מקושרות: ב.מ.וו. מתחברת למכונית שלך

כמו בטלפון ובמחשב שלך, גם ב.מ.וו. החלה לבצע "עדכונים דרך האוויר" למספר דגמים נבחרים שלה
AUDI Q4 SB E-TRON

 

ביום שלישי שעבר החלה יצרנית הרכב ב.מ.וו. להתחבר באופן יזום אל מספר דגמים נבחרים שלה באירופה, ולבצע בהם, בהסכמת הבעלים, עדכוני תוכנה שוטפים. לכאורה מדובר בעניין מובן מאליו – אנחנו רגילים לכך מזה לא מעט שנים ככל שמדובר בטלפונים הניידים שלנו או במחשבים. אלא שדווקא כאשר חושבים על כל אותם מקרים שבהם עדכון תוכנה כזה או אחר חירב לנו את הטלפון, או את העבודה עם המחשב, מתחילים להבין גם חלק (קטן) מן הבעייתיות של הנושא.

 

 

החידוש, אשר צפוי להפוך בעתיד לשגרה גורפת לאורכה ולרוחבה של תעשיית הרכב, הוא בכך שיצרנית הרכב מחוברת 24/7 אל המכונית שלנו ובמידה מסוימת יכולה לעשות בה כבשלה. לא מיותר להזכיר, בהקשר הזה, שכבר בינואר השנה החלה טויוטה, להתחבר למכוניות שהיא מוכרת ביפן ולנטר את פעילותן החל מן הרגע שבו הן יורדות מקו הייצור ועד לרגע שבו הן  נגרטות אחר כבוד במגרש גריטה.
לא מיותר להזכיר גם ש'טסלה' מחוברת לרוב המכוניות שלה מזה שנים אחדות ומעדכנת אותן באופן שוטף, אלא שטסלה היא טסלה, ונדמה שממילא הלקוחות שלה רוכשים מוצר טכנולוגי ממוחשב יותר מאשר "סתם" מכונית. החידוש כאן הוא שהחיבוריות, קישוריות אם תרצו, מבוצעת על-ידי ב.מ.וו, שהיא בהחלט חברה טכנולוגית מאד אבל גם כזאת שמעמידה את חוויית הנהיגה (לפחות באופן מוצהר) במרכז העניינים וכחלק לא נפרד מן הזהות הגנטית שלה.

העדכון הראשון "דרך האוויר", שבוצע כאמור ביום שלישי האחרון, הוסיף לאותם דגמים נבחרים תכונה חדשה בסגנון של "העוזר האישי" שמוכר לנו ("אלקסה" או "סירי"), אשר הוטמעה לאחרונה בחלק מממכוניות סדרה 3 החדשה, עם השקתה. אנשי ב.מ.וו. מכנים את "העוזר האישי" שלהם "Intelligent Personal Assistant", וכמו המערכות שמוכרות לנו – גם זאת מערכת מבוססת בינה מלאכותית שאמורה לשרת את הנהג ונוסעיו באמצעות גלישה אל מאגרי מידע ובממשק של "שיחה". העוזר ("טייס") הדיגיטלי של ב.מ.וו. מבצע פעולות שליטה שונות בתוך הרכב אך לא כאלה שקשורות לנהיגה עצמה, למשל שינוי הטמפרטורה או סיוע באיתור ובחירת מוסיקה, ובכל זאת יכולה להיות לו השפעה כזאת או אחרת על הנהג היות שהוא שולט, למשל, בזרימת האוויר ממערכת המיזוג כאשר הנהג "אומר לו" שהוא עייף.

 

בשלב הבא יבוצעו עדכונים גם ל"חנות האפליקציות" של ב.מ.וו. במסגרת ה-ConnectedDrive (אשר כפי ששמה רומז ממילא מחוברת, אך עד כה לא מתעדכנת בעצמה). זה יאפשר להגדיל את מרחב הביצועים שלה מעבר לבחירה בין אפליקציות שונות. השלב הבא, והמרתק ביותר בכל מובן, יהיה עדכונים למערכות הסיוע לנהג – למשל מערכות בלימה אוטונומית, היגוי אקטיבי ובקרת שיוט אדפטיבית. בעוד שחובבי טכנולוגיה צפויים להביע התלהבות רבה מכך שלקוחות לא יצטרכו להגיע מעתה למוסך כדי לבצע עדכוני תוכנה במסגרת 'קריאות לתיקון', מתנגדי טכנולוגיה יצביעו על החשש מפני כניסת יצרנית הרכב לחיינו האישיים ולחיבור החזק והמחייב מידי אל רשת השירות שלה.

מי שאמירתם צריכה להישמע כעת יותר מכל אחד אחר, בהקשר הזה, הם דווקא מומחי אבטחת הסייבר שצריכים להפחיד, או להרגיע, אותנו מפני תסריטים שבהם האקרים מרושעים מצליחים לפרוץ את הקשר בין היצרנית למכונית ולגרום לה לעשות לנו דברים שאנחנו לא רוצים שהיא תעשה. זאת אולי הסיבה לכך שאנשי ב.מ.וו. עדיין לא שחררו הצהרה רשמית אודות סוג העדכונים שיבוצעו "דרך האוויר", המועדים שלהם וסידורי האבטחה השונים שבוצעו על-ידה.

ככל שידוע, בשלב ראשון יבוצעו עדכוני התוכנה במספר דגמים מצומצם, ורק באירופה, ומדובר בסדרות 3, X5 ו-8 – במכוניות שבהן מותקנת מערכת הפעלה בגרסה 7.0 ומעלה.