המכונית האוטונומית של מובילאיי מתמודדת עם נהיגה ירושלמית באמצעות מצלמות בלבד

בשונה מן ההנחה הרווחת, לפיה מכוניות אוטונומיות חייבות להשתמש במגוון רחב של חיישנים, מובילאיי מדגימה התמודדות עם רחובות וכבישי ירושלים כשהיא מצוידת במצלמות בלבד
AUDI Q4 SB E-TRON

 

ערב תערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס, אשר מזמן הפכה כבר לזירה המרתקת ביותר בכל הקשור לטכנולוגיה אוטומוטיבית ותחבורתית עדכנית, חשפה חברת מובילאיי הישראלי הדגמה של נהיגה אוטונומית על בסיס ראייה ממוחשבת בלבד.

 

 

בשלב זה עדיין קשה לנבא אם הפגנת היכולת של מובילאיי תוביל בסופו של דבר למוצר תקני שיאפשר לוותר על חיישנים אחרים. עם זאת, ללא ספק מדובר בשחיקת אקסיומה מקובלת לפיה נהיגה אוטונומית חייבת להתבסס על היתוך (Fusion) של מידע שמתקבל ממגוון חיישנים, בהם ליידאר (LIDAR), מכ"ם, אינפרא אדום ואולטרא סוני.
מכונית ההדגמה של מובילאיי צוידה בתריסר מצלמות – ובהן בלבד – והיא מתועדת באמצעות רחפן במהלך נסיעה עירונית ברחובות ירושלים, אשר ערכה כעשרים דקות. תיעוד הוידאו, בסרטון המצורף והמומלץ מאד לצפייה, כולל גם צילום ממצלמה שצילמה את ה"נהג המשגיח" שישב ליד ההגה מבלי לגעת בו, ואת תנועת כלי הרכב והולכי הרגל שלפניו. במקביל מוצג גם מה שנראה כמו תצוגה וירטואלית של עיבוד המידע שנקלט על-ידי תריסר המצלמות, ובו משולבים מידי פעם צילום ויזואלי קונבנציונלי וכן הדגמות של שיטות צילום נוספות שנחוצות לצורך עיבוד המידע.

 

 

עבורנו, כישראלים, מדובר בהדגמה מרתקת מבחינה זאת שהיא מציגה לנו תנאי נהיגה "ירושלמיים" אופייניים, עם רחובות מפותלים, כלי רכב אשר חונים – ולפעמים גם נוסעים – במקומות "לא שגרתיים" או מבצעים תמרוני חניה ותנועה מאולתרים. צפייה חוזרת בסרטון מגלה את מה שנראה כמו "נהיגה אוטונומית ישראלית", במובן זה שמחשב ניהול הנהיגה סיגל לעצמו אופי נהיגה מותאם לתנאי הנהיגה המקומיים, למשל "גניבה" של כניסה לצומת שבלעדיה אין שום סיכוי אחר להשתלב לתוכה.

במהלך 20 דקות ההדגמה נוסעת המכונית רק בתוך מרחב עירוני ולא עוברת את המהירות המותרת של 50 קמ"ש, אבל גם כך די מדהים להבחין באתגרים הרבים שמציבים בפניה הולכי רגל – שבחלקם אפשר להבחין רק באמצעות ההדמיה – ונהגים מקומיים, ובעיקר את אתגרי התשתית שתכננו ובנו מהנדסי התנועה ורשויות העיר.

 

 

אינטל, בעלת הבית של מובילאיי, הציגה חלקים מן הסרט הזה במהלך מסיבת עיתונאים שקיימה במסגרת תערוכת הטכנולוגיה CES בלאס וגאס, אבל צריך לסייג ולומר שאנחנו צופים בסרטו ערוך, כלומר שלא נוכל לדעת כמה פעמים ביצעה המכונית את הנסיעה הזאת וכיצד נראים צילומים אחרים של אותו נתיב נסיעה. כמו כן, אין לדעת האם נעשה שימוש גם בטכנולוגיות נוספות, למשל של סיוע מרחוק.

אנשי מובילאיי עצמם פועלים במקביל גם עם טכנולוגיות היתוך ועם שותפים אסטרטגיים שונים – בהם יצרניות רכב וספקיות משנה – כדי לפתח טכנולוגיות נהיגה אוטונומיות על בסיס ריבוי חיישנים. ובכל זאת, מאד מרשים לראות עד כמה התפתחה טכנולוגיית הראייה הממוחשבת והבינה המלאכותית של מובילאיי.