המכירות של מכוניות חשמליות באירופה על סף זינוק היסטורי

השנים 2020-2021 הן נקודת המפנה שלאחריהן יתחילו מנועי הבעירה הפנימית להיות נדירים יותר ויותר
AUDI Q4 SB E-TRON

 

דו"ח חדש מנבא שבמהלך השנים 2020 ו-2021 תגיע חדירתם של כלי רכב חשמליים לשוק הרכב האירופאי אל "נקודת האל-חזור", וזאת תהיה "נקודת המפנה" שבה הם יהפכו למראה שכיח ומקובל באולמות התצוגה של משווקי הרכב. הדו"ח אמנם חובר והופץ על-ידי ארגון T & E, אשר מקדם את המעבר לכלי רכב נטולי פליטות מזהמים, ובכל זאת צריך לקחת ברצינות את הנתונים שמובאים בו.

 

 

עד לאחרונה היה ההיצע של כלי רכב חשמליים טהורים מוגבל מאד, ולמעט רנו וניסאן לא הייתה אף יצרנית מסה ('טסלה', ב.מ.וו. ואאודי אינן יצרניות כאלה) שהציעה מכוניות חשמליות עממיות. מצב זה עומד להשתנות ב-180 מעלות לנוכח המהפך שמתחולל כרגע בקבוצת פולקסווגן, ועם השקתן של מכוניות חשמליות מקבוצת פיג'ו-סיטרואן-אופל.
נתח הארי של מכוניות חשמליות טהורות שתימכרנה בשוק האירופאי גם ייוצר באירופה, מגוון הדגמים עומד לזנק בחדות, ומספר המדינות שמקדמות את המעבר הזה ותומכות בו גדל גם הוא – והכל על רקע הדרישות המחמירות של האיחוד האירופאי לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב במספר שלבים עד לשנת 2030. לנוכח זאת נאלצו רוב יצרניות הרכב לנטוש את מאמציהן לשפר את מנועי הבעירה הפנימית ולצמצם את רמת הזיהום שהם מפיקים, ולעבור באופן גורף לפיתוח וייצור של רכב חשמלי. לצורך זה יוסבו בקרוב קווי ייצור רכב ויוקמו מפעלים שיתמחו בייצור רכב חשמלי.

התחזיות שמוצגות בדו"ח הן לזינוק דרמטי במספר הדגמים השונים שמתוכם נוכל לבחור. בשנת 2018 נמכרו באירופה 60 דגמים שונים עם הנעה אלטרנטיבית, רובם היברידים נטענים, חלקם חשמליים טהורים ומיעוטם בעלי הנעה מימנית, ומספר זה מזנק כמעט פי שלושה, ל-176 דגמים שיוצעו באירופה בשנה הבאה. בשנת 2021 יוצעו באירופה 214 דגמים שונים של כלי רכב עם הנעה אלטרנטיבית, ועד לשנת 2025 יהיו 333 כאלה.

 

 

לא מדובר בצרוף מקרים: בשנה הבאה ובשנת 2021 יחויבו כל יצרניות הרכב לעמוד ביעד פליטה מרבי של 95 גרם דו תחמוצת הפחמן לקילומטר (מדובר בממוצע של כלל צי הרכב), וכדי לעמוד ביעד הזה חייבות יצרניות הרכב שלפחות 7% מן המכירות שלהן יהיו של כלי רכב חשמליים או היברידים נטענים עד לשנת 2021. לאחר מכן הן נדרשות לצמצם כ-15% נוספים מפליטות ה-C02 עד לשנת 2025, ובתום 5 השנים הבאות הן נדרשות לעמוד כבר במדרגת הפחתה של כ-37.5% ביחס לרמה שתיכנס לתוקף בשנת 2021.

לפי נתונים שפרסמה חברת המחקר IHS Markit צפוי היקף הייצור של כלי רכב בעלי הנעה אלטרנטיבית לגדול באירופה פי 6 בין השנים 2019 ל-2025, מכ-750 אלף ליותר מ-4 מיליון בשנה, ומדובר כבר בכמעט 20% מהיקף הייצור האירופאי השנתי. המעבר אל כלי רכב חשמליים טהורים יהיה הדרגתי ו"יעבור" דרך דגמים היברידים-נטענים, ובשנת 2025 צפויה חלוקה של כ-60/40 בפלח השוק הזה, עם יתרון (זמני) להיברידים-נטענים. כך או אחרת, כל המדינות האירופאיות (ורצוי שגם ישראל) חייבות להתארגן במהירות לפיתוח תשתיות החשמל הנדרשות, שכן גם היברידיות-נטענות זקוקות לעמדות טעינה.

סקנדינביה מובילה כעת את מהפיכת ההנעה האלטרנטיבית וכמחצית מכלי הרכב החדשים בנורבגיה, למשל, הם חשמליים, אבל המראה של מכניות חשמליות על הכביש צפוי להפוך לשכיח יותר ויותר. ככל שידוע כרגע, על בסיס נתונים שפרסמו יצרניות הרכב, פולקסווגן תוביל את המעבר לרכב חשמלי עם 50 דגמים חשמליים טהורים עד לשנת 2025, ואחריה נמצאת פיג'ו-סיטרואן-אופל עם כ-23 דגמים חשמליים. מרצדס תשיק עד אז 16 דגמים חשמליים, רנו-ניסאן תשיק 13 וב.מ.וו. וטויוטה יציגו 12 מכוניות חשמליות טהורות חדשות.
גם תחום ההנעה המימנית מתעורר, עם 14 דגמים חדשים שיושקו על-ידי טויוטה, פולקסווגן, יונדאי, מרצדס וב.מ.וו, אבל חשוב לסייג את כל האמור כאן ולהזכיר שעקב אכילס של רכב חשמלי בימינו הוא קצב הייצור של סוללות חשמליות לרכב.