טויוטה החלה לבנות את עיר העתיד ביפן

בשעה שתושבי גוש דן עדיין חולמים על רכבת תחתית - טויוטה בונה ביפן את העיר העתידנית שלה. "העיר הארוגה" תציב את יצרנית הרכב הגדולה ביפן בחזית הטכנולוגיה בכל הקשור לפתרונות קיימות ותחבורה חכמה.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

בינואר 2020 הציגה טויוטה חזון להפיכת 708 דונמים בשטח מפעל ישן שלה, במחוז שיזואוקה, ל"אב טיפוס לעיר עתידנית", תחת השם "העיר הארוגה" (מלשון אריג, או מארג). החזון של טויוטה "אורג" יחד אריג שמורכב משלושה סוגי רחובות, או דרכים בתוך העיר, וכל אחד מהם מיועד לסוג אחר של משתמשים. סוג רחוב אחד מוקדש לכלי רכב אוטונומיים, השני ישלב בין כלי רכב לניידות אישית שנוסעים במהירות נמוכה – למשל אופניים, קורקינטים וקטנועים, לבין תנועת הולכי רגל, והסוג השלישי הוא טיילת דמוית פארק שמיועדת אך ורק להולכי רגל.

 

 

ביטוי נוסף לאריגה מתקבל במערכת העירונית עצמה: תושבי העיר, התשתיות שלה, כלי הרכב, ואפילו הבניינים – יחוברו באמצעות חיישנים באופן שבו כל המתקנים והפרטים בתוך העיר יוכלו לתקשר אחד עם השני ולשתף נתונים. טויוטה החלה בשבוע שעבר לבנות את "העיר הארוגה", ואנשיה מתארים אותה כ"מעבדה חיה" (Living lab) – עבור חוקרים, מדענים ומפתחים שיוכלו להשתמש בה כמרחב התנסות וניסויים בהטמעת טכנולוגיות חדשניות, למשל כלי רכב אוטונומיים, בינה מלאכותית, רובוטיקה, ניידות אישית ובתים חכמים – והכל בסביבה אמיתית עם אוכלוסייה אנושית.

 

אחד היעדים החשובים עבור העיר המתוכננת של טויוטה הוא "קיימות מלאה": כל החשמל שבו ייעשה שימוש בתחומי הישוב יופק באמצעות תאי דלק מימניים שיפיקו חשמל מן החיבור בין מימן וחמצן, וכן מפאנלים סולאריים.
המבנים ייבנו בעיקר מעץ, גם מכיוון שמדובר בעיר יפנית שצפויה, כמו כל הערים במדינה, לרעידות אדמה, ובעיקר כדי למזער את טביעת הרגל הפחמנית, והם יהיו יעילים וחסכוניים באנרגיה. בתי המגורים יצוידו בניהול מערכות מונחה בינה מלאכותית, והם יבדקו באופן קבוע את מצבם הבריאותי של הדיירים באמצעות חיישנים שונים. המערכת תדאג לצרכי התושבים ותוכל לשפר את איכות חייהם.

 

מסחר ולוגיסטיקה ברחבי העיר יבוצעו באמצעות e-Palettes – כלי רכב אוטונומיים קטנים שתוכננו במקור לניוד ספורטאים באולימפיאדת טוקיו 2020. אלה דומים לקרונות רכבת שקופים שגלגליהן מתכווצים או גדלים בהתאם למשימתם הספציפית. טויוטה צופה שכלים אלה ישמשו למגוון פונקציות, החל משירותי ניידות טיפוסיים – כמו נהיגה שיתופית, וכלה במטרות לצרכים שבדרך כלל אינם ניידים כמו משרדים, מרפאות רפואיות, חדרי מלון ועוד. כלי רכב אלה יתכנסו אל מרכז העיר כדי למכור שם סחורות ולספק שירותים.

 

בשלב הראשון יגורו בעיר הארוגה כ-360 בני אדם, חלקם עובדי טויוטה. בהמשך צפויה האוכלוסייה לגדול עד ליותר מ-2000 אנשים, רובם מבוגרים וקשישים שמהווים את הקבוצה הדמוגרפית הגדולה ביותר ביפן. בנוסף יגורו בעיר גם זוגות צעירים עם ילדים. בשלב מאוחר יותר תזמין טויוטה את שותפותיה העסקיות לעבוד בעיר, וגם אנשי אקדמיה ומדענים מתחומים שונים – והכל במטרה לטפח יצירת טכנולוגיות חדשות.
בהודעה לעיתונות לא הוזכר, כמובן, כל מה שקשור לגישה לנתונים והסכמי פרטיות שעליהם יצטרכו ככל הנראה התושבים לחתום לפני מעברם לעיר הארוגה.

 

טויוטה שכרה את שירותיו של האדריכל הדני ביארקה אינגלס, האיש שעיצב את הגרסה הנוכחית של מרכז הסחר בניו יורק כמו גם את מטה גוגל בקליפורניה, לצורך תכנון מתווה העיר.