ספין מציגה: קורקינט דור 3.0

חברת הקורקינטים של פורד תפרוש בחודשים הבאים 15,000 קורקינטים מן הדור החדש, והיא מתכוונת לפעול ב-100 ערים ברחבי העולם עד לסוף השנה הבאה
AUDI Q4 SB E-TRON

 

חברת המיקרו מוביליטי האמריקנית 'ספין', אשר נרכשה על-ידי יצרנית הרכב פורד בנובמבר שעבר תמורת כ-100 מיליון דולר, הציגה בסוף השבוע את הדור השלישי של קורקינטים מתוצרתה, ובכוונתה לפרוש 15,000 מהם בחודשים הקרובים בשמונה ערים ברחבי ארה"ב.

 

ספין, שפועלת מסן פרנסיסקו, קליפורניה, פעילה כיום בעיקר בארצות הברית, ומאז שנרכשה על ידי פורד היא מציגה התרחבות מרשימה: בנובמבר שעבר היא פעלה בתשע ערים ובחמישה קמפוסים של קולג'ים ברחבי ארה"ב, וכעת היא פעילה כבר ב-47 ערים ומוסדות לימוד. בחודש הבא תתחיל החברה לפרוש אלפי קורקינטים חדשים ברחובות של פורטלנד, לוס אנג'לס, דנוור, וושינגטון, קנזס סיטי, ממפיס ומיניאפוליס, וערים נוספות תצורפנה בהמשך. בזכות הגב הכלכלי של פורד מתכוונת ספין להרחיב את פעילותה ל-100 ערים ברחבי העולם בתוך כשנה מהיום, ולדברי קברניטיה "השמיים הם הגבול" לאחר מכן.

הדור השלישי של הקורקינט של ספין מאופיין ראשית לכל ברמת עמידות גבוהה יותר, ובמנגנונים משוכללים יותר מפני גניבה, כמו גם בחלקים שיוצרו במיוחד כדי לצמצם את אפשרויות ההשחתה של הכלים. הקורקינט החדש מיוצר עבור ספין על-ידי חברת בת של שיאומי, יצרנית הקורקינטים הגדולה ביותר בעולם, שנקראת Segway-Ninebot וכפי ששמה מעיד עליה זאת שותפות סינית-אמריקנית.

 

 

 

הדור השלישי מאופיין בשלדה גדולה וחזקה יותר, בפלטפורמה רחבה וארוכה יותר, ולא פחות חשוב: במערכת בלימה מחוזקת עם ידית בלם יד כמו באופניים, שהיא אינטואיטיבית יותר לשימוש. לדברי אנשי ספין, מערכת הבלימה הזאת מאפשרת בלימה מהירה ומרחקי בלימה קצרים יותר. גם הצמיגים של הקורקינט, שהינם ללא פנימית ("טיובלס") גדולים יותר מבעבר (בקוטר 10 אינטש) – וזה משפר גם את נוחות הנסיעה בזכות בלימת זעזועים טובה יותר, וגם את אחיזת הכביש ואת היציבות.
לדברי 'ספין', המנוע ומערכת החשמל של הקורקינט שופרו כדי לייצר תאוצות טובות יותר, ובעיקר כדי לשפר את תחושת הכח בעליות. סוללה חדשה מספקת כעת טווח נסיעה של 60 קילומטרים בין טעינות.

מאבק בוונדליזם

 

קורקינטים "מושכים אש" לא רק בישראל. הם הופכים לקורבנות של ונדליזם גם בגלל שהעולם מלא באנשים עם יצר רע, וגם מפני שחלק מן המשתמשים בכלים האלה לא תמיד מקפידים להתחשב בזולתם. חברות ההפעלה של כלים לניידות אישית סופגות נזקים אדירים לרכוש שלהן וחייבות להגן עליו, וחלק מן החידושים בכלי מן הדור השלישי נוגעים לברגי אבטחה חדשים אשר הונדסו במיוחד לצורך זה. בנוסף, כדי לצמצם את הגניבות, יצרנית הקורקינטים שיפרה גם את מערכת האימות. ספין ביצעה בדיקת פיילוט לקורקינט החדש שלה בעיר בולטימור בסוף יוני, אבל קברניטיה מודים שמוקדם עדיין, מבחינתם, להעריך מה תהיה תוחלת החיים הממוצעת של הכלים. לדבריהם, הקורקינט החדש משיג ביצועים טובים יותר מבחינת היקף השימוש בו, וטווחי הנסיעה, וכפועל יוצא מכך גם בהכנסות נטו לחברה.

לקריאה נוספת: בגלל תקלה: נפצעו מאות רוכבי קורקינטים של ליים

ככלל, תעשיית התפעול של כלים לניידות אישית סובלת מקשיים לא מבוטלים, בעיקר, כאמור, מוונדליזם אבל גם בגלל תאונות רבות ופציעות של רוכבים, ומשרידות נמוכה מאד, יחסית, של הכלים. כל זה מקשה על החברות להצדיק את ההשקעה בהן, ורובן פועלות בינתיים במודל הפסדי.

 

 

מצד אחד נראה שלמרות שהיקף הפעילות של ספין קטן משמעותית, כרגע, מאלה של 'בירד' ו'ליים' האמריקניות יש לה אורך נשימה לא מבוטל בזכות הגב הכלכלי של יצרנית הרכב פורד, אשר הכריזה על כוונתה להשקיע בחברה זאת 200 מיליון דולר נוספים. מצד שני, 'ספין' היא רק רכיב אחד מתוך מערך של שירותי ניידות שפורד נכנסה אליהם. כך, למשל, פורד רכשה לפני כשלוש שנים את חברת צ'ריוט (Chariot) תמורת 65 מיליון דולר (בעסקת מזומן), ויצרה יחד עם חברת 'ליפט' את GoBikes שהיא מיזם משותף להפעלת אופניים שיתופיים
לספין יש לא מעט מתחרות אבל שתי הבולטות בהן, ללא ספק, הן בירד – אשר גייסה לא מכבר 273 מיליון דולר ו'ליים', שגייסה כבר 765 מיליון דולר. בין המתחרות המעניינות הנוספות אפשר למנות את 'גאמפ' האמריקנית שנרכשה על-ידי 'אובר', 'ליפט' – המתחרה של אובר – שנכנסה גם היא לתחום זה, חברת הסטארט אפ ההולנדית 'דוט', ומקבילתה השבדית 'וואי'. כל זה עוד לפני שדיברנו על חברות מן המזרח הרחוק וסין.

 

צילומים: יח"צ / ספין