עידן המימן: וולוו ומרצדס ייצרו יחד תאי דלק

שתיים מיצרניות המשאיות הגדולות בעולם יפתחו וייצרו יחד תאי דלק בהיקף משמעותי. כבר בתוך חמש שנים ינועו על כבישי העולם משאיות שיונעו באמצעות גז מימן ולא יפלטו גזים רעילים
AUDI Q4 SB E-TRON

 

חטיבת המשאיות של מרצדס (דיימלר) וחברת וולוו משאיות (שהיא חברה נפרדת מיצרנית המכוניות) חתמו על הסכם ראשוני לקראת שיתוף פעולה בקנה מידה מלא בפיתוח וייצור של תאי דלק למשאיות, אוטובוסים ורכב כבד בכלל.

 

 

זהו שלב ראשון בדרך להקמת מיזם משותף שיפתח, ייצר וימסחר מערכות תאי דלק מימניים שיותקנו ויניעו כלי רכב כבדים, אשר מונעים כיום באמצעות מנועי דיזל גדולים. בפועל מדובר על מיזם שמבוסס על ידע וטכנולוגיה שפותחו על-ידי מרצדס. כך, לטובת המיזם החדש תאחד חברת מרצדס את כלל הפעילויות שלה בתחום המימן אל חברה חדשה ונפרדת, ואילו חברת המשאיות וולוו (שהיא גם הבעלים של רנו משאיות ושל מאק האמריקנית) תרכוש מחצית מן המיזם תמורת כ-600 מיליון אירו במזומן. שתי החברות, שמתחרות זו בזו בתחום המשאיות, תהיינה שותפות שוות במיזם.

לאחר קבלת אישורים של רשויות התחרות באירופה צפויות שתי החברות לחתום על הסכם סופי עד לסוף הרבעון השלישי השנה, ולהקים חברה עצמאית וניטראלית שתיבדל מכל תחומי הפעילות האחרים של שתי החברות. מטרת המיזם המשותף היא לאפשר לחברות להשיג טכנולוגיית הנעה מימנית בייצור סדרתי בתוך כדי חלוקת עלויות הפיתוח העצומות בין שתיהן.
אנליסטים רבים בעולם סבורים שמשבר קורונה, על אף ההקלה קצרת הטווח שהוא יוצר בהשפעת האדם על הסביבה, עלול לפגוע ביכולת הכלכלית של יצרניות רכב לעמוד בדרישות זיהום האוויר המחמירות, ולאלץ את הרגולטורים לדחות את המועדים שבהם חייבות החברות לעמוד. יחד עם זאת, בהודעה משותפת לוולוו ולמרצדס נכתב שמדובר בחבירה נחוצה לנוכח המשבר הכלכלי הקשה והמציאות הלא ברורה.

לקריאה נוספת: יונדאי מסתערת על שוק המימן

כלי רכב כבדים צורכים הרבה יותר אנרגיה מאשר מכוניות נוסעים, ובאופן יחסי לנסועה שלהם מזהמים את העולם בכמויות גדולות יותר של גזים רעילים, ובדו-תחמוצת הפחמן שגורמת לאפקט החממה ולהתחממות גלובלית. מכאן החשיבות הרבה של המרת מנועי הבעירה הפנימית הגדולים שלהם – בדרך כלל מנועי דיזל – במנועים חשמליים אשר מוזנים מחשמל שנוצר על כלי הרכב עצמו בתוך תאי דלק מימניים.

 

 

טכנולוגיית תאי הדלק מוכרת וידועה מזה יותר מ-100 שנים ובעשור האחרון נעשה בחברות שונות מאמץ עצום לפתח ולמסחר אותה, ושתי החברות מקוות להשלים את הפיתוח המשותף שלהן בתוך שנים בודדות ולייצר תאי דלק לכלי רכב כבדים כבר במחצית העשור הנוכחי, כלומר בתוך כחמש שנים.
העובדה ששתי החברות מדגישות בהודעתן את נושא ה"מסחור" של הטכנולוגיה מעידה על כך שבכוונתן להקים מיזם כלכלי שיפתח מוצרים לאו דווקא עבור וולוו ומרצדס בלבד, אלא תאי דלק מימניים באופן כללי, כולל כאלה שיימכרו ליצרניות מכוניות. מה שמחזק את ההנחה הזאת היא העובדה שמרצדס מאחדת לתוך הפעילות הזאת את כלל חטיבות הטכנולוגיה הרלבנטיות אצלה, כולל כאלה ששקדו על פיתוח טכנולוגיה כזאת לשימוש במכוניות נוסעים.

 

 

מרטין דאום, יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר משאיות (חטיבת המשאיות של מרצדס) אמר בהודעה לעיתונות ש"תחבורה לוגיסטית מניעה את העולם והצורך בהובלה ימשיך לגדול. הובלה שלא פולטת דו-תחמוצת הפחמן יכולה להתבצע באמצעות טכנולוגיית רכב חשמלי שמוצע באמצעות אנרגיה שנאגרת בסוללות או באמצעות אנרגיה שמיוצרת בתוך תאי דלק מימניים "על הסיפון". עבור משאיות, שמתמודדות עם משקלי נשיאה כבדים ומרחקים ארוכים – תאי דלק מימניים הם התשובה היחידה, ודיימלר בנתה לאורך השנים מומחיות משמעותית בתחום זה. המיזם המשותף עם וולוו משאיות הוא אבן דרך בהעלאת משאיות ואוטובוסים המונעים באמצעות תאי דלק על הכבישים שלנו".
מרטין לונדסטדט, נשיא ומנכ"ל קבוצת וולוו משאיות, אמר שמיזם משותף זה מוכיח את האמונה של שתי החברות בטכנולוגיית תאי דלק מימניים בכלי רכב מסחריים. עם זאת, כדי שחזון זה יהפוך למציאות נדרשים גם חברות ומוסדות אחרים לתמוך ולתרום לפיתוח – בעיקר כדי לבסס את התשתית הדרושה לתדלוק באמצעות מימן.