טסלה תקבל 1.2 מיליארד דולר מממשלת גרמניה

האיחוד האירופאי וממשלת גרמניה הקציבו 3.5 מיליארד דולר לקידום מו"פ ומתקני ייצור לסוללות לרכב חשמלי כדי לקדם חברות אירופאיות וייצור באירופה. להערכתם יהיה לסוללות כאלה באירופה שוק בהיקף של 300 מיליארד דולר תוך ארבע שנים.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

חברת הטכנולוגיה ויצרנית המכוניות טסלה, אשר מקימה בימים אלה בגרמניה מפעל הרכבה אירופאי ראשון למכוניות מתוצרתה, צפויה לקבל מממשלת גרמניה ומן הנציבות האירופאית סובסידיה בהיקף של כמיליארד אירו 1.2 מיליארד דולר) כתמיכה בייצור סוללות לרכב חשמלי באירופה.

 

 

הסובסידיה, שטרם אושרה סופית, מוענקת על-ידי ממשלת גרמניה והנציבות האירופית במסגרת פרויקט רב לאומי לתמיכה בחדשנות בתחומי סוללות לרכב חשמלי. בפרויקט זה כלולות, כך פורסם, 42 חברות ובהן גם יצרניות רכב כמו ב.מ.וו, סטלנטיס (האיחוד של פיג'ו-סיטרואן עם פיאט-קרייזלר), רנו-ניסאן ועוד. מטרת הפרויקט היא להציב את מדינות אירופה, שמתאמצות להתאושש מנזקי מגפת קורונה, בחזית הטכנולוגיה של סוללות לרכב חשמלי ולקדם אותן ממקומן הנוכחי – מאחורי סין, קוריאה ויפן.

 

 

טסלה נמצאת כעת בשלבים מתקדמים מאד של הקמת מפעל הרכבת מכוניות לא הרחק מברלין שבגרמניה, ובו ייוצרו בעיקר מכוניות מדגמי Y ו-3 שמבוססות על אותה פלטפורמה. טסלה פרסמה לא מכבר מידע שממנו עולה שלדגם Y האירופאי תהיה סוללה חשמלית מתקדמת יותר מזו המוכרת לנו כעת, ובסיוע הסובסידיה האירופאית היא תוכל להשקיע בהקמת מפעל ייצור לסוללות כאלה בגרמניה.

פרויקט החדשנות האירופאי הקציב בסך הכל כ-3.5 מיליארד דולר באופן ממוקד בהגברת כושר הייצור והמו"פ בתחומי הסוללות לכלי רכב חשמליים, וההערכה היא שהשוק הפרטי יותר מאשר ישלש את הסכום הזה באמצעות השקעות של גופים מסחריים. בדרך זאת מקווים קובעי המדיניות הכלכלית באירופה לנצח את השליטה הסינית בתחום זה. נכון להיום, כ-80% מכל רכיבי הסוללות של רכב חשמלי שנמכר בעולם מיוצרים על-ידי חברות סיניות.

 

 

שר הכלכלה הגרמני, פיטר אלטמאייר, אמר שהתוכנית תאפשר "השגת מסה קריטית לכדאיות כלכלית לייצור סוללות בגרמניה ובאירופה", וזאת מתוך תשומת לב להערכה של הנציבות האירופאית לפיה ההיקף של שוק הסוללות לרכב חשמלי באירופה צפוי להגיע ל-300 מיליארד דולר בתוך פחות מחמש שנים.

מה שמושך את העין בסיוע שיוענק לטסלה היא העובדה שרוב תוכניות הסיוע הממשלתיות באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, נועדו לתמוך בתעשייה המקומית ובחברות מקומיות. לגרמניה יש את אחת מתעשיות הרכב החזקות בעולם, אך זו נאבקת כעת ברגולציית זיהום האוויר המחמירה והולכת שגורמת לה הפסדים אדירים – בין השאר בגלל קנסות. טסלה היא חברה אמריקנית ולכן יש משהו יוצא דופן בתמיכה כה נדיבה – אם כי בסופו של דבר אין בכלל ספק שהפעילות שלה בגרמניה תאיץ את הכלכלה המקומית במדינה.