ניסאן 'אריה' מתחברת לזרם: קרוסאובר חשמלי עם טווח נסיעה של 610 ק"מ

ניסאן Ariya, קרוסאובר חשמלי טהור, יגיע לאירופה ולישראל בסוף השנה הבאה. מרחב רב לנוסעים, טווח יומי של 800 קילומטרים עם טעינה מהירה אחת של חצי שעה, והטבת מס נדיבה - מנבאים לו פוטנציאל מכירות מבטיח למדי.
AUDI Q4 SB E-TRON

 

בשעות הבוקר המוקדמות (יום ג') שלנו השיקה ניסאן בעיר יוקוהומה שביפן את 'אריה' – Ariya – הדגם החשמלי המשמעותי הראשון של החברה מאז השקת 'ליף' לפני כעשור.
ניסאן, שהייתה בין יצרניות הרכב החלוצות בתחום הרכב החשמלי, שכללה את 'ליף' לאורך עשר השנים מאז השקתה ואף השיקה דור שני שלה, חדש לגמרי, בשנת 2017. אלא שבשונה מ'טסלה', למשל, או ממספר לא מבוטל של יצרניות רכב סיניות, היא לא הרחיבה את מגוון הדגמים החשמליים הטהורים שלה עד כה.

 

 

'אריה', אשר מבוססת על פלטפורמה ייעודית חשמלית חדשה לחלוטין, מהווה קפיצת מדרגה ביחס ל'ליף' גם מבחינת העיצוב וגם מבחינה טכנולוגית, והיא תוצע למכירה ביפן החל בתחילת השנה הבאה ובאירופה ובישראל לקראת סוף השנה הבאה. אריה תוצע בתצורת הנעה קדמית ובתצורת הנעה כפולה, עם שתי אופציות לסוללות בגדלים שונים. תג המחיר של הגרסה הבסיסית ביפן הוא 5 מיליון יין (כ-40,000 דולר) לפני הטבות מס שונות. במקביל או מעט אחרי תחילת המכירה באירופה מתכוונת ניסאן לשווק את אריה גם בארצות הברית ובסין. מותר להניח שכמו 'ליף', גם אריה תיוצר במקביל ביפן, בבריטניה ובארצות הברית, ובנוסף לכך גם בסין.

אריה הוא קרוסאובר גדול מעט מ'ליף': האורך הכולל הוא 459.5 סנטימטרים (לעומת 449 של ליף), הרוחב 185 ס"מ (לעומת 177.8) והגובה – אחת התכונות החשובות לקרוסאובר – 165.5 ס"מ לעומת 153. אורך בסיס הגלגלים של אריה, 277.5 סנטימטרים, ארוך מעט יותר מזה של רוב המשפחתיות והקרוסאוברים הקומפקטיים (קטגוריית גולף או 'קשקאי'), ובזכות רצפה שטוחה לגמרי והצבת הסוללות מתחתיה אפשר לצפות למרחב פנים גדול במיוחד. גם נפח תא המטען של 'אריה' סביר מאד – בין 466 ליטרים לגרסת ההנעה הקדמית ל-408 בגרסת ההנעה הכפולה. מצד שני, סוללות עם תכולת אנרגיה גדולה יותר גובות מחיר במשקל הכולל, ולעומת 1,580-1,660 הקילוגרמים של 'ליף', 'אריה' שוקל בין 1,900 ל-2,200 קילו – בהתאם לגרסה.

 

 

שני שיפורים טכנולוגיים משמעותיים ביותר שביצעה ניסאן עם הסוללות החדשות הם מעבר (סוף סוף) לקירור שלהן באמצעות נוזל (תכונה חשובה במיוחד במדינות חמות כמו שלנו), ומעבר לתקן CCS. קירור נוזל מרחיב גם את אפשרויות הטעינה המהירה של הסוללות. 'אריה' תוצע עם סוללה בסיסית בעלת קיבולת אנרגיה מכובדת של 63 קילוואט שעה (לעומת 40 בלבד ב'ליף'), או עם סוללה גדולה יותר בקיבולת של 87 קילוואט שעה. את שתי הסוללות אפשר לטעון בטעינה מהירה בהספק מירבי של 130 קילוואט.

בהתאם לשילוב של תצורת הנעה וקיבולת סוללה מגיע טווח הנסיעה היעיל של אריה, ל-430 עד 610 קילומטרים בין טעינות. עם זאת, אנשי ניסאן מבטיחים שהם כיוונו לסטנדרט של נסיעות לטווח של 800 קילומטרים ביום עבודה של 8 שעות, כולל טעינה אחת באורך של כחצי שעה שתאריך את הטווח בכ-200 קילומטרים. בכך הם מנסים כנראה להבטיח לנו שהסוללות החדשות עמידות בפני טעינות מהירות שגרתיות.

 

 

למרות העיצוב הקרוסאוברי, ההנעה הכפולה של אריה לא מיועדת לנהיגת שטח אלא לאחיזה טובה יותר בתנאי אקלים קשים – בעיקר על כבישים מושלגים או מוקרחים. המנועים החשמליים מספקים בין 160 ל-290 קילוואט ובין 31 ל-62 קג"מ של מומנט – אלה נתונים מאד מכובדים, ועל אספלט יבש מתקבלת תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.6 עד 5.1 שניות, בהתאם לגרסה.

באחור של עשר שנים, וכעת כבר בתוך זרם הולך ומתעצם של דגמים חדשים של רכב חשמלי טהור, אנשי ניסאן משתדלים להציג את 'אריה' גם כפרזנטור טכנולוגי. בנוסף לסט מלא של מערכות סיוע לנהיגה הם מבטיחים גם מערכות אלקטרוניקה מתקדמות של נהיגה חצי אוטונומית ושל קישוריות. העיצוב של אריה מייצג את שפת העיצוב החדשה של ניסאן, אשר "מאופיין בגישה יפנית מובחנת שמועברת בעוצמה בצורה פשוטה אך מודרנית", כדברי היפנים.

מה המשמעות של זה בפועל? תשפטו בעצמכם לפי התמונות, אבל בכל מקרה אי אפשר להתווכח על דבר אחד: עבור ניסאן זה עיצוב שעושה טוב ומעצים את המותג, ועבור הלקוחות סוף סוף יש להם אפשרות לבחור בתצורת המרכב המבוקשת ביותר כיום בעולם: קרוסאובר דמוי "ג'יפ".

 

 

אנשי ניסאן הכריזו לא אחת על כוונתם לייצר ולמכור יותר ממיליון מכוניות חשמליות טהורות בשנה עד לאמצע 2023, ומאליו ברור של'אריה' יהיה תפקיד משמעותי בהשגת יעד זה.