מחפשת מקום תחת השמש: פורד רכשה חברות לניהול תחבורה ציבורית חכמה

יצרניות הרכב נדרשות לשנות במהירות את המודל העסקי שלהן. פורד מרחיבה את פעילותה בתחום שירותי הניהול לתחבורה חכמה עם רכישת חברה אמריקנית ומיזוג שלה לתוך חטיבה גדלה ומתרחבת
AUDI Q4 SB E-TRON

 

יצרנית הרכב האמריקנית פורד הכריזה הלילה (ג') על רכישת החברה האמריקנית Journey Holding Corporation ומיזוגה לתוך חטיבת התחבורה החכמה שלה – FSM (פורד סמארט מוביליטי) – אשר בעצמה תעבור בקרוב מיתוג מחדש.

 

 

JHC היא חברה צעירה מאד אשר נוסדה בשנה שעברה באמצעות מיזוג של חברת DoubleMap שנוסדה בשנת 2011 בעיר אינדיאנפוליס, לבין חברת Ride Systems שהוקמה בשנת 2007 בעיר סולט לייק סיטי. שתי חברות אלה הוקמו כחברות לאספקת שירותי מיקום אוטומטי של רכב לעיריות, אוניברסיטאות, שדות תעופה, בתי חולים וציי רכב.
החברה המאוחדת, JHC, מוגדרת כ"חברת טכנולוגיה שמתמחה בפתרונות תוכנה למערכות תחבורה חכמות", והיכולות שלה ישולבו עם אלה של חברה נוספת שמהווה חלק מחטיבת התחבורה החכמה של פורד – חברת TransLoc, שמוגדרת כ"ספקית פתרונות טכנולוגיים לתחבורה ציבורית ופרטית". TransLoc נוסדה בשנת 2004 ונרכשה על-ידי פורד בשנת 2017.

מבול השמות והחברות עלול לבלבל מעט אבל נראה שהחיבור הזה, של שלוש חברות שבכל אחת מהן יש מספר פעילויות, מייצג היטב את מה שמתרחש כיום בתחום המתהווה, והמתפתח במהירות, של תחבורה חכמה: אלפי יזמים מקימים מיזמים וחברות שלכל אחת מהן יש מקטע אחד של פתרון או רעיון טכנולוגי רלבנטי לתחום, והחברות ששורדות מתכנסות ומתאחדות עם חברות שפעילותן דומה לשלהן או משלימה אותה כדי ליצור יתרון לגודל. בשלב הבא נרכשות חברות כאלה על-ידי יזמויות פיננסיות חזקות, או על-ידי חברות הטכנולוגיה הגדולות מתחומי התוכנה או החומרה, או על-ידי יצרניות הרכב שמבינות ש"הגבינה מתרחקת מהן במהירות" ועליהן להמציא את עצמן מחדש.

 

 

תוצאת המיזוג שעליו הכריזה הלילה פורד היא חיזוק של חטיבת התחבורה החכמה של החברה בתחום הפיתוח והאספקה של פתרונות תוכנה למערכות תחבורה חכמה באופן שמעצים את כוחה בעיקר מול הסקטור המוניציפלי והמוסדי. במילים ארציות יותר – החברה הממוזגת תפתח ותשווק מצד אחד מערכות שליטה ובקרה למפעילים של ציי רכב – הן ציים לוגיסטיים והן ציי תחבורה ציבורית, ומצד שני אפליקציות למשתמשים – גם משתמשי קצה שזקוקים לשירותי הסעה וגם למשתמשים בשירותים לוגיסטיים.

לדברי אנשי פורד, לחברה המאוחדת יש יחד כ-1200 לקוחות בערים ורשויות מוניציפליות, אוניברסיטאות, קמפוסים עסקיים ועסקים, והם מקבלים ממנה שירותים בתחומי פתרונות תוכנה ללוגיסטיקה והובלות במסלולים קבועים, הובלות באמצעות כלי רכב לניידות אישית (מיקרו-מוביליטי) לפי דרישה ועוד. לחברה המאוחדת יש כעת יותר מ-200 עובדים ופעילות קיימת ענפה, כאמור. פורד מתכוונת למתג מחדש את החברה המאוחדת תחת שם שעדיין לא פורסם, והחברות גם לא פרסמו את היקף העסקה או את התנאים שלה.

 

 

ברט וויטלי, סגן נשיא פורד לשיווק וצמיחה בתחום הניידות (Mobility) צוטט בהודעת החברה לעיתונות כשאמר: "השילוב של 'חברות טכנולוגיות מעבר' אלה יאיץ את מאמצינו לסייע לערים לספק פתרונות תחבורה יעילים, יצרניים ונגישים יותר לאזרחיהם ולמבקריהם. זה גם יהיה המפתח לחיבור בין לקוחות לבין פתרונות הניידות האחרים בפורטפוליו שלנו, כמו הקורקינטים שמפעילה חברת ספין ושירות GoRide Health".

לא מיותר להזכיר, ולו למען הקוריוז, את הגדרות התפקידים בחברה החדשה והמאוחדת. נוסף לתפקידים הקונבנציונליים כמו מנכ"ל, סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל שירות לקוחות או סמנכ"ל מוצר, לספקית פתרונות התוכנה החדשה יש גם "סמנכ"ל צמיחה", "סמנכ"ל אנשים", סגן נשיא חדשנות וסמנכ"ל אינטגרציה.