מספר המכוניות החשמליות הטהורות שיעלו השנה על כבישי בריטניה כמעט יכפיל את עצמו ביחס ל-108,205 כלי הרכב החשמליים שעלו על כבישי הממלכה המאוחדת בסיכום 2020. כך צופים אנשי חברת הליסינג הבריטית DriveElectric – אשר מתמחה בליסינג לכלי רכב חשמליים. לשם השוואה, בסיכום 2020 עלו על כבישי ישראל פחות מ-1,500 מכוניות חשמליות.

תיאורטית, ממשלת ישראל תומכת בקידום רכב חשמלי שיכול, בין השאר, לצמצם את זיהום האוויר ולהפחית את צריכת הנפט, אבל כולנו מכירים את ההבדל בין תיאורטי למעשי. באופן מעשי ההטבה היחידה לרכב חשמלי בישראל היא "הטבת מס מותנית" – והיא מותנית בכך שלא ייובאו ארצה "יותר מידי" מכוניות חשמליות כדי שהכנסות המדינה ממיסים לא תיפגענה.
ממשלת בריטניה ממנפת את משבר קורונה כדי להציב את הממלכה המאוחדת בחזית הטכנולוגיה ככל שהדברים נוגעים לרכב חשמלי, ולאחרונה אימצה החלטה להקדים בעשור שלם את מועד האיסור על מכירת מכוניות עם מנועי בעירה פנימית. נציגי הציבור בבריטניה לא מסתפקים בהצהרות והכרזות אלא הקציבו מיליארדי לירות שטרלינג לקידום תחבורה לא מזהמת, ובכלל זה להקמת תשתיות טעינה ציבוריות כלל ארציות.
חברת הליסינג 'דרייב אלקטריק' פיתחה מודל כלכלי שמשקלל את הפרמטרים השונים – למשל תמיכות ממשלתיות בסבסוד הרכישה של רכב חשמלי, ובאמצעותו היא מעריכה את היקף הביקוש לרכב כזה. בשנה שעברה העריכו אנשי החברה הערכת חסר (כ-98 אלף לעומת כ-108 אלף שנרכשו בפועל), וההערכה שלהם להיקף המכירות ב-2021 עומדת, כאמור, על יותר מ-200,000 מכוניות חשמליות. למרבה האבסורד, היצע הדגמים בבריטניה, שבאמצעותו יושג יעד המכירות, לא מאד שונה מזה שמוצע בישראל (מבחינת מבחר, לא מבחינת מספר…), וכולל מכוניות של קבוצת רנו-ניסאן, קבוצת פיג'ו-סיטרואן, טסלה, מרצדס ומספר יצרניות סיניות. בנוסף, השנה תתחיל מכירה מאסיבית של מכוניות מתוצרת פולקסווגן, וכן של 'איוניק 5' החדשה של יונדאי.

אנשי דרייב אלקטריק מעריכים שחלק ממגמה המעבר לרכב חשמלי תונע על-ידי גופים וארגונים עם מודעות סביבתית גבוהה (ובהקשר הזה אין ספק שקמפיינים חברתיים יכולים להשפיע גם בישראל).
במבט קדימה, אנשי DriveElectric מעריכים שכבר בשנת 2025 יהוו המכירות של כלי רכב חשמליים טהורים כמחצית מכלל המכירות בשוק הבריטי (בנורבגיה חצו המכירות של כלי רכב חשמליים במהלך 2020 את הרף הזה), ושההגדרה הממשלתית של יעד הפסקת מכירות לרכב עם מנועי בעירה פנימית יגרום ללקוחות רבים להימנע מרכישה של מכוניות כאלה בגלל החשש לירידת ערך גדולה במיוחד בעתיד. בראיה של חברות ליסינג, הם מסבירים – המשמעות תהיה עלות חודשית גבוהה יותר שתפצה את החברות על ההפסד הצפוי להן, וזה לכשעצמו יצמצם את הביקוש לרכב כזה.
ההערכה בתעשיית הרכב היא שעד לקראת 2023-2024 יוזלו עלויות הייצור של רכב חשמלי, ומחירי המכוניות לצרכנים יהיו שקולים למחיריהם של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית. בהנחה שעד אז גם תיפטר בעיית הטווח – לא תהיה מניעה לעבור לרכב חשמלי.



