יגואר ולנד-רובר יעברו משימוש באלומיניום לחומרים מורכבים

ממשלת בריטניה רוצה לנצל את המעבר לרכב חשמלי כדי להבטיח שהתעשייה שלה תוביל בעתיד את העולם בכל הקשור לידע הנדסי וליכולות ייצור מתקדמות. קוסורציום של חברות וארגונים אקדמאים יסייע לשני המותגים הבריטים הנודעים לשנות את אחד מיסודות ה-DNA שלהם ולעבור משימוש באלומיניום לחומרים מורכבים.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

בתוך לא מעט גלגולים שעברה חברת יגואר הבריטית, הרבה לפני שאוחדה עם לנד-רובר, נחשב השימוש באלומיניום לאחד המאפיינים הטכנולוגיים הבולטים שלה. גם עבור לנד-רובר, עוד הרבה לפני שיגואר עשתה מזה סיפור, היה אלומיניום ברירת מחדל וחלק מן ה-DNA המותגי – פשוט מפני שאחרי מלחמת העולם השנייה היא התקשתה להשיג פלדה…

 

 

ייצור מרכבי אלומיניום דורש טכנולוגיית ייצור ייעודית ולא זולה, וגם תחזוקת הרכב ותיקונו במקרה הצורך אינם פשוטים או זולים. התמורה מתקבלת בדמות משקל מופחת אשר משפר את תצרוכת הדלק ואת ביצועי הרכב לאורך כל חייו. כעת, בתוך כדי המעבר להנעה חשמלית, גם יגואר, שכעת כבר כלולה בחברה אחת יחד עם לנד-רובר, מחשבת מסלול מחדש. החברה, שנמצאת בבעלות הודית, הודיעה על הצטרפותה לקונסורציום של ארגונים, בתמיכת ממשלת בריטניה, אשר שם לו למטרה לתכנן ולפתח את הדור הבא של מרכבי רכב שבנויים מחומרים מורכבים (composites).

מיזם Tucana מוגדר כפרויקט ארבע שנתי שאליו חברו חברות וארגונים אקדמאים ותעשייתיים, ומטרתו לפתח מרכבי רכב נוקשים וקלים יותר, שבאמצעותם אפשר יהיה לשפר את ביצועיהם של כלי רכב חשמליים. המיזם יפתח עקרונות תכנון להפקת החומרים עצמם, שמבוססים על סיבים סינטטיים ושרפים ייעודיים, תכנון ופיתוח אמצעי ייצור לחלקי המרכב והשלדה, ועיצוב יעיל של הרכיבים בהתאם לייעודם. בתקווה ובהנחה שהפרויקט יצליח במשימותיו תוכל יגואר לנד-רובר, יחד עם שותפותיה, להשיג את הטכנולוגיה שאותה החלה ב.מ.וו. לפתח כבר לפני יותר מעשור עם סדרה i שלה.

אנשי הקוסורציום הציבו לעצמם יעד של הפחתת 4.5 מיליון טונות של פליטת פחמן דו-חמצני בין 2023 ל-2032, ולא פחות חשוב: "להפוך את בריטניה למובילה עולמית בטכנולוגיית צמצום פליטת פחמן". אנשי יגואר לנד-רובר שואפים לבנות את הדור הבא של כלי רכב חשמליים על בסיס פלטפורמה או פלטפורמות ייעודיות לרכב חשמלי, ובתוך כדי כך להפסיק בהדרגה את השימוש באלומיניום ובפלדה.

מרכבים ושלדות שייבנו מחומרים מורכבים משיגים חוזק מבני חזק ב-30%, ביצועי הגנה טובים יותר בעת תאונה, והפחתת משקל של כמה עשרות קילוגרם ביחס לשלדות אלומיניום – וזה מצמצם את תצרוכת האנרגיה. בנוסף, מרכבים ושלדות מחומרים מורכבים מאפשרים תכנון הרבה יותר גמיש, מה שמקל על המהנדסים למצוא מקומות הטמנה לסוללות, ועל המעצבים לעצב תאי נוסעים מרווחים יותר.

אנשי יגואר לנד-רובר מאמינים שכבר בשנה הבאה יעמוד לרשותם צי ראשון של אבות-טיפוס של כלי רכב חשמליים שבנויים מחומרים מורכבים אשר יתבססו על התובנות והפיתוח של פרויקט 'טוקאנה'.

 

 

את הקונסורציום מובילה יגואר לנד-רובר, וחברו אליה:
אוניברסיטת וורוויק שמפעילה תוכנית מחקר תפעולית בשם "תאגיד הייצור וורוויק".
חברת Expert ממערב קובנטרי, אשר מתמחה במערכות אוטומציה תעשייתית, מערכי ייצור והרכבה, רובוטיקה ופיתוח מכונות ייעודיות לתחומי הרכב, האנרגיה, תעופה, רפואה ועוד.
• חברת Broetje-Automation, כיום בבעלות סינית – אשר החלה את דרכה בתיקון כרכרות מונעות קיטור ומתמחה כיום בעיקר בציוד הרכבה לעשיית התעופה.
חברת Toray International, בבעלות יפנית, אשר מתמחה בין השאר בחומרים מורכבים.
CCP Gransden אשר פועלת בתחומי התעופה, הרכב והביטחון בתכנון ובייצור של מוצרים מחומרים מורכבים מתקדמים.
• "המרכז למידול וסימולציה (CFMS)", שהוא מלכ"ר שמתמחה בהנדסה דיגיטלית ומטרתו "לשפר את ההבנה של ביצועי מוצרים לאורך מחזור החיים שלהם".

הפרויקט בכללותו, שנהנה מתמיכה ממשלתית, נועד להציב את בריטניה בחזית הידע והיכולות בתחום הידע והשימוש ברכב חשמלי מתקדם בכלל, ובפרט בטכנולוגיות חומרים וייצור שמבוססים על חומרים מורכבים.