פולקסווגן מזהירה: מחסור בשבבים יפגע בייצור מכוניות ברחבי העולם

יצרנית הרכב הגדולה בעולם עלולה להפסיד מכירות מפני שספקי משנה שלה לא ערוכים לספק לה מספיק רכיבים אלקטרוניים
AUDI Q4 SB E-TRON

 

אין זה סוד שתעשיית האלקטרוניקה והתוכנה הפעה בעשורים האחרונים בכלל, ובפרט בחמש השנים האחרונות, לקריטית עבור תעשיית הרכב בעולם, אבל אם עד עכשיו חשבנו על הטמעת מערכות להגברת הבטיחות או לצמצום השימוש בדלק ופליטת מזהמים – כעת מתגלה השפעה נוספת על תעשיית הרכב, והיא ממש לא משמחת.

 

 

אנשי פולקסווגן הודיעו בסוף השבוע לאנשיהם בהודעת דוא"ל על כך שהחברה תיאלץ להתאים את תוכניות הייצור לרבעון הראשון של 2021 ברחבי העולם בגלל מחסור ב"צ'יפים". אנשי החברה אמנם לא מסרו נתונים מדויקים אבל ההערכה היא שמספר המכוניות שלא ייוצרו "עלול להיות בטווח של שש ספרות נמוך", לדברי מקורות מקורבים לנושא. מחסור ברכיבים אלקטרוניים אצל ספקי המשנה משפיע על כל שרשרת הייצור ואף עלול לגרור שיבושים עקיפים גם בייצור של דגמים שלא מושפעים ישירות ממחסור בשבבים. דובר מטעם פולקסווגן סירב להגיב לשאלה של סוכנות הידיעות 'בלומברג' בנושא זה, אבל ההערכות הן שהתקלה נגרמה בגלל הפסקת ייצור שקשורה במגפת קורונה.

מן המייל שהועבר במסדרונות פולקסווגן אי אפשר לדעת אצל מי מספקי המשנה התגלתה התקלה, אבל דובר מטעם ספקית המשנה העצומה 'קונטיננטל' – שהיא שנייה בגודלה רק לחברת 'בוש', אמר ש"החברה לא יכולה לשלול שיבושים בייצור שקשורים למחסור בשבבים", וזאת מבלי להתייחס ללקוחות ספציפיים. דובר מטעם החברה אמר ל'בלומברג' ש"בגלל זמני הובלה ארוכים מן המקובל בתעשיית המוליכים למחצה הרכיבים הנדרשים יתעכבו עיכוב ניכר, וצווארי הבקבוק עלולים להתארך עד לשנת 2021".

אנשי חברת 'בוש', וגם אנשי ב.מ.וו. ומרצדס, אמרו שהם פועלים בשיתוף פעולה עם הספקים שלהם ושהם עוקבים אחר הנעשה בשטח כדי להבטיח אספקה סדירה, ולא ידוע להם על הפרעות צפויות בייצור או צווארי בקבוק צפויים. בנוסף, וללא קשר לנעשה בתעשיית המוליכים למחצה – הגל השני של קורונה שתוקף כעת את אירופה עלול לגרום לשיבושים בייצור כלי רכב, ממש כמו בתחילת הגל הראשון בחודשים מרץ ואפריל.

רכיבים אלקטרוניים רבים הפכו בשנים האחרונות לבעלי הערך הגבוה ביותר מתוך כלל עלות הייצור של רכרב חדש, ובין משימות רבות אחרות הם אחראים כיום על ניהול המנוע וכל מערכותיו, ניהול כל אביזרי הנוחות ברכב – מקיפול מראות והורדת חלונות ועד לשינוי זוויות המושב ושליטה בהפעלה האוטומטית של אורות ומגבים, מערכות סיוע לנהיגה שכוללות מצד אחד אמצעי חישה מגוונים ומצד שני את ממשקי המשתמש, וכמובן כל עולמות הקישוריות וחוויית המשתמש.