פולקסווגן השיקה שירות השכרה קצרצרה של מכוניות חשמליות

קבוצת פולקסווגן מגבירה את מעורבותה בתחום התחבורה החכמה עם חברה נוספת להשכרה קצרצרה של מכוניות. החידוש הפעם: צי של מכוניות חשמליות טהורות בלבד
AUDI Q4 SB E-TRON

 

חברת פולקסווגן השיקה בסוף השבוע שירות חדש, בשם WeShare, ל"השכרה קצרצרה" של מכוניות. בשלב ראשון הושק השירות בעיר ברלין, ובה מופעלות מעתה כ-1,000 מכוניות חשמליות טהורות מדגם 'גולף'. בחודשים הקרובים תתווספנה אליהן כ-500 מכוניות מיני נוספות מדגם !e-up, ובמחצית השנה הבאה יצורפו להן מכוניות חשמליות חדישות מדגם פולקסווגן ID3. זאת, נכון להיום, גם אחת התכונות הייחודיות לפרויקט של פולקסווגן: כלל צי הרכב הוא על טהרת מכוניות חשמליות טהורות.

 

 

"השכרה קצרצרה" של כלי רכב, ממש בדומה להשכרת קורקינטים של 'בירד' או 'ליים', הוא מודל שבו מנויים יכולים להיכנס לאחת מן המכוניות הזמינות של צי רכב, לנסוע בהן למשך זמן או מרחק כרצונם – לרוב בתוך תחום מוגדר, ולשלם אך ורק על משך השימוש ברכב. מודל הפעלה כזה מוכר לנו בישראל מזה כעשור בזכות חברת Car2Go הישראלית (ולא לבלבל אותה עם Car2Go הגרמנית), ויש לו שני אופני הפעלה: "מנקודת השכרה" – כלומר שהמשתמש לוקח מכונית ומחזיר אותה לאותו מקום חניה, או "בציפה חופשית" ("free-floating") – שבה משתמש מוצא מכונית קרובה אליו ומשאיר אותה במקום סמוך ליעד שלו.

בתיאוריה, שירות כזה יכול לסייע לאלפי תושבי עיר לוותר על מכונית בבעלותם ולסמוך על צי הרכב השיתופי במקרים שבהם הם צריכים מכונית, וכך לחסוך לערים אלפי מקומות חניה, וכן גודש תנועה וזיהום אוויר. במציאות, אף מודל ואף חברת הפעלה ברחבי העולם עדיין לא הציגו רווחיות מרשימה מן העיסוק הזה, ובלא מעט מקומות המודל קרס כלכלית. הדוגמא המוכרת לנו מישראל היא פרויקט 'אוטו תל' של עיריית תל אביב, שאותו מפעילה חברת Car2Go הישראלית. פרויקט זה "זכה" עד היום לקיתונות של ביקורת ציבורית – בעיקר מצד גורמים אינטרסנטים ו/או מי שלא באמת מבין בתחבורה חכמה, כמו גם מצד תושבים שסבורים שהחניה ברחבי העיר היא זכות טבעית שמוקנית לבעלי רכב, ושמקומות חניה רבים "נגזלים" לטובת מעט משתמשים.

מה שכל המלעיזים מתעלמים ממנו הוא שכדי שהתיאוריה תהפוך למציאות, לרווחת כלל תושבי הערים ובהם גם מי שאינם בעלי רכב – נדרשים מצד אחד "חינוך שוק" בהיקף רחב, ובין השאר בעלי רכב נדרשים לוותר במידה מסוימת על הנוחות שלהם, ומצד שני נדרשת השקעת עתק בצי הרכב ובתפעול שלו – וזאת גם הסיבה שעיריית תל אביב חייבת לסבסד את הפרויקט בשלביו המוקדמים (או להכביד את התשלום על כלל בעלי הרכב שעושים שימוש בנדל"ן עירוני יקר).

 

 

ברלין, עיר שפרנסיה בולטים ביצירתיות שלהם ובמשאבים שהם משקיעים כדי לקדם שיטות תחבורה מתקדמות, מהווה דוגמא ומופת לכלל סוגי התחבורה הציבורית והחכמה, כמו גם לקליטת טכנולוגיות הנעה חדשות כמו הנעה חשמלית ומימנית. כבר בשנת 2010 היו בברלין 180,000 תושבים שנרשמו לשירותי Car2Go של ב.מ.וו. ו- DriveNow של מרצדס (שתי החברות אוחדו השנה לחברה אחת בבעלות משותפת של שתי היצרניות היריבות), ומספר זה זינק ל-2,460,000 מנויים רשומים בתחילת 2019.

פולקסווגן עצמה נכנסה כבר לתחום התחבורה החכמה עם חברת MOIA שבבעלותה, אשר מפעילה שירות הסעות עם מאפיינים דומים לאלה של VIA הישראלית (או 'באבל' שהחל לפעול בארץ לפני כחודשיים), ובמקביל הקימה את חטיבת We שמפתחת ומפעילה סדרה גדלה והולכת של שירותי תחבורה חכמה.

כאמור, החל בסוף השבוע האחרון פולקסווגן מפעילה בברלין את השירות החדש עם צי של כ-1,000 מכוניות גולף חשמליות, ואת אלה אפשר לשכור באמצעות אפליקציה שהחברה פיתחה. למרבה הצער, בשלב ראשון יכולים ליהנות מן השירות רק תושבי העיר ברלין – היות שכדי להירשם לשירות צריך להיות תושב העיר, בגיל מבוגר מ-21, עם רישיון נהיגה בתוקף וותק נהיגה של יותר משנה אחת, וכמובן גם עם כרטיס אשראי בתוקף.

בשלב ההשקה, ועד לחודש ספטמבר הקרוב, ישלמו המשתמשים 22 סנט (של דולר) לכל דקת השכרה, ותעריף זה כולל הכל, כלומר גם את כל סוגי האגרות והביטוח. החל מספטמבר ואילך החברה תציע שלוש רמות שונות של תעריפים והמחיר הממוצע שלהן יהיה 33 סנט של דולר לדקת שימוש. נכון לשלב ההשקה מכסה הפרויקט כ-150 קילומטרים רבועים של העיר ברלין עצמה, ופרברים סמוכים שלה, אבל לקוח יכול לנסוע גם מחוץ לעיר – כל זמן שברור לו שבמקרה כזה "המונה דופק" ללא הפסקה עד לרגע שבו המכונית חוזרת לגבולות העיר ומוצבת שם בחניה מסודרת. בשנה הבאה מתכוונת פולקסווגן להרחיב את השימוש בפלטפורמה הזאת גם אל פראג, בירת צ'כיה, שם הוא יופעל כמובן עם מכוניות חשמליות מתוצרת 'סקודה', וכן לעיר הגרמנית האמבורג.

 

 

מי שידאג לטעינת המכוניות החשמליות בשלב ראשון הם עובדי המיזם, אולם בעתיד, וככל שרשת הטעינה החשמלית של ברלין תתרחב, יוכלו המשמשים לקבל זיכוי על חלק מן התשלום שלהם אם הם יהיו אלה שידאגו לחבר את המכוניות לעמדות טעינה. פולקסווגן גם חתמה על הסכם עם רשתות הסופרמרקטים Lidl ו-Kaufland, והמיזם יקים עמדות טעינה במגרשי החניה של 70 סניפים שלהם – גם לטובת מכוניות אלה וגם לטובת מי שירכשו בעתיד מכוניות חשמליות מתוצרת החברה.

פולקסווגן, כאמור, היא לא יצרנית הרכב היחידה שקפצה לבריכת התחבורה החכמה בכלל ורכב שיתופי בפרט. קדמו לה מרצדס וב.מ.וו, ג'נרל מוטורס עם 'מאייבן', ולאחרונה הצטרפה גם פיג'ו-סיטרואן-אופל עם Free2Move. פלטפורמת שירותי הניידות We של פולקסווגן מציעה כיום אפליקציה לסיוע באיתור מקום חניה (We Park), אפליקציית איסוף משלוחים וגם אפליקציה להמלצות על שירותים ורכישת מוצרים בסביבת המיקום של הרכב. בהמשך השנה מתכוונת החברה לאחד את שתי הפלטפורמות הקיימות שלה, We ו-MOIA.