יונדאי תוקעת יתד בשוק המימן באירופה

יונדאי הקימה שותפות לייצור ומכירה של משאיות כבדות שיונעו עם תאי דלק מימניים. אחרי אירופה היא מתכננת להגיע לארה"ב ולשוק הביתי בקוריאה
AUDI Q4 SB E-TRON

 

יונדאי מוטור הכריזה היום (ב') על הקמת מיזם משותף עם התאגיד השוויצרי "אנרגיה H2" אשר עוסקת בהפקת והפצת מימן, תחת שם המותג "יונדאי ניידות מימן". המיזם המשותף יפעיל בתוך שש שנים צי של 1,600 משאיות הובלה כבדות שיונעו באמצעות תאי-דלק מימניים. הנעה באמצעות מימן נמצאת "במורד הדרך" לפי התחזיות של רוב יצרניות הרכב. שיטת הנעה זאת אמורה לתפוס תאוצה מעט לאחר מעבר גורף למכוניות חשמליות, וזאת מכיוון שתכולת האנרגיה של גז המימן גבוהה בהרבה מזאת של סוללות חשמליות.

 

 

יונדאי תייצר בשבע השנים הבאות 1,600 משאיות הובלה חשמליות גדולות, אשר יצוידו בתאי דלק מימניים, עבור המיזם המשותף שלה ושל H2 Energy והמיזם יחכיר אותן בהחכרה תפעולית למאות חברות וארגונים בשוויץ ובמדינות אירופאיות סמוכות. חלק מן החברות והארגונים קשורים ישירות לתעשיית המימן המתפתחת – למשל כאלה שמבצעים חלוקת גז מימן או מכירה שלו בתחנות תדלוק, ואחרים הינם שחקנים שונים בתעשיית השינוע והלוגיסטיקה אשר מתאמצים לעבור לשימוש באנרגיה נקיה.
המיזם המשותף ירחיב את נוכחותו בהדרגה למדינות אירופאיות נוספות, ולאחר שהוא יצבור תאוצה יונדאי מתכוונת להשיק בעצמה אופרציות (שלא קשורות למיזם זה) באותו תחום באזורים אחרים ברחבי העולם, ובעיקר בשוק הצפון אמריקני ובשוק המקומי שלה בקוריאה.

הבחירה בשוויץ כמוקד אירופאי לא מפתיעה: שוויץ היא אחת המדינות המובילות באירופה בכל הקשור לשימוש באנרגיה נקיה, וכמו מספר מדינות אחרות גם היא מתכוונת לאסור בהדרגה את המכירה, ולאחר מכן גם את התנועה, של כלי רכב שמונעים במנועי דיזל ולאחר מכן גם במנועי בנזין. שוויץ גם תפעיל מדיניות מיסוי אשר תעיק על כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית ותקדם כלי רכב שלא פולטים זיהום.

במעמד ההכרזה של המיזם המשותף הבטיחו אנשי יונדאי שהם מתייחסים לתחום ההנעה באמצעות מימן כאל יעד אסטרטגי, במסגרת "חזון FCEV 2030" שלהם, ושהם מתכוונים להוביל את תעשיית הרכב המימני באירופה. צ'אול לי, סגן נשיא בכיר וראש חטיבת הרכב המסחרי ביונדאי מוטור צוטט בהודעת החברה לעיתונות כשאמר: "ההכרזה של היום מעידה על חיזוק הפעילות של יונדאי באקו-סיסטם של תעשיית המימן בשוויץ ומעבר לה. מיזם זה יאפשר לנו לעשות צעד ראשון לקראת כניסה מוצלחת לשוק האירופי הגדול עם משאיות חשמליות ותאי דלק. יונדאי מתכוונת לרתום את ההצלחה הפוטנציאלית של המסחור הראשון בעולם של משאיות תא דלק, ולקדם את היכולת הטכנולוגית שלה בתחום זה".

 

 

נכון להיום, במקביל לטויוטה ולהונדה יונדאי היא בין יצרניות הרכב המובילות בעולם בכל הקשור לפיתוח וייצור של כלי רכב שמונעים עם תאי דלק, ובין הבודדות שמוכרות דגם "סדרתי" כזה: טוסון עם תא דלק מימני (שהושק לראשונה כבר בשנת 2013). דור שני של תאי דלק מימניים מתוצרת יונדאי הושק על-ידי החברה עם NEXO – קרוסאובר עם טווח נסיעה של כ-609 ק"מ בין תדלוקים (בהתאם לתקינה הקוריאנית). לתאי דלק מימניים יש יתרון משמעותי מאד עבור כלי רכב גדולים היות שתצרוכת האנרגיה של משאית מחייבת אותה לשאת סוללות במשקל עצום – על חשבון המשקל היעיל שהיא יכולה לשאת. תא דלק, לעומת זאת, שוקל הרבה פחות וכך גם אכסון המימן במיכלי המשאית.

 

 

צילומים: יח"צ, יונדאי