סין משיקה רכבת מימן ראשונה ומתקדמת במיוחד

סין משיקה רכבת מימן ראשונה ומתקדמת במיוחד

כאשר סין משיקה טכנולוגיה חדשה כדאי לכולנו לשים לב. שלא כמו ממשלת ישראל, שהבטיחה כבר לפני 15 שנים ללמד את העולם איך נגמלים מנפט ולא הצליחה אפילו ללמוד בעצמה איך עושים את זה – הסינים מתכננים ומבצעים. כעת הם מקדימים בשנתיים את היעדים שהציבו לעצמם בתחום הרכב החשמלי
AUDI Q4 SB E-TRON

 

רשות התחבורה של צ'נגדו, עיר במחוז סצ'ואן שבדרום-מערב סין, יחד עם חברת הרכבות הסינית CRRC Changchun השיקו בשבוע שעבר את רכבת המימן הראשונה של סין, וכאשר הסינים משיקים רכבת כדאי לכל עולם התחבורה לשים לב.

 

סין משיקה רכבת מימן ראשונה ומתקדמת במיוחד
קטרים שמייצרים חשמל באמצעות תא דלק מימני כבר קיימים ופועלים או נמצאים במהלך ניסויים, למשל בשוויץ, גרמניה, איטליה וצרפת, אבל סין מחזיקה כיום בטכנולוגיות ההנעה המסילתית המתקדמת ביותר בעולם, ובכלל זה רכבות העלאה מגנטיות (MagLev) ורכבות "קליע" סופר-מהירות. רכבת המימן שנחשפה בסין היא ראשונה בעולם שפותחה במיוחד עבור קווים פרבריים, וזאת נקודה חשובה במיוחד עבורנו, בישראל, מפני שהגודל הפיזי של כל האזורים המיושבים בישראל – כולם יחד – שקול לפרבר לא גדול במיוחד של מגה-עיר סינית טיפוסית.

מכל מקום, על רכבת המימן הסינית יש מספיק גז מימן עבור טווח נסיעה של כ-600 קילומטרים וזה טווח מרשים במיוחד מפני שמדובר ברכבת שנוסעת הרבה יותר מהר מכל רכבת שפועלת כיום בישראל: כ-160 קמ"ש. זאת בזכות מערך הנעה שעושה שימוש בטכנולוגיית הליבה העיקרית של רכבת הקליע הסינית 'פוקסינג'. כך קובעת רכבת המימן הסינית גם את שיא המהירות לרכבת מימנית, נכון להיום.

 

סין משיקה רכבת מימן ראשונה ומתקדמת במיוחד

 

מימן משמש למעשה כ"סוללה לאגירת אנרגיה" ואם הוא מופק באמצעות אנרגיה מתחדשת או כתוצר לוואי של תעשיות כימיות מדובר בשיטת העברת-האנרגיה הנקייה ביותר, והכי קרובה לאפס פליטות פחמן ומזהמים אחרים.

בנוסף אפשר להפיק מימן גם ממגוון מקורות אחרים – חלקם מזהמים יחסית כמו גז טבעי, אנרגיה גרעינית או ביומסה – ועדיין לייצר פחות זיהום מאשר שיטות אגירת אנרגיה אחרות.

רכבת מימנית עדיפה בהרבה על פני רכבת חשמלית שמקבלת את האנרגיה שלה מתשתיות עילית של כבלי חשמל. זאת ראשית לכל מפני שהיא לא זקוקה לתשתית יקרה שדורשת תחזוקה, ומפני שעמודי וכבלי החשמל גורמים לפגיעה נופית קשה. בנוסף, תשתית חשמל חיצונית יוצרת סביבה קרינה אלקטרומגנטית שמפריעה במיוחד באזורים מיושבים. רכבת חשמלית חוסכת אמנם זיהום מסוג אחד במפלס הרחוב העירוני, אבל יוצרת סוג אחר של זיהום. תא דלק מימני, שפועל יחד עם סופר-קבל, מספק לקטר את האנרגיה שהוא משתמש בה מבלי לייצר כל סוג של זיהום, ודאי במפלס הרחוב. תוצר הפליטה היחיד של תא דלק מימני הוא מים.

 

סין משיקה רכבת מימן ראשונה ומתקדמת במיוחד

 

בסין מתכוונים להריץ את הרכבת החדשה למסלולים יומיים בהיקף של 500 קילומטרים, כלומר להותיר טווח ביטחון, ולאחר מכן למלא מחדש את מיכלי המימן באמצעות גז דחוס – תהליך שאורך בין עשרות דקות לשעות ספורות. לסין יש תוכנית שאפתנית לעודד את כלכלת המימן שלה, וגם זה נושא שצריך להימצא במרכז תשומת הלב בישראל – במיוחד לנוכח ההצלחה של סין בתחום הרכב החשמלי. הוועדה הלאומית הסינית לפיתוח ורפורמה, יחד עם מינהל האנרגיה הלאומי, פרסמו לפני כעשרה חודשים תוכנית לפיה עד לשנת 2025 ינועו על כבישי סין כ-50,000 כלי רכב עם הנעה מימנית, וההיקף השנתי של ייצור מימן מאנרגיה מתחדשת יגיע ל-100,000 עד 200,000 טונות.

ממשלת ישראל התחייבה כבר לפני כ-14 שנים "ללמד את העולם להיגמל מנפט" ועד היום לא הצליחה ללמד אפילו את עצמה איך עושים את זה, ואפילו לא הציבה את המדינה בקו אחד עם מדינות אירופה או ארה"ב. לעומת זאת, ממשלת סין בדרך כלל מבצעת את מה שהיא מחליטה לעשות. למשל, למרות משבר הקורונה הגיעה בסיכום שנת 2022 היקף המכירות של רכב חשמלי בסין לכ-25% מכלל המכוניות החדשות שנמכרו במדינת הענק. כך הקדימו המכירות בפועל בשנתיים את תאריך היעד שקבעה הממשלה הסינית.