוסיות, וכך להחליף את יחידת הכח המקורית ביחידה שהיא, לרוב, חזקה הרבה יותר. החברה כבר הסבה לא מעט מכוניות קלאסיות להנעה חשמלית, למורת רוחם של אספני רכב אבל באופן שמגרה את דמיונם של משפרי רכב. ההסבה המפורסמת ביותר של החברה הזאת היא של מנוע ה-V8 המקורי של פרארי 308, אשר סיפק כ-280 כ"ס, במנוע חשמלי (למעשה שלישיית מנועים) שמספק 465 כ"ס.

 

 

התצורה שפותחה על-ידי החברה ארוכה אמנם בכ-8 ס"מ מן המנועים המקוריים של שברולט ופורד אבל מתאימה לרוב המכוניות ומספקת 140 כ"ס בתצורת מנוע בודד או 240 כ"ס בתצורת מנוע כפול. כמובן שבנוסף להחלפת המנוע צריך למצוא מקום להציב בו את הסוללות החשמליות, ולרוב יהיה זה תא המטען שייאלץ להקריב את עצמו למטרה הנעלה הזאת.

 

גם מנוע 4 בשורה

 

מן העבר האחר של האוקיאנוס מפתחת חברת Swindon Powertrain הבריטית מנוע קטן יותר אשר מתאים לרוב המכוניות האירופאיות. המנוע של סווינדון, בתצורה מקבילה למנועי 4 בשורה, מתאים יותר למכוניות הנעה קדמית ולמכוניות קטנות באופן כללי. מנוע זה שוקל 70 ק"ג בלבד, המידות שלו הן כ-60 ס"מ על 44 ס"מ והגובה שלו 28 ס"מ בלבד, כלומר שהוא מתאים לרוב תאי המנוע של רוב המכוניות. אפשר להתאים את המנוע למכוניות עם הנעה קדמית או אחורית, ולמכוניות עם מנוע קדמי או אחורי, והוא מספק 110 כ"ס.
"עד היום", אומר רפאל קייל, מנכ"ל Swindon Powertrain, "לא הייתה ליצרניות נישה גישה למנועים חשמליים קומפקטיים בעלי עוצמה גבוהה. אפילו יצרניות מקוריות לא הצליחו "לחשמל" את כלי הרכב שלהם במהירות גבוהה כפי שהיו רוצות. המנועים המוכנים להתקנה שלנו יאיצו את אימוץ ההנעה החשמלית בסקטורים השונים" (גם יצרניות נישה וגם יצרניות מרכזיות – ג.מ.), אומר קייל.

 

 

Swindon Powertrain מפתחת את המנוע החשמלי שלה בשיתוף פעולה עם יצרנית המנועים החשמליים iNetic ומביאה לשותפות את הידע ארוך השנים שלה בהנדסת רכב ושיפורים, ובמסגרת הפרויקט, שנקרא 'HPD', מפתחות שתי השותפות כלי עבודה, תבניות יציקה, וטכניקות ייצור שמותאמות לייצור סדרתי. החברות מעריכות שיהיה להם מוצר סדרתי מוכן להתקנה עד לאמצע השנה הבאה.

עד כה שולב כבר אב טיפוס של המנוע הזה, כולל כל מערכות הקירור שנדרשות לסוללות שלו, תחת מכסה המנוע של מיני, ואנשי סווינדון טוענים שתכנון מוקדם של נקודות חיבור רבות, וגמישות למיקומים של "חבילות קירור", יאפשרו לה להתאים את יחידות ההנעה למגוון של כלי רכב, החל ממכונית ספורט ועד לכלי רכב מסחריים, דרך קרוסאוברים ורכבי שטח.
Swindon Powertrain הוקמה בשנת 1971 כמשפרת מנועים עבור קבוצות פורמולה 1 שהתחרו בשנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80, ולאחר מכן עברו אל שיפורי מנועים בענפי ספורט מוטורי אחרים. המהפך החשמלי, כך מסתבר, פתח בפני החברה הזאת אופקים חדשים, והיא מיהרה לרכב על הגל החדש.