סוני נכנסת לשוק המצטופף של תחבורה משתפת: השיקה אפליקצייה מתחרה לאובר

ענקית האלקטרוניקה היפנית הוציאה שירות חדש להזמנת מוניות, בשותפות עם מספר חברות מקומיות. השירות לא צפוי לצאת מגבולות יפן
AUDI Q4 SB E-TRON

קשה לדמיין שיש מישהו שלא מכיר את המותג 'סוני' ונדיר למצוא משק בית שאין בו לפחות מכשיר אחד של החברה. בין אם מדובר בטלוויזיה, קונסולת משחקים או סמארטפון מסדרת אקספיריה – ענקית האלקטרוניקה והבידור היפנית היא אחת החברות המפורסמות בעולם. כעת נכנסת סוני אל עולם התחבורה בכלל, ובפרט לתחבורה משתפת עם הפעלתה של אפליקציית הזמנת המוניות היפנית אס.רייד (S.Ride).

בשונה מכפי שאפשר היה להניח האות S בשם האפליקציה לא מייצגת את 'סוני' אלא שלוש מילים אנגליות אחרות: Simple (פשוט), Smart (חכם) ו-Speedy (מהיר). דיווחים אודות כניסתה של סוני לתחום זה פורסמו בעולם כבר לפני כשנה והאפליקציה מושקת באמצעות חברה שנקראת 'מינה נו טקסי' (״המונית של כולם״ בשפה היפנית) – אשר שייכת לתאגיד סוני בשותפות עם חברת התשלומים של סוני ולמספר חברות מוניות ביפן.

 

אפליקציית S.Ride

כמו בישראל, גם ביפן אסור לנהגים שאינם נהגי מוניות להפעיל תחבורה בשכר, כמקובל ב'אובר' וב'ליפט' (ובשאר החברות מסוג זה) ולכן S RIDE היא למעשה אפליקציית "סדרן מוניות דיגיטלי" אשר מחברת בין נוסעים לבין חברות המוניות ששותפות בה. הייחוד של האפליקציה, לדברי מפתחיה, נובע מכך שהיא עושה שימוש באינטליגנציה מלאכותית (AI) כדי לחשב ביקוש והיצע של מוניות בעיר; ובברקודים מסוג  QR, המשמשים לתשלום עבור השירות.

החברה טוענת שעד כה נרשמו לאפליקציה 10,000 מוניות, ומעבר לאי המרכזי של יפן היא אמורה להתרחב כעת אל כל איי המדינה. עם זאת, היא לא צפויה לחרוג מגבולות יפן. דובר של החברה מסר למגזין הטכנולוגיה Cent ש״לסוני אין כרגע תוכניות להפעיל את האפליקציה מחוץ ליפן״.

מאידך, סוני לא פועלת בחלל ריק ולא יהיה לה קל לכבוש אפילו את השוק המקומי. כיום פועלות ביפן מספר מתחרות מבוססות עם גב כלכלי חזק, והגדולה בהן היא ג׳אפן טקסי (JapanTaxi) ששייכת לאיגוד מוניות יפני, ומגובה כלכלית על ידי ענקית הרכב טויטה. לג'פאן טקסי יש כבר כ-50 אלף מוניות ברחבי המדינה. מתחרה אחרת היא ליין (Line), אפליקציית מסרים פופולרית במזרח הרחוק אשר מפעילה גם שירות הסעות; אובר מנסה להיכנס למדינה באמצעות שיתופי פעולה עם חברות מוניות מקומיות; וכך גם דידי – ענקית שירותי הנסיעה המשתפת הסינית.