טסלה תשתמש במערכת הרדאר פורצת הדרך של 'ארבה רובוטיקס' הישראלית

ספקיות טכנולוגיה לא נוהגות לפרסם את שמות יצרניות הרכב שרוכשות מהן, אבל דליפת מידע בארצות הברית מבשרת על אחד משיתופי הפעולה החשובים ביותר לאוטו-טק הישראלי
AUDI Q4 SB E-TRON

 

חברת הטכנולוגיה הישראלית 'ארבה רובוטיקס' פרסמה אתמול לראשונה באופן רשמי מידע ראשוני אודות מערכת הרדאר שפיתחה עבור כלי רכב, וככל שאפשר להבין מן הדברים מדובר במערכת הרדאר המתקדמת ביותר שקיימת כיום בעולם בתחום הרכב. אבל רגע לפני הפרסום החשוב הזה, שנגיע אליו מיד, פורסמו בארה"ב שמועות מרתקות שהופכות את הידיעה הזאת לחשובה פי כמה וכמה. גורם אנונימי, שמזוהה עם "אדם שמקורב מאד לחברת טסלה", ואולי אפילו אחד העובדים בחברה או מישהו שנוהג להדליף עבורה ידיעות מכוונות, הדליף לאחד הצייצנים המוכרים בתחום מידע לפיו טסלה תשיק בקרוב מערכת רדאר חדשנית מאין כמותה – מתוצרת 'ארבה רובוטיקס'.

 

 

כאשר "עושים אחד ועוד אחד" הלב מתמלא בגאווה: לא רק שחברה ישראלית משיקה את הטכנולוגיה החדשנית והטובה ביותר בתחומה – היא גם מיושמת אצל החברה עם הפרופיל התקשורתי-טכנולוגי החזק וה"חם" ביותר בתעשיית הרכב של ימינו. פרסום כזה עשוי להפעיל לחץ אדיר על ספקיות משנה ועל יצרניות רכב אחרות לנסות ולשים יד על המוצר של 'ארבה רובוטיקס' כמה שיותר מהר.

 

 

אבל נתחיל בהתחלה. 'ארבה רובוטיקס' התל-אביבית ידועה ראשית לכל בזכות הפיתוחים שלה מתחומי הרחפנים. החברה פיתחה טכנולוגיה מבוססת רדאר שמאפשרת לרחפנים לטוס ב"להקות". לצורך זה נדרשות יכולות שלא היו כמותן בעבר בתחום הרדאר. הדרך של טכנולוגיה כזאת אל עולם הרכב קצרה ומובנת מאליה, מכיוון שלרדאר רגיל יש לא מעט יתרונות (כמו למשל יכולת פעולה בכל מזג אוויר ותנאי תאורה) אבל גם הרבה מאד מגבלות. הבעיה הגדולה של רדארים בני הדור הנוכחי היא בזיהוי של בני אדם, בעלי חיים ועצמים קטנים, ובעיקר מבחינת כושר ההפרדה והזיהוי של כל מה שהוא קולט.

'ארבה רובוטיקס' פיתחה מערכת רדאר, ואלגוריתמיקה שמוטמעת על-גבי צ'יפ ייעודי, שהיא הראשונה מסוגה שמסוגלת "לראות בארבעה ממדים" ולכל הפחות לייצר תמונה באיכות 2K. לדברי החברה, בעוד שמערכות הרדאר הטובות ביותר בשוק כיום פועלות ב-12 ערוצים בלבד, ומערכות שלגביהן הוכרז שהן נמצאות בפיתוח ואמורות היו להיות מושקות בשנים הקרובות יפעלו ב-192 ערוצים, מערכת הרדאר של 'ארבה רובוטיקס' מעבדת 2304 ערוצים (מה שאמור לשלוח את היריבים שלהם בחזרה אל שולחן השרטוט…). בהודעה שפרסמה אתמול 'ארבה' הוכרזה השקה של מערכת ברזולוציה של 2K, ונטען בה שטכנולוגיה זאת כבר נרכשה בפועל על ידי "יותר מ-20 יצרניות רכב וחברות-Tier 1" וזאת "במטרה לפתח את הדור הבא של מערכות הרדאר שלהן על בסיס טכנולוגית הרדאר של Arbe".

 

 

עוד נמסר שהחברה תפעל במהלך השנה הקרובה מול חברות אלה כדי להתאים את הטכנולוגיה לצרכים הספציפיים והדרישות של יצרניות הרכב, ושהיא צפויה להיות מוטמעת במכוניות סדרתיות כבר בשנת 2022. אנשי ארבה טוענים ששבב העיבוד שלהם הוא הראשון מעולם אשר פותח באופן ייעודי כדי לשמש במערכת רדאר ברכב, ושהוא תומך ברזולוציית 2K ומבצע יותר מ-100,000 זיהויים בכל תמונה. בסרטון וידאו שפרסמה החברה מודגמת היכולת של הרדאר לזהות רוכבי אופנועים ואופניים, הולכי רגל, בעלי חיים קטנים כמו חתול שחולף על הכביש ועצמים קטנים, ובעיקר להפריד בין תנועות וכיווני תנועה שונים של כלי רכב בתוך התנועה. יתרון חשוב נוסף הוא מרחק הזיהוי. ככלל, למערכות רדאר אין מגבלת טווח ביישומים אוטומוטיביים, אבל מאד קשה להם להבחין בין עצמים נייחים לניידים, ובין עצמים נפרדים, קושי שמתגבר ככל שטווח הגילוי עולה.

לדברי 'ארבה', חיישן הרדאר שלהם סורק את הסביבה כולה 30 פעמים בשנייה ומבצע בכל תמונה, "פריים", יותר מ-100,000 זיהויים. מדובר, לדבריהם, ברמת העיבוד החזקה ביותר שקיימת במערכת רדאר ברכב כיום, וזאת בהתבססות על שבב עם כושר עיבוד גדול פי 50, לדבריהם, ביחס למעבדים שמשמשים במערכות רדאר מן הדור הנוכחי בכלי רכב.

ארבה, שהוקמה בשנת 2015, גייסה עד היום 55 מיליון דולר מגופי השקעה שונים.

 

 

ובחזרה לטסלה

אפשר לומר הרבה דברים על טסלה, אבל "דיסקרטיות" ו"צניעות" הן לא בדיוק התכונות שיתארו אותה בדרך הטובה ביותר. למען האמת, אילון מאסק ו'טסלה' דווקא ידועים כמי שנוהגים להקדים קצת (או הרבה) את התחזיות שלהם ביחס למציאות, ואחד הפערים הגדולים ביותר בין הבטחות ליכולות קיים במה שהם מכנים "טייס אוטומטי". עצם השימוש בתואר "טייס אוטומטי" למערכת סיוע לנהג (ADAS) מן הדור הנוכחי הוא מופרז או מופרך מעיקרו, אבל בהקשר הישראלי נדמה שהקונפליקט הגדול והייצרי ביותר נוגע למערכת הראייה הממוחשבת מתוצרת 'מובילאיי'.

ככלל, הדרך לאוטונומיה מלאה של כלי רכב עוברת דרך "פיוז'ן" – תמהיל – של חיישנים מסוגים שונים שמכסים זה על המגבלות הפיזיקליות של האחר. אילון מאסק ו'טסלה' הם בין המתנגדים הידועים לשימוש בחיישנים מסוג 'לידר' (LiDAR), ככל הנראה בגלל העלות הגבוהה יחסית שלהם אבל אולי גם בגלל מגבלות נוספות. מערכת "הטייס האוטומטי" מן הדור הראשון שלהם התבססה במידה רבה על ראיה ממוחשבת ועל הטכנולוגיה של חברת מובילאיי.

 

 

מכוניות של טסלה היו מעורבות במספר תאונות מביכות שבהן הן שעטו לתוך כלי רכב או עצמים בולטים שניצבו מולן, ובחלק מן המקרים זה הסתיים עם הרוגים. יצרניות רכב קונבנציונליות היו מתחקרות אירועים כאלה בדיסקרטיות ומנסות לתקן את הכשלים (או להחליף ספקיות משנה או טכנולוגיות), אבל לא אילון מאסק. מאסק בחר להפיל את כל האשמה באופן פומבי על מובילאיי תוך ניצול מרומז של אחת המגבלות הידועות בראיה ממוחשבת – רגישות לסינוור.

הקרע המתוקשר והחלפת ההאשמות בין מאסק לפרופסור אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי, עוד ייזכרו בספרי ההיסטוריה של תעשיית הרכב, אבל זה כמובן לא פתר לטסלה את הבעיה אלא אולי רק החריף אותה, ומכל מקרה הקשרים בין שתי החברות נשרפו.

 

 

מאז שנת 2016 מצוידת כל מכונית חדשה של טסלה במערך של חיישנים שכולל מצלמות ראייה, רדאר וחיישני אולטרא-סאונד, כאשר ספקית הרדאר של החברה, יצרנית המשנה קונטיננטל, ציידה אותה במערכת עם טווח זיהוי של כ-160 מטרים ורזולוציה כפי שתוארה קודם. לפני מספר שבועות, בשיחה אודות הטייס האוטומטי של טסלה אמר מאסק שטסלה "עוברת מדברים כמו תמונות בודדות לסוג של 4D… אתה חושב על העולם בתלת מימד והממד הרביעי הוא זמן… שינוי ארכיטקטורה כזה אשר עד היום לא הגיע לייצור סדרתי הוא מה שבאמת חשוב לנהיגה אוטונומית מלאה".

אם אכן מאסק מתכוון לטכנולוגיה של 'ארבה', וההדלפה שפורסמה בארה"ב נכונה, הרי שמעבר של טסלה למערכת של 'ארבה' כמעט ויכפיל את טווח הגילוי של הרדאר שלה, עד לכ-300 מטרים, ויגדיל באופן ניכר את רזולוציית המידע שמוכנס לתוך מחשבי ה-ADAS של המכוניות שלה. שימוש בטכנולוגיה הזאת תואם את ההבטחה של טסלה להציג "הדמיה ארבעה ממדית" ולהפוך סוף סוף את "הטייס האוטומטי" שלה לאחד היותר בטוחים בעולם.

מה שבטוח זה שעל ההודעה של ארבה רובוטיקס בוודאי אפשר לסמוך, וגם אם הם לא יכולים לנקוב בשמות של ספקיות משנה או יצרניות רכב שמטמיעות ברגעים אלה את הטכנולוגיות שלה – לא נצטרך לעצור את הנשימה לעוד הרבה זמן כדי לגלות טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך נוספת מתחת למכסי המנועים שלנו.