ניו יורק תאפשר שימוש בקורקינטים ואופניים חשמליים

מדינת ניו יורק צפויה להעביר היום חוק שיאפשר לערים לקבוע מדיניות שימוש ורישוי למיקרו-מוביליטי
AUDI Q4 SB E-TRON

 

היום (ד'), ממש בעצם הימים שבהם עיריית תל אביב מצמצמת את הרחב המחיה של קורקינטים חשמליים בשטחה, צפוי הסנאט של מדינת ניו-יורק לאשר חוק חדש אשר מכשיר את השימוש בקורקינטים ובאופניים חשמליים, ומתיר לכל עירייה, ולמעשה גם לכל שכונה, לקבוע לעצמה את כללי הניידות והרישוי לכלי המיקרו-מוביליטי למיניהם.

 

 

מוזר ככל שזה עשוי להישמע, עד היום אסרו חוקי מדינת ניו-יורק את מה שמותר במאות ערים ומחוזות ברחבי העולם: שימוש בקורקינטים ובאופניים חשמליים. זה, כמובן, לא מנע ממאות, אולי אפילו אלפי בני אדם להשתמש בכלים האלה, אם כי בחלק מן המקרים חולקו למשתמשים (בעיקר משתמשים מקצועיים כמו שליחים) דוחות על סך של כ-500 דולר ומעלה. כל זה עומד להשתנות ממש בקרוב, בהנחה שהחקיקה החדשה – אשר הונחה על שולחן בית הנבחרים על ידי הסנאטורית ג'סיקה ראמוס יאושר היום, וייכנס לתוקף בתוך 180-270 ימים.

החוק החדש קובע שכל אדם יכול להשתמש באופן אישי ופרטי בכלי רכב ממשפחת ה"מיקרו-מוביליטי" (כלי רכב ממונעים לשימוש אישי), ואילו חברות מסחריות שמבקשות להפעיל שירותי השכרה שיתופיים ומסחריים יידרשו לעמוד בתנאים ותקנות ייעודיים, ובחלק מן המקומות תיאסר הפעילות שלהם באופן מוחלט. היוצא היחיד מן הכלל, בשלב ראשון זה, הוא רובע מנהטן שבניו יורק סיטי, שבו ייאסר שימוש בכלים כאלה בגלל הגודש הרב במיוחד של הולכי רגל שם.

החוק החדש, כך אומרים במדינת ניו-יורק, מוציא את המדינה מן ההתעסקות בוויסות ההיצע והביקוש ומטיל את האחריות על הערים והשכונות, הופך את הכלים לחוקיים, וקובע להם (באמצעות הרשויות) סט כללי התנהגות אשר יאפשר לקבוע סטטוס-קוו חדש לרווחת הולכי הרגל מחד, המשתמשים המיקרו מוביליטי מאידך, וגם מול הנוהגים במכוניות.
"הפיכת כלי מיקרו-מוביליטי לחוקיים תספק לערי ניו יורק חלופות נוספות של אמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה ובה בעת תבטיח שאנחנו מגינים על שכנינו המהגרים שעובדים בחלוקת מזון, שרבים מהם עושים שימוש בכלי רכב כאלה", אמרה הסנאטורית ראמוס בהצהרה, "ובתוך כדי כך תאפשר להפחית את פליטות הפחמן ואת עומסי התנועה בערים. אנחנו רוצים להעצים את העיריות ולאפשר להן לקבוע את הכללים שמתאימים לדעתן לאוכלוסיות השונות ברחבי העיר".

החקיקה המוצעת מבוססת על ארבע קטגוריות לרישוי רכב שמותאמות פחות או יותר לכלי הרכב שמוצעים כיום על-ידי התעשייה: הקטגוריה הראשונה היא לאופניים חשמליים עם דוושות, שמהירותם המרבית היא 32 קמ"ש. בקטגוריה השנייה מנויים אופניים חשמליים עם מצערת, שמהירותם במרבית מוגבלת ל-32 קמ"ש. קטגוריה שלישית כוללת אופניים חשמליים עם מצערת ומהירות מרבית של 40 קמ"ש – שהיא הקטגוריה הפופולרית ביותר עבור שליחים בעיר ניו יורק. קטגוריה רביעית מגדירה קורקינטים חשמליים וקטנועים חשמליים, ובכל הקטגוריות חייבים הרוכבים להיות לכל הפחות בני 16. בעולם מוצעים כיום גם קטנועים חשמליים עם מהירות מרבית של 64 קמ"ש (כל המהירויות הן לפני שיפורים ומשחקים עם מערכת הניהול של הכלי) אבל אלה לא צפויים "לעבור" היום את מסננת החוק.

 

 

גורמים שונים שמקדמים תחבורה אישית ממונעת קראי לפרנסי העיר ניו יורק להתאמץ ולהכין תוכניות ל"שילוב נבון" של כלי רכב כאלה במערכת התחבורה העירונית, במטרה "להוריד" כמה שיותר נהגים מן המכוניות שלהם. לצורך זה, כך הם טוענים, דרושות תשתיות מתאימות, ויותר מכל: חשיבה הוליסטית שמטרתה לשלב את הכלים במערכת התחבורה. החקיקה החדשה במדינת ניו יורק היא חלק מתופעה רחבה יותר שבה פוליטיקאים מזהים את "רצון העם" ומשנים את דעותיהם בהתאם. כך, למשל, יו"ר מועצת המנהלים של העיר ניו-יורק, קורי ג'ונסון, שנחשב עד כה לאחד הקולות הבולטים נגד השימוש בקורקינטים בעיר שלו, "עושה קולות" שהוא משנה את עמדתו, ואף רכב השבוע על קורקינט כזה בעיר ניו מקסיקו.

אפילו ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלסיו, שנחשב לאחד הקולות הביקורתיים ביותר כנגד שימוש בקורקינטים חשמליים בעיר שלו, טען שהם מסוכנים ודרש מן המשטרה המקומית להכביד את ידה על התופעה, שינה את דעתו והודיע על תמיכתו בחוק החדש: "אנחנו תומכים בחקיקה החדשה אשר מבהירה כעת את הכללים סביב אופניים וקורקינטים חשמליים ברחובות שלנו. בטיחות לכל אחד על הכבישים שלנו היא העדיפות העליונה מבחינתנו, ואנחנו מצפים לעבוד עם המחוקקים ועם הקהילות בעת שאנחנו מפתחים את התוכניות שלנו ליישום החוק החדש".

ניו יורק סיטי נחשבת לעיר עם תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה מאד, אשר משרתת מיליוני משתמשים בכל יום, אבל דוח שפורסם לאחרונה מצא שעבור כ-24% מתושבי העיר, בעיקר ברבעים ברונקס, ברוקלין וקווינס, המערכת הציבורית עדיין לא יעילה מספיק והיא לא נגישה עבורם., מנכ"ל רשות התחבורה העירונית, אמר ש"הצעת חוק זאת הינה צעד ענק קדימה, מפני שהיא מסירה כל ספק שהעיר ניו יורק תוכל לפעול כעת כדי להכשיר את המיקרו-מוביליטי".

 

צילומים: יח"צ