יונדאי-קיה בונה רשת טעינה חשמלית ארצית בדרום קוריאה

יונדאי-קיה היא יצרנית הרכב הראשונה בעולם שגילתה את הערך של שמירת קשר ישיר ורצוף עם לקוחותיה. החברה לא ממתינה לסובסידיות ממשלתיות ומקימה בעצמה רשת טעינה-מהירה ארצית
AUDI Q4 SB E-TRON

 

יצרנית הרכב הקוריאנית המובילה יונדאי-קיה השקיעה כ-8.5 מיליון דולר בהקמת רשת טעינה-מהירה לרכב חשמלי תחת שם מותג חדש ועצמאי. הרשת, שתיפרש בכל רחבי דרום קוריאה, תתחיל לפעול כבר באוקטובר הקרוב. עד לתחילת הפעילות של הרשת תושלם התקנתן של כ-100 עמדות טעינה מהירות ב-20 עד 30 אתרים נפרדים ברחבי המדינה.

 

 

הדבר המעניין ביותר בהשקעה של יונדאי-קיה הוא שהיצרנית קיבלה החלטה אסטרטגית להיכנס בעצמה, ולבדה, לתחום תשתיות הטעינה לרכב חשמלי. זאת בשונה מן ההתנהלות של יצרניות הרכב האירופאיות, למשל, אשר הקימו לצורך זה את מיזם 'איוניטי' כתאגיד משותף. הסיבה לכך מעניינת לא פחות: אנשי יונדאי רוצים לשמר את הקשר שלהם עם הלקוחות הסופיים, ולמכור להם לא רק מכוניות, ולא רק חשמל, אלא סל שלם של שירותי ערך – החל מתחזוקת רכב ושירותים שקשורים ברכב עצמו וכלה בשירותם אחרים, לאו דווקא אוטומוטיביים.

בשונה מיצרניות רכב אחרות, או מחברות תשתית, יונדאי-קיה גם לא המתינה לסובסידיות ממשלתיות, והיא מקימה את רשת הטעינה באופן עצמאי ובאתרים שיתפקדו וגם ייראו דומים מאד לתחנות הדלק שמוכרות לנו. בכל "תחנת טעינה" יהיו מספר עמדות של מטענים מהירים בטכנולוגיה המתקדמת ביותר שקיימת כיום בשימוש מסחרי, עם הספק מרבי של 350 קילווואט במתח ישר (DC), כלומר פי 7 מן ההספק הסטנדרטי של עמדות טעינה מהירות שנפוצות כיום.

רוב צי הרכב החשמלי הקיים כיום בעולם לא מסוגל אמנם לעמוד בטעינה כל כך חזקה מבלי שייגרם נזק לסוללות, אבל מטענים מהירים יכולים להתאים את עצמם לטעינה גם בהספק נמוך יותר. ביונדאי-קיה מסתכלים קדימה, לשנים הקרובות, ומעריכים שכבר בשנה הבאה יופיעו בשוק לא מעט דגמים של מכוניות חשמליות שיוכלו לעמוד בטעינה סופר-מהירה. טעינה כזאת תאפשר לטעון סוללה בהספק של 50 קילוואט לכ-80% מן הקיבולת שלה בתוך כ-5-6 דקות.

 

 

טסלה היא יצרנית הרכב היחידה בעולם שרוב מכוניותיה מותאמות מראש לטעינה מהירה, והיא גם היחידה שהקימה רשתות של מטענים מהירים, אבל עד עתה לא הייתה אף יצרנית רכב גדולה שהרימה את הכפפה הזאת. בשונה מטסלה, שנאלצה להקים רשת טעינה עבור לקוחותיה – בין השאר כדי לפתור את העיית "הביצה והתרנגולת" בעת מעבר לשימוש ברכב חשמלי, הרשת של יונדאי-קיה תהיה ציבורית ופתוחה לכלל כלי הרכב החשמליים של כל המותגים (כולל טסלה…).
לא מיותר להזכיר, בהקשר זה, שהפרויקט החדש של יונדאי מדגיש את הפספוס העצום של חברת 'בטר פלייס' הישראלית, מלפני עשור, אשר במקום להתמקד ברשת טעינה ניסתה ללמד את תעשיית הרכב לייצר מכוניות חשמליות.

 

לא מיותר להזכיר גם שבכל פעם שמכונית חשמלית מתחברת לרשת טעינה ציבורית מתקיימת "החלפת מידע" בינה לבין תחנת הטעינה והמפעילים שלה, בעיקר לצורך התחשבנות וגביה. אנשי יונדאי ינצלו את הקשר הזה גם לצורך הצעת שירותי ניידות שונים ללקוחות, גם לצורך אבחון אוטומטי של מכוניות מתוצרתה ואיסוף מידע ונתונים, וגם כדי להציע ללקוחות, כאמור, שירותים ומוצרים שונים.

 

העיתונות הדרום קוריאנית מדווחת שיונדאי כבר בחרה יצרנית מטענים מהירים דרום קוריאנית כשותפה שלה למיזם, והציוד שבו ייעשה שימוש הינו המתקדם מסוגו בעולם גם מבחינת יכולת הטעינה וגם מבחינת פרוטוקול התקשורת שבו.