חברת הסטארט-אפ הישראלית 'ספין פריים' (Spinframe), אשר מבצעת בחינה חזותית של נזקים לכלי רכב באמצעות טכנולוגיה שכוללת בינה מלאכותית, זכתה במכרז של נמל אשדוד לאיתור נזקים במכוניות שמיובאות לישראל דרך נמל זה.
בשנים האחרונות מתפתחות בעולם במהירות מספר טכנולוגיות לתיעוד מהיר של פגיעות בכלי רכב, וזאת לנוכח הצפי למעבר ממודלים של בעלות על רכב למודלים של שימוש בו. לקוחות שכבר כיום משתמשים בטכנולוגיה הזאת הם בעיקר ציי רכב ומפעילים של ציי רכב, כמו גם סוחרים, חברות ביטוח וחברות תפעוליות מתחום הרכב.
נמל אשדוד, כגורם תפעולי שדרכו נכנסות למדינת ישראל מידי שנה עשרות אלפי מכוניות, נמצא לפעמים במחלוקת עם לקוחותיו לגבי האחריות לנזקים שנגרמים לכלי רכב בתהליך השינוע שלהם.
בישראל פועלות כיום מספר חברות שונות – רובן בשלב הסטארט-אפ, אשר מפתחות פתרונות שונים לאותם אתגרים. הפתרון של ספין פריים, אשר אומץ על-ידי נמל אשדוד בהסכם לחמש שנים ששוויו מוערך בכמיליון דולר, מבוסס על מכולת בדיקה שבתוכה מוטמע ציוד של החברה אשר בוחן ובודק נזקים חיצוניים בעת פריקת כלי רכב מאוניות. בנמל אשדוד יוצבו ארבע מכולות כאלה, וספין פריים תשתמש בטכנולוגיה שלה, שמבוססת בין השאר על בינה מלאכותית, כדי לאתר נזקים ושינויים מבניים ברכב – בעיקר נזקי פח וצבע.
לדברי אנשי ספין פריים – המערכת שלהם נבחנה על-ידי יחידת החדשנות של נמל אשדוד, היא תפעל בכל תנאי מזג האוויר והיא מסונכרנת עם מערכות המידע של הנמל. הנהלת הנמל אף מסייעת לחברה הישראלית באמצעות הקשרים שלה לחברות נמל אחרות ברחבי העולם כדי להציע וליישם גם אצלן את אותו פתרון.
סך הנזקים לכלי רכב כתוצאה מתאונות ותקלות במהלך השינוע שלהם ברחבי העולם מסתכם מידי שנה במיליארדי דולרים, וכל גורם מעדיף שהאחריות והעול הכספי שכרוך בה לא יוטלו עליו. הטכנולוגיה של Spinframe Technologies מצלמת את כלי הרכב ב-360⁰ ומנטרת באופן אוטומטי נזקים פיזיים. אנשי החברה מסבירים שמתודולוגיית העבודה שלה מתמקדת ביצירת תוכן ומידע, בעיבוד ובהפצה שלו, וב"סגירת מעגל" מהירה ויעילה, כך לדבריהם. המערכת הפיזית קלה מאד להצבה בהתאם לצרכי הלקוחות, והיא מסוגלת לזהות – בין השאר – שקעים, שריטות, שינויי צבע וחבטות במרכב הרכב – ולנפק בתוך 7 שניות דוח מפורט אודות מצבו.