עוד קורבן קורונה: ג'נרל מוטורס סגרה את 'מאייבן'

יצרנית הרכב האמריקנית הודיעה לרבע מיליון המנויים של 'מאייבן' על סגירת השירות. צי של 1,400 מכוניות שברולט וקאדילק מתווסף לערימת המשומשות
AUDI Q4 SB E-TRON

 

בפעם הקודמת שהעולם נקלע למשבר כלכלי קשה, ב-2008-2009, ג'נרל מוטורס פשטה רגל, הולאמה על-ידי הממשל הפדרלי האמריקני, ונפתחה מחדש כחברה חדשה וצנועה יותר. כעת, לנוכח מגפת קורונה והמשבר הכלכלי החדש שהיא גורמת לו – נאלצת ג'נרל מוטורס "החדשה" לחתוך בבשר החי ולסגור את חטיבת 'מאייבן' שהייתה חוד החנית שלה בתחום התחבורה השיתופית.

 

 

אתמול (ג') הודיעה ג'נרל מוטורס לכל 230,000 לקוחות Maven ש"שירות שיתוף כלי הרכב מאייבן לא יהיה פעיל עוד, החל באופן מיידי". הסיבה, באופן טבעי, היא שחטיבת הרכב השיתופי של ג'נרל מוטורס פועלת בתחום חלוצי שעדיין אין לו מודלים כלכליים ברורים ורווחיים. בארבע השנים שחלפו מאז שהחברה נכנסה לתחום זה היא נאלצה להזרים מאות מיליוני דולרים והשקעה קבועה של משאבים, וגם כעת אין צפי לרווח בטווח המיידי.

בשש השנים האחרונות, עוד הרבה לפני – וללא כל קשר – למשבר הנוכחי, ג'נרל מוטורס נמצאת בתהליך התייעלות ויציאה מפעילויות הפסדיות. לזכותה של מארי בארה, מנכ"לית החברה, צריך לומר שנראה שהיא פועלת "בדם קר" וללא שיקולי אגו. כך, למשל, מכרה ג'נרל מוטורס את חטיבת אופל-ווקסהול אשר צברה הפסדים במשך שני עשורים ברציפות, סגרה את חטיבת 'הולדן' באוסטרליה וכעת היא יוצאת מכל הפעילויות שלה באוסטרליה ובמזרח הרחוק – למעט בסין ובדרום קוריאה.

ההבדל, במקרה של 'מאיבן', נובע מכך שכל הפעילויות שבארה "חתכה" מסמלות את העבר, בעוד ש'מאייבן' אמורה הייתה לסמן את העתיד של יצרניות הרכב בתחום התחבורה השיתופית והחכמה. עם זאת, נראה שבמקרה הזה מגפת קורונה היא רק "המסמר האחרון", "הקש ששבר" או סתם תירוץ טוב לצאת מתחום שאולי לא נבנה בדרך הנכונה. כבר לפני כמעט שנה החלה מאייבן לצמצם את היקף השירותים שלה במספר אזורים שבהם פעלה, ולהתרכז בערים שבהן שירותים כאלה יותר מצליחים, למשל בלוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, סן דייגו, אזור דטרויט, ובערים בולטימור, וושינגטון די.סי. וטורונטו שבקנדה. בשיא פעילותה, אגב, פעלה מאייבן ב-17 ערים שונות בצפון אמריקה. מגפת קורונה השאירה בבית את רוב לקוחות החברה ומנעה מרוב מי שרצה להשתמש בשירותיה את האפשרות לעשות זאת באופן בטוח. מנהלי החברה הפסיקו לפני כחודש את פעילותה כדי לצמצם הדבקה ולהגן על נהגים ולקוחות מפני הנגיף.

 

 

מאייבן היא לא חטיבת התחבורה השיתופית היחידה שבבעלות יצרנית רכב אשר נדרשת להצטמצם: ב.מ.וו. ומרצדס איחדו כבר בשנה שעברה את פעילויותיהן בתחום הזה, ויצרניות אחרות ששקלו להיכנס אליו קיבלו רגליים קרות. אחד הדברים הייחודיים למייבאן היה תכנית Maven Gig אשר אפשרה למשתמשים רשומים לשכור מכונית מתוצרת ג'נרל מוטורס להשכרות קצרצרות תמורת החל מ-9 דולר לשעה, כמו גם ל"משימות מיוחדות" למשך יום או חלק ממנו, או גם לתקופות ארוכות מהשכרה רגילה אך קצרות מחוזי ליסינג.

חידוש מעניין במיוחד שמאייבן הביאה לעולם הייתה האפשרות "לסבלט" את המכונית הפרטית, כל עוד שהיא מתוצרת ג'נרל מוטורס: באמצעות הפלטפורמה של החברה יכול היה כל בעל מכונית שיוצרה אחרי שנת 2015 להשכיר את מכוניתו לאנשים אחרים ולקבל דמי דמי שימוש, בניכוי עמלה בסך של כ-40%.

 

 

צי הרכב שבבעלות מאייבן מונה כעת כ-1,400 מכוניות אשר צפויות לעשות את דרכן אל מגרשי המשומשות של החברה. האפליקציה, הפלטפורמה, נכסים דיגיטליים ורעיוניים למיניהם, ואולי גם חלק מצוות העובדים – יועברו ל"חטיבת החדשנות הגלובלית" של ג'נרל מוטורס, ואולי אף ישולבו בחטיבת 'קרוז' של החברה, אשר מפתחת רכב אוטונומי.