מובילאיי תשתף פעולה בפרישת מערך שאטלים אוטונומיים

יחד עם שתי חברות מתחום התחבורה והסעת המונים תוביל מובילאיי פרויקט לשאטלים אוטונומיים במטרה לבצע נסיעות מבחן בשנה הבאה ולהפעיל שירות מסחרי בשנת 2023.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

חברת מובילאיי הישראלית, בבעלות אינטל האמריקנית, והחברות הצרפתיות Transdev ATS ו-Lohr group, הודיעו היום (ה') על הסכם לשיתוף פעולה שנכרת ביניהן לפיתוח שאטלים אוטונומיים לתחבורה ציבורית.
שלוש החברות יפתחו יחד ויטמיעו את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שמובילאיי מפתחת בשאטלים חשמליים שמיוצרים על-ידי Lohr group ויופעלו על-ידי טראנסדב.

 

 

טראנסדב, חברה צרפתית שהוקמה בשנת 2011 כמיזוג של שתיים ממפעילות התחבורה הציבורית הגדולות באירופה (אחת מהן, ויאוליה, מכרה את חלקה מאוחר יותר), מפעילה כיום תחבורה ציבורית באוטובוסים, רכבות קלות וכבדות ורכבות תחתיות ב-18 מדינות בחמש יבשות, מעסיקה כ-85,000 עובדים ומסיעה מידי יום כ-11 מיליון נוסעים. בשנים האחרונות התנסו כמה מן החברות הבנות של טראנסלב בתחבורה שיתופית במדינות שונות אך רובן פרשו מן המיזמים האלה, ואילו Lohr – גם היא חברה צרפתית – מתמחה בין השאר בלוגיסטיקה ובהובלת כלי רכב. Lohr נכנסה בשנים האחרונות לתחום השאטלים העירוניים הקטנים, ותחבורה ציבורית חשמלית.

Lohr מייצרת את השאטלים (תחת השם המסחרי 'i-Cristal') שבהם תוטמע טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שמובילאיי מפתחת, ויחד עם טרנסדב ומובילאיי היא מקווה להשתלב בתחום שירותי הניידות האוטונומיים שמתפתח ברוב מדינות אירופה, בצפון אמריקה ובסין.

 

 

תחבורה ציבורית והסעת המונים הם הכח המניע המשמעותי ביותר כעת מאחורי תעשיית הרכב האוטונומי, מפני שכל מפעילי התחבורה הציבורית רוצים לסלק את אחד ממרכיבי העלות הכבדים ביותר מבחינתם – שהוא הנהגים האנושיים. אינטרס כלכלי זה דוחף את מפעילות התחבורה הציבורית להשקיע בפתרונות אוטונומיים שונים, וכאן הם זקוקים לעזרתן של חברות טכנולוגיה שמסוגלות לקרוא ולנתח את הסביבה באמצעות חיישנים ואלגוריתמיקה מתאימה.

התועלת, מצד הלקוח, יכולה להיות זמינות גבוהה יותר – למשל באמצעות משלוח שאטלים קטנים בשעות מאוחרות ואל מקומות שאליהם אין היתכנות כלכלית בהפעלת אוטובוסים גדולים, וכן בשילוב מסעות הלקוח אל מערכות תחבורה כבדות ומורכבות יותר.

 

 

שלושת השותפים מסרו היום שהם מתכוונים לפעול יחד במהלך 2021 כדי להטמיע את הטכנולוגיה של מובילאיי בשאטלים הקיימים ולפרוש אותם לניסויים בשטח. נסיעות מבחן יתקיימו בישראל, בהתאם למדינית הסיוע לפיתוח רכב אוטונומי שמקדם משרד התחבורה, ובצרפת. הכוונה היא להשיק כלי רכב מוכנים לעבודה כבר לקראת סוף השנה הבאה. שלוש החברות מאמינות שבשנת 2023 אפשר יהיה לפרוש את שירותי הניידות האוטונומית שלהם באופן מסחרי, ולשלב את ה-i-Cristal האוטונומיים במערכות הסעת ההמונים.

השאטלים הקיימים כיום (i-Cristal) מתוכננים להסיע עד שישה עשר נוסעים בישיבה, והם מאפשרים גם הסעת מוגבלי תנועה על כסאות גלגלים. מהירות הנסיעה המרבית שלהם היא 50 קמ"ש, וכיום מותר להשתמש בהם באופן אוטונומי רק במתחמים סגורים.