נהגי בריטניה חייבים להתרחק מבעלות על רכב פרטי

שרת התחבורה: נהגי בריטניה חייבים להתנתק מבעלות על רכב פרטי

המנדט הבריטי כבר מזמן לא כאן, אבל זה לא אומר שאין לנו מה ללמוד מן הבריטים. שרת התחבורה, למשל, אומרת ש"הרבה דברים נראים מופרכים עד שהם לא, ואני מאמינה שזה נכון גם לגבי ניידות משותפת".
AUDI Q4 SB E-TRON

 

שרת התחבורה קוראת לנהגי בריטניה לצמצם את הבעלות שלהם על רכב פרטי ו"להתקדם מן החשיבה של המאה ה-20 שהתמקדה בבעלות על רכב פרטי", ואם מישהו נותר מעט נבוך לנוכח הדברים הנחרצים האלה נדגיש שלא מדובר בשרת התחבורה שלנו, מרב מיכאלי, אלא בשרת התחבורה של בריטניה – טרודי הריסון.

 

נהגי בריטניה חייבים להתרחק מבעלות על רכב פרטי

 

למען האמת, הריסון, שבעבר הייתה המזכירה הפרלמנטרית של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נושאת בתפקיד "תת מזכיר המדינה לעתיד התחבורה" וזה מוכיח שאפשר ללמוד מהבריטים פרק נוסף גם בהלכות ממשל: תחומי האחריות של משרד התחבורה הבריטי נחלקים בין ארבעה שרים, ואחת מהם, הריסון, אחראית באופן בלעדי ל"עתיד התחבורה". תפקיד כזה מקביל מצד אחד ל"סגן שר" אך מצד שני הוא תפקיד ביצועי.

 

נהגי בריטניה חייבים להתרחק מבעלות על רכב פרטי

 

הנרטיב המרכזי של הריסון, בנאום שנשאה בסוף השבוע לקראת "ועידת הניידות השיתופית" (CoMoUK), היה שעל בריטניה לעבור לניידות משותפת כדי לצמצם את פליטות הפחמן. "מדהים שכמעט שני שלישים מנסיעות המכוניות מתבצעות עם נהגים בודדים ברכב", אמרה הריסון בנאומה, "בריטניה נמצאת בנקודת מפנה שבה תחבורה משותפת תהיה בקרוב אפשרות מציאותית לניידות עבור רבים מאיתנו… שינוי האופן שבו אנשים מתייחסים לבעלות על רכב והתלות שלהם בו ייקח זמן, אבל הרבה דברים נראים מופרכים עד שהם לא, ואני מאמינה שזה נכון גם לגבי ניידות משותפת".

מנתונים שפורסמו במהלך הכנס עולה שמכוניות נוסעים גורמות לכ־13% מפליטות גזי החממה בבריטניה, ושלכמעט 80% ממשקי הבית הבריטים יש לכל הפחות מכונית אחת. ממשלת בריטניה הנוכחית התחייבה להפחית את סך הפליטות במדינה לאפס עד לשנת 2050 וזאת, בין השאר, באמצעות קידום תחבורה "ירוקה" כמו עידוד ההליכה והרכיבה על אופניים. במקביל, הממשלה החליטה לאסור את המכירה של כלי רכב חדשים שמונעים במנועי בעירה פנימית החל משנת 2030, וכדי לעמוד ביעד הזה מקדמת תמיכה וחקיקה שמעודדות הקמת תשתיות לרכב חשמלי. בנוסף, המדינה מעודדת את המעבר לשימוש באופנועים וקטנועים חשמליים.

 

נהגי בריטניה חייבים להתרחק מבעלות על רכב פרטי

 

האריסון אמרה בנאומה ש"תחבורה משותפת חייבת להפוך לנורמה, ועל הממשלה לתמוך במערכות תחבורה עתידיות שיהיו גמישות יותר ויציעו אפשרויות מגוונות יותר לבחירה אישית, ובאותה נשימה גם יצמצמו את פליטות הפחמן… האתגר הוא להתקדם עוד ועוד כדי להפוך את הניידות המשותפת למקובלת יותר עד שהיא תהיה הנורמה החברתית, ולהפוך אותה לקלה, נוחה ונגישה ככל האפשר. אנחנו מגיעים לנקודת מפנה שבה ניידות משותפת בצורה של מאגרי מכוניות, קורקינטים ואופניים משותפים יהיו בקרוב אופציה ריאלית עבור רבים מאיתנו… מרכזי ניידות הופכים לחלק שכיח של ארכיטקטורת הרחובות שלנו, וכל אפשרויות הניידות הללו יהיו זמינות להזמנה ולתשלום עבורן באמצעות הטלפון החכם. היתרונות משמעותיים מאוד: מאוויר נקי לאוכלוסיות בריאות יותר ועד לקישוריות גדולה יותר עבור יותר אנשים, לא משנה היכן הם גרים".