עובד של טסלה מנע פיגוע סייבר כנגד מפעל של החברה

קבוצת האקרים רוסית הציעה לעובד של טסלה מיליון דולר כדי שישתול תוכנת כופר זדונית ברשת המחשוב של מפעל החברה בנבאדה
AUDI Q4 SB E-TRON

 

ביום שבת שעבר עצר ה-FBI האמריקני אזרח רוסי בן 27 בשעה שניסה לצאת את גבולות ארצות הברית, באחד מרגעי השיא של מה שנראה כמו סרט הוליוודי.

 

 

מציוץ של אלון מאסק, נשיא טסלה, ומדיווח שפורסם על-ידי משרד המשפטים האמריקני, עולה שכמו מספר חברות אמריקניות גדולות אחרות גם טסלה הייתה יעד של רשת האקרים רוסית, אלא שבשונה מחברות אחרות טסלה ניצלה בזכות נאמנותו של אחד מעובדיה.
מן הפרסום של משרד המשפטים האמריקני עולה שבחודש יולי השנה הגיע לארצות הברית תייר רוסי בן 27 בשם איגור איגורביץ' קריוצ'קוב, לאחר שייצר קודם לכן קשר עם אזרח אמריקני דובר רוסית שעובד במפעל של טסלה בנבאדה. קריוצ'קוב יצר קשר חברתי עם העובד, ששמו לא פורסם, ופגש אותו מספר פעמים, ובשלב מסוים הציע לו מיליון דולר אם יסכים לשתול תוכנה ברשת המיחשוב הפנימית של המפעל של טסלה.

העובד לא סרב להצעה, אבל דיווח עליה למעסיקיו אשר הודיעו על כך מיד ל-FBI, שאנשיו, יחד עם העובד, רקחו "עוקץ" כנגד האזרח הרוסי. בתוך כדי הנחת המלכודת הסתבר – למרבה ההפתעה – שקריוצ'קוב ומקורביו לא רק תכננו לגנוב מידע פנימי של טסלה ולא רק עמדו לשתול קוד זדוני שיאפשר להם להפוך את החברה לקורבן לסחיטה – אלא כבר פעלו בדרך דומה בעבר כנגד חברות אמריקניות אחרות.

 

 

אנשי משרד המשפטים וה-FBI לא מסרו אלו גופים נפגעו בהתקפות קודמות של הכנופיה הזאת, אבל ידוע שהתקפת כופר דומה בוצעה לא מכבר כנגד קבוצת CWT, וזו שילמה להאקרים כופר בסך 4.5 מיליון דולר. טסלה עלולה הייתה למצוא את עצמה במצב דומה לולא פעל העובד שלה במהירות והודיע לחברה. גם ענקיות הקרוזים הימיים קרניבל וגרמין נפלו לאחרונה קורבן להתקפות כופר, ואילו חברת Travelex נאלצה לשלם לאחרונה 2.3 מיליון דולר להאקרים שפרצו למחשביה.

כפי שעולה מן הפרסום של משרד המשפטים (שמובא כאן למעלה), האזרח הרוסי נעצר בשעה שניסה לצאת את גבולות ארה"ב דרך שדה התעופה של לוס אנג'לס. ביום חמישי האחרון, בהמשך לכתבה שפורסמה בעניין זה באתר teslarati, ולציוץ של אנשי האתר בטוויטר, צייץ בתגובה אלון מאסק ואישר, למעשה, שהמפעל של טסלה בנבדה היה יעד ל"התקפה רצינית".

 

מעבר לניסיונות הבלתי פוסקים של גופים שונים לפרוץ לרשתות מחשבים כדי לשים יד על מידע עסקי יקר ערך ועל מידע אישי, ולפריצות לצורך כופר, פרשה זאת מזכירה לנו שוב את אחת הסכנות שמאיימות על הבטיחות של מכוניות שמותקנות בהן מערכות שונות לסיוע לנהג, כגון בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אקטיבית והיגוי אקטיבי. מאליו מובנת הסכנה שכרוכה בהשתלטות מרחוק על מערכות כאלה.