יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון תהיה יצרנית רכב משמעותית

AUDI Q4 SB E-TRON

פוקסקון (Foxconn), יצרנית הרכיבים האלקטרוניים אשר בין השאר בונה את 'אייפון' ומכשירים אחרים של אפל, את 'אקסבוקס' של מיקרוסופט, וכן מחשבים ומכשירים סלולרים של מספר שמות מותג מן המובילים בעולם – נכנסת בעוצמה רבה אל תעשיית הרכב החשמלי.

היום (ג'), במסיבת עיתונאים וירטואלית משותפת, תפרסם פוקסקון פרטים אודות תוכנית לייצור רכב חשמלי בסין במסגרת ברית אסטרטגית בינה לבין חברת 'סטלנטיס' – האיחוד של פיאט-קרייזלר עם פיג'ו-סיטרואן. פרסום זה מגיע כשבוע בלבד לאחר כריתת ברית עם יצרנית הרכב החשמלי האמריקנית פיסקר (Fisker) לפיתוח פלטפורמה חדשה לרכב חשמלי וייצור משותף של מכוניות בארצות הברית, וזמן קצר לאחר חשיפת שותפות עם חברת הסטרט-אפ הסינית בייטון (Byton), שגם היא מפתחת רכב חשמלי מתקדם. בנוסף, פוקסקון כרתה שותפות חדשה לייצור רכב בסין עם יצרנית הרכב השאפתנית ג'ילי, והשתיים מקימות מפעל ענק משותף.

פוקסקון היא חברה טאיוואנית, ולמרות זאת היא פעילה מאד ומוערכת מאד בסין, שם היא מעסיקה יותר ממיליון עובדים במספר מפעלי הרכבה. כמעט בכל הפרויקטים שבהם פוקסקון מעורבת היא מקפידה להימצא "מאחורי הקלעים", על אף שבחלק מן המקרים היא מייצרת מוצרים מוגמרים שנמכרים תחת כמה משמות המותג הגדולים והמפורסמים ביותר בעולם. בנוסף ל'אייפון' ול'אייפד' של אפל, ול'אקסבוקס' של מיקרוסופט, פוקסקון מייצרת מכשירים סלולריים ומוצרים נוספים שנמכרים תחת השמות של 'וואווי' ו'שיאומי', רכיבים עבור מחשבים ניידים ואישיים שנמכרים תחת מותגי 'לנובו', 'אייסר' ו'דל', והיא מוכרת שבבים ("צ'יפים"), לוחות אם ומערכות אלקטרוניקה מורכבות לאמזון, סיסקו, גוגל, HP, אינטל, מוטורולה, נינטנדו, סגה, סוני, טושיבה, 'ויזיו' ועוד.

למרות חלקה המרכזי בפרויקט המשותף סביר מאד שגם במסגרת השותפות החדשה, שתוכרז היום, תישאר פוקסקון ברקע בשעה שמוצרים משותפים שייוצרו איתה יימכרו תחת שמות המותגים של פיאט-קרייזלר ואולי גם של פיג'ו-סיטרואן. פוקסקון, אשר פיתחה בעצמה פלטפורמה מודולרית מודרנית לרכב חשמלי – שנקראת MIH, תהיה ככל הנראה אחראית לפלטפורמה (שהיא הרכיב המרכזי ברכב), לעיצוב המכוניות, לחלקים ורכיבים מכאניים ואלקטרוניים, ולניהול שרשרת האספקה עבור המיזם, כלומר לכל המקטעים  שנוגעים לפיתוח ולבניית המכוניות, אבל לא לשיווק שלהן.

שתי החברות מקימות יחד חברה סינית חדשה לייצור רכב חשמלי מתקדם ו"הי-טקי", עם תכולת אלקטרוניקה גדולה במיוחד, ובכך יתגשם משא ומתן שהחל בינה לבין פיאט קרייזלר לפני למעלה משנה אך יישומו נדחה עד לאחר הקמת 'סטלנטיס' בינואר השנה.
לסטלנטיס יש ייצוג עלוב מאד בשוק הסיני בכלל ובפרט בפלח השוק החשמלי החשוב והצומח במהירות, ולמרות שכיום זה שוק הרכב הגדול ביותר בעולם רק 3% מהכנסות סטלנטיס מגיעות משם. ככל הידוע, פוקסקון תחזיק רק כ-40% מן הבעלות במיזם המשותף, אבל ייתכן שהיא תהיה אחראית לא רק לפיתוח ממשק הנהג והקישוריות של הרכב החשמלי החדש, אלא גם תיקח חלק בפיתוח הפלטפורמה החשמלית. פוקסקון הציגה באוקטובר האחרון אב-טיפוס לפלטפורמה לרכב חשמלי שאותה פיתחה, וזו עשויה להוות בסיס למכניות החשמליות של המיזם המשותף.

ה"אס" המעניין ביותר בשרוול של פוקסקון, שיש לו משמעות אסטרטגית בתעשיית הרכב החשמלי העולמית, הוא הבטחה להציג "סוללת מצב מוצק" כבר בשנת 2024, ואם זה יתממש מדובר בסוללה שתאפשר טעינה מהירה מאד ואורך חיים ארוך משמעותית מזה שמוכר לנו מסוללות ליתיום-יון.

נלחמת בארבע חזיתות

שלושת המיזמים הסינים של פוקסקון, עם ג'ילי, בייטון ועם סטלנטיס, נתמכים בסבירות רבה על ידי הממשלה הסינית, ואסור לזלזל ביחסים המיוחדים של פוקסקון עם ממשלות מקומיות ועם הממשלה הפדרלית בזכות היותה מעסיק ענק בסין. ככל הידוע, ומן הסתם נדע על כך עוד בהמשך, פוקסקון שואפת להימצא במיקום מאד ייחודי בתעשיית הרכב העולמית – בין מקומה הטבעי כספקית חלקים (Tier 1) לבין היותה יצרנית רכב בהיקף מלא (OEM). אין כיום בעולם אף חברה שנמצאת בפוזיציה הזאת (מגנה, במידה צנועה, נמצאת שם כמי שמייצרת מכוניות מוגמרות עבור יצרניות רכב, אבל היא לא מוכרת מכוניות תחת שם המותג שלה), ומעניין יהיה לראות אם פוקסקון תתמוך גם במותג עצמאי משלה.

פוקסקון ופיסקר

בנוסף לארבעת המיזמים האלה צפויה פוקסקון לספק חלקים ליצרניות רכב אחרות, רובן קטנות, כמו למשל במסגרת שיתוף פעולה עם חברת הסטארט-אפ ויצרנית הרכב פארדיי אנד פיוצ'ר (Faraday & Future) במסגרת מיזם משותף עם ג'ילי.
פרויקט מעניין נוסף של פוקסקון, במסגרת שיתוף הפעולה עם פיסקר האמריקנית, אמור להביא לעולם בשנת 2023 מכונית חשמלית מתקדמת למדי שתוצע בארה"ב תמורת 30,000 דולר בלבד (לפני הטבות מס). כאמור, לטובת פרויקט זה פותחה פלטפורמה חשמלית ייעודית (שנקראת FP28), ורוב הסיכויים שהייצור יתחיל במפעל נטוש של יצרנית רכב אמריקנית במדינת וויסקונסין בארה"ב. בהמשך מתוכננים מספר אתרי ייצור נוספים ברחבי העולם, כולל כנראה גם בסין ובהודו, והצפי המצהר הוא להיקף ייצור ראשוני של רבע מיליון מכוניות בשנה. מכוניות אלה יימכרו בצפון אמריקה, אירופה, סין והודו.

כניסתה של פוקסקון אל תעשיית הרכב מצטרפת לגל מעניין של חברות אלקטרוניקה בפרט וטכנולוגיה בכלל שנכנסות בשנים האחרונות לייצור רכב. תופעה זאת מונעת על-ידי הגידול הדרמטי בתכולת ובערך של אלקטרוניקה בכלי רכב חדשים, ובפרט על-ידי המעבר לייצור רכב חשמלי. בין השאר בולטות במגמה הזאת חברות אלקטרוניקה ומוצרי צריכה כמו 'וואווי' ו'שיאומי' הסיניות, או 'אפל' האמריקנית (שתוכניותיה די מעורפלות בינתיים), וחברות טכנולוגיה כמו 'גוגל' האמריקנית ו'באידו' – מקבילתה הסינית.

The post יצרנית האלקטרוניקה פוקסקון תהיה יצרנית רכב משמעותית appeared first on TheCar.