יונדאי משיקה את 'איוניק' כמותג לרכב חשמלי טהור

יונדאי תשיק פלטפורמה מודולרית חדשה לכלי רכב חשמליים, ושלושה דגמים חשמליים טהורים בתוך כשלוש וחצי שנים
AUDI Q4 SB E-TRON

 

קבוצת הרכב של קונצרן יונדאי, אשר כוללת גם את קיה ואת מותג היוקרה ג'נסיס, הכריזה היום (ב') על השקת תת-מותג חשמלי חדש בשם 'איוניק'. השם הזה אמנם מוכר לנו מן הדגם הייחודי של יונדאי, שנמכר בישראל במספרים גדולים בגרסתו ההיברידית, אך מיוצר על-ידי יונדאי גם כרכב חשמלי טהור וגם כהיברידי-נטען – אלא שדווקא דגם זה צפוי להיעלם בתוך כדי מתקפת הדגמים המרתקת של יונדאי.

 

 

תת המותג החדש 'איוניק' ייצג את כלי הרכב החשמליים של יונדאי, ובשלב זה עדיין לא ברור אם הוא יימכר גם על-ידי רשת ההפצה של קיה או שלקיה יהיה מותג מקביל משלה שימכור דגמים דומים. בנוסף, ליונדאי ולקיה יש מגוון דגמים היברידים והיברידית-נטענים שנמכרים תחת שמות המותג שלהם, למשל 'נירו' של קיה, ומשמעות ההכרזה מהיום איננה בהכרח שהם יחוסלו בטווח הנראה לעין. לא מן הנמנע שיונדאי וקיה כמותגים עצמאיים יוסיפו, ודאי לעת עתה, למכור מכוניות היברידיות, היברידיות-נטענות או אף מכוניות מימניות.

מה שכן פורסם על-ידי הקוריאנים – וזאת הכרזה בעלת חשיבות רבה – זה ששלושת הדגמים החשמליים-טהורים החדשים שיושקו עד לשנת 2024 יתבססו כולם על פלטפורמה מודולרית חדשה לגמרי שנקראת פלטפורמת E-GMP. זו תוכנה מלכתחילה עבור כלי רכב חשמליים, ממש כמו פלטפורמת MEB של פולקסווגן. כך הופכת יונדאי ליצרנית הרכב השנייה בעולם, אחרי פולקסווגן, שמציגה פלטפורמה חשמלית ייעודית למכוניות מסה. כפי שפרסמנו כאן, גם קבוצת פיג'ו-סיטרואן מפתחת פלטפורמה חשמלית טהורה, ומעניין יראה לראות מי מן השתיים תגיע ראשונה לשוק.

שימוש בפלטפורמה מודולרית חשמלית טהורה יאפשר לבנות עליה כלי רכב יעילים הרבה יותר מאשר כלי רכב חשמליים שנבנים על בסיס פלטפורמות מוסבות או פלטפורמות דו-שימושיות, היות שפלטפורמה חשמלית טהורה חוסכת משקל ומאפשרת לנצל הרבה יותר טוב את המרחב הפנימי שמפנה מערכת ההנעה הקונבנציונלית. בזכות תכנון כזה יש יותר מקום לסוללות חשמליות ומתאפשרים מרחב פנימי רב לנוסעים וטווחי נסיעה ארוכים יותר.

 

 

המותג איוניק יציע דגמים בגדלים ובתצורות מרכב שונות, וכמו אצל ב.מ.וו. ואאודי – שמות הדגמים יצוינו בספרות. אצל יונדאי יציינו ספרות זוגיות את מכוניות הסדאן וההאצ'בק, ואילו ספרות אי-זוגיות יציינו את הקרוסאוברים. הדגם החשמלי הטהור הראשון של תת-המותג איוניק צפוי להיות איוניק 5, וזה יהיה קרוסאובר קטן יחסית שהעיצוב שלו מבוסס על דגם התצוגה 45 שהוצג בתערוכת הרכב בפרנקפורט בשנה שעברה.

הדגם השני, איוניק 6, תהיה מכונית סדאן שתושק בשנת 2022, והעיצוב שלה יתבסס על דגם התצוגה 'פרופסי', שהוצג בחודש מרץ השנה. בתחילת 2024 יושק קרוסאובר גדול, שייקרא איוניק 7. כל דגמי איוניק – כך מבטיחים הקוריאנים -יבלטו לטובה ביכולות הקישוריות שלהן, כדי "לשלב את חוויות הנוסעים ברכב עם חוויות מחוץ לרכב לטובת מסע נעים".
"כדי להגשים את חזון המותג 'איוניק', אומרים הקוריאנים בהודעתם לעיתונות, "יונדאי תשלב את יכולותיה הנוכחיות בתחום הרכב החשמלי, כמו טעינה מהירה במיוחד, מרחב פנים מרווח וכוח רב של הסוללה – עם חידושים עתידיים שמשלבים עיצוב, טכנולוגיות ושירותי קישוריות לרכב", הם מבטיחים. לאחר השקת שלושת הדגמים הראשונים של המותג, הם אומרים, צפויים גם דגמים נוספים.

 

 

איוניק המוכרת לנו, לעומת זאת, לא מוזכרת בין הדגמים החדשים, מה שמרמז על כך שהיא תוחלף על-ידי דגם אחר, תשתנה מאד או תיזנח. זה לא מפתיע מכיוון שלמרות שאיוניק היא כיום הדגם היחיד בעולם שמוצע גם כרכב היברידי, גם כהיברידי-נטען וגם כחשמלי – אבל לא כרכב עם מנוע בעירה פנימית בלבד – זאת מכונית שבנויה על פלטפורמה מוסבת, ולא על פלטפורמה מודולרית ייעודית.

אנשי קבוצת יונדאי מוטור, שכוללת כאמור גם את קיה ואת ג'נסיס, אומרים שעד לשנת 2025 הם רוצים להשיק 16 דגמים ותתי דגמים של רכב חשמלי, ולהגיע להיקף מכירות של חצי מיליון מכירות בשנה. אם יעמדו ביעד הזה הם יובילו את סך המכירות של רכב חשמלי טהור בעולם ויעקפו את קבוצת פולקסווגן בתחום זה. הם גם שואפים להיות לכל הפחות במקום השלישי בעולם בהיקף הייצור של "רכב ידידותי לסביבה" – כלומר כולל גם מכוניות היברידיות והיברידיות-נטענות וגם כלי רכב מונעים במימן, ולהשיג נתח שוק של כ-5% מכלל המכירות של כלי רכב בעולם.