פולקסווגן ופורד יפתחו יחד רכב חשמלי ורכב אוטונומי

פולקסווגן ופורד חושפות לראשונה את היקף שיתוף הפעולה המלא ביניהן. הברית העולמית החדשה בין החברות לא כוללת החלפת מניות או מיזוג – ובכל זאת יוצרת את שיתוף הפעולה הנרחב ביותר בעולם בתחום הרכב החשמלי והאוטונומי
AUDI Q4 SB E-TRON

 

פולקסווגן ופורד פרסמו בסוף השבוע הודעה משותפת לעיתונות שבה הן מציגות באופן מפורט את היקף שיתוף הפעולה שנרקם ביניהן בחודשים האחרונים. עצם ההודעה לא מפתיעה, וכפי שכבר פרסמנו בעבר פורד תעשה שימוש בפלטפורמת הרכב החשמלי של פולקסווגן ואילו פולקסווגן תשקיע כ-2.6 מיליארד דולר במיזם הרכב האוטונומי 'ארגו AI' שאותו הובילה פורד בשנים האחרונות.

 

 

בשונה מעסקת האיחוד הקפואה בינתיים בין רנו לפיאט-קרייזלר, או מן הגל הצפוי של רכישות ומיזוגים בתעשיית הרכב, פולקסווגן – יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם, ופורד – יצרנית הרכב השנייה בגודלה באמריקה – לא מתכננות להתאחד, להתמזג או להחליף מניות, לפחות לא בשלב זה. למרות זאת הן יוצרות חיבור חזק מאד בנקודות הקריטיות והרגישות ביותר כיום של תעשיית הרכב.

מבחינה כרונולוגית, הפעילות הראשונה שתהפוך מחזון למציאות היא ייצור מכונית חשמלית טהורה שתישא את הסמל הכחול של פורד, על-גבי הפלטפורמה החשמלית המודולרית החדשה של פולקסווגן – MEB. פורד, כך נמסר בהודעה המשותפת, תייצר בשלב ראשון כ-100,000 מכוניות חשמליות טהורות בשנה במשך שש השנים 2023-2029, ובחודשים הבאים היא אף עשויה להכריז על דגם חשמלי טהור נוסף מתוצרתה, שיתבסס על אותה פלטפורמה.

 

 

פולקסווגן אמנם נכנסה באחור רב לזירת הרכב החשמלי אבל החל משנת 2016 היא הימרה את ההימור הגדול ביותר – מבחינה כלכלית – אשר איפשר לה לבצע גם את הזינוק הגדול ביותר ביחס לכל יצרניות הרכב. עד היום, בהשקעה של כ-7 מיליארד דולר, פולקסווגן פיתחה את פלטפורמת MEB שעליה היא רוצה לבנות תבנה כ-50 מיליון מכוניות חשמליות טהורות במהלך העשור הקרוב, וזה רק נדבך אחד בהשקעה כוללת שעשויה להאמיר לכ-90 מיליארד דולר.
פורד הציגה במהלך השנים דגמי קונספט חשמליים כאלה או אחרים אבל מעולם לא באמת "קפצה למים", והתוצאה היא שגם כעת, ערב כניסתן לתוקף של תקנות זיהום אוויר מחמירות באירופה, אין לה אפשרות להביא לשוק מכונית חשמלית טהורה בכוחות עצמה. פורד צפויה להשקיע בשנים הבאות כ-11.5 מיליארד דולר ברכב חשמלי, אבל לא תוכל לגשר בכוחות עצמה על הפיגור שנוצר.

בדרך לאוטונומיה בדרגה 4

החלק השני של שיתוף הפעולה (הצפוי) בין שתי ענקיות הרכב מתקיים בתחום הנהיגה האוטונומית, שבו צעדו שתי החברות במקביל בשנים האחרונות. ערב ההכרזה על הברית האסטרטגית ביניהן הודיעה פולקסווגן שהיא מתנתקת מן הקשר וההשקעה שלה בחברת הסטארטאפ 'אורורה', שמפתחת טכנולוגיה חשמלית, וכעת, יחד עם פורד, היא מפרסמת את התוכנית החדשה שלה.

 

 

פולקסווגן תשקיע – במהלך תקופה לא ידועה – 1.1 מיליארד דולר בחברת הסטארטאפ 'ארגו AI', שחלק ממניותיה מוחזקות כיום בידי פורד, אשר מפתחת טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית. פולקסווגן תקנה מפורד מניות בסכום של כחצי מיליארד דולר וכך תשווה את היקף האחזקות שלה ב'ארגו' לאלה של פורד, ותשקיע בה 600 מיליון דולר נוספים. בנוסף, פולקסווגן תמזג לתוך 'ארגו' את הפעילות של חטיבת AID שבבעלותה, שגם היא מפתחת טכנולוגיה אוטונומית. הערך של AID, לצורך העסקה, נקבע על 1.6 מיליארד דולר והיא מעסיקה כ-200 עובדים מיומנים. AID תהיה לזרוע האירופאית של 'ארגו' ותפעל מן המרכז שלה במינכן, גרמניה. ההשקעה הכוללת של פולקסוואגן ב'ארגו' מייצגת שווי של כ-7 מיליארד דולר ל'ארגו'.

בהודעת החברות נמסר שכל אחת משתיהן תוכל להשתמש בטכנולוגיה של 'ארגו' בכלי הרכב שלהן ללא כל תלות של האחת באחרת. עוד נכתב שם ש'ארגו' כיום הינה "החברה הראשונה עם תוכניות לפריסה מסחרית (של כלי רכב אוטונומיים) באירופה ובארה"ב". ארגו ממוקדת בפיתוח טכנולוגיה שתאפשר לכלי רכב להשיג רמת אוטונומיה כמעט מלאה, בדרגה 4 (מתוך 5), וזאת במיוחד עבור כלי רכב שיפעלו בסקטור של נסיעה שיתופית ('אובר', 'ליפט') ובתחום לוגיסטיקת המשלוחים.

הברית בין פולקסווגן לפורד נחשפה לראשונה בנובמבר שעבר, הוכרזה רשמית בתחילת השנה, וכבר כוללת שיתוף פעולה בתחום הרכב המסחרי. על ידי שיתוף בתחומי המו"פ, הטכנולוגיה וה-DATA, כמו גם צמצום עלויות, פולקסווגן ופורד יוכלו להתקדם מהר יותר בשניים מן התחומים הבוערים ביותר כיום לתעשיית הרכב: מכוניות חשמליות ונהיגה עצמית. ההכרזה, הצפויה כאמור, של פולקסווגן ופורד היא צעד משמעותי עבור שתיהן, אבל נראה שהמרוויחה הגדולה ביותר היא חברת ארגו, אשר עם שני לקוחות עוגן אדירים כאלה יכולה להאיץ מאד את פעילותה בתחום.

 

 

 

הנקודה הישראלית

נכון להיום קיימות בעולם מספר קטן מאד של חברות שכבר צברו קילומטראז' בפיתוח של טכנולוגיית סוללות מחד, וטכנולוגיית נהיגה אוטונומית מאידך. מצד שני, הביקוש לטכנולוגיה החשמלית נמצא כעת בהיסטריה של כל הזמנים וגם טכנולוגיה אוטונומית נחוצה מאד ונמצאת במוקד העניינים. זה הזמן שבו יכולות חברות ישראליות להיצמד לאחת מיצרניות הרכב שנותרו מאחור, ולהתמנף באמצעותה במהירות ובעוצמה.