האוטו-טק הישראלי ושיפור הבטיחות של סוללות ליתיום ברכב חשמלי

כדי להיפרד ממנועי בעירה מזהמים באמצעות הנעה חשמלית יש לאגור כמויות אנרגיה אדירות בתוך סוללות. התלקחות ושריפת סוללות ברכב חשמלי ובמתקני אגירת אנרגיה חושפת את 'עקב אכילס' של המהפכה החשמלית, וכדי למנוע אותן ולמזער נזקים נדרשת רגולציה שתבטיח רמת בטיחות קרובה למושלמת. לאוטו-טק הישראלי יכולה להיות תרומה רבה לגיבוש הרגולציה, ויש לנו אינטרס עליון להשפיע על המהלכים הגלובליים בתחום הזה

 

עידן הרכב החשמלי משנה במהירות את הרגלי השימוש בכלי רכב, את מבנה משק האנרגיה העולמי ואת תעשיית הרכב. בין סוף העשור הנוכחי לאמצע העשור הבא תיאסר מכירת כלי רכב עם מנועי בעירה ברוב המדינות בעולם, וכדי שזה יתאפשר נדרשת טכנולוגיה כזאת או אחרת שתאגור ותנגיש לכלי רכב כמות אנרגיה דומה לזאת שנמצאת במיכל דלק.

הטכנולוגיה הזמינה ביותר כרגע לצורך זה היא סוללות על בסיס ליתיום, וכאשר דוחסים לתוכן כמות גדולה של אנרגיה חשמלית קיימת סכנה ברורה ומיידית להתלקחות ובעירה שאי אפשר לכבות באמצעים קונבנציונליים.

 

 

סטטיסטית, מספר ההתלקחויות והשריפות של כלי רכב חשמליים קטן לאין ערוך מאשר שריפות של כלי רכב עם מנועי בעירה, אלא שהתוצאות של שריפות כאלה הרבה יותר הרסניות. כאשר סוללת ליתיום מתלקחת ובוערת קשה מאד לכבות אותה, והיא עלולה להבעיר את כל מה שנמצא בקרבתה – בין אם אלה מבנים או כלי רכב חשמליים אחרים שבתוכם נמצאות סוללות ליתיום נוספות. בעירה כזאת עלולה להימשך ימים ארוכים ולהסב נזקים כלכליים אדירים ונפגעים בגוף ובנפש. נכון להיום יש מעט מאד, אם בכלל, דרכים אפקטיביות לכיבוי שריפות של סוללות ליתיום.

כדי לצמצם את הסיכונים נדרשים פתרונות טכנולוגיים – ואלה יעוצבו בהתאם להמצאות ולרעיונות הזמינים והיעילים ביותר, אך גם על-פי חוקים ותקנות שייקבעו בוועדות תקינה בינלאומיות שונות.

האוטו-טק הישראלי – מאות חברות שמפתחות פתרונות ומוצרים לתחום הרכב, התחבורה החכמה והאנרגיה – משפיע כיום מאד על תעשיית הרכב והתחבורה העלמית אך גם יושפע מרגולציית הבטיחות שמתגבשת. לתעשייה הישראלית יש אינטרס ומוטיבציה לפתח פתרונות שיגבירו את הבטיחות, ויש לה גם אינטרס נוסף, לא פחות חשוב: לסייע בעיצוב רגולציה שתואמת את הפתרונות שמפותחים בישראל במקום להיגרר אחרי תקנים שמעוצבים על-פי רעיונות של אחרים.

שיפור הבטיחות סוללות ליתיום הוא צורך אוניברסלי דחוף ביותר, ולחברות אוטו-טק ישראליות יש הרבה מאד מה להציע לעולם. במקביל יש לנו אינטרס להיות כוח מוביל בעיצוב התקינה והחוקים הבינלאומיים.

כדי לקדם פתרונות כחול לבן, ולתרום לגיבוש תקינה בינלאומית לבטיחות סוללות, הקמנו קבוצת עבודה ייעודית שתאחד את כל הכוחות והגורמים הישראלים שמחזיקים בידע ובמידע רלבנטיים, ויש להם עניין לקדם תקינת בטיחות אפקטיבית. ההשראה לקבוצה הזאת, ולמשימה שמונחת בפניה, מגיעה מחברות ישראליות שהשפיעו על העולם – החל בטפטפות וב-'Disk on key' וכלה בחברת 'פורטליקס' הישראלית אשר הפכה חלק מן הקוד שפיתחה לסטנדרט עולמי, ובעשותה כך הציבה את עצמה כתף לצד כתף עם ענקיות התעשיה.

את כנס ההקמה של קבוצת עבודה שתתמקד בשיפור הבטיחות של סוללות ליתיום ברכב חשמלי ערכנו ב-CityZone – מעבדת החדשנות של עירית תל אביב ואוניברסיטת תל אביב, בהשתתפות נציגי חברות רלבנטיות ומעניינות מן האוטו-טק הישראלי. בין החברות האלה יש מי שעוסקות בכימיה עצמה – פיתוח סוללות מתקדמות ורכיבי סוללה ופיתוח אמצעי בקרה, ניטור וקירור, יש מי שעוסקות בטעינה מהירה, תקשורת בין הרכב לסביבה והגנת סייבר, ומי שמחפשות ומתקינות אמצעים למניעת, זיהוי וכיבוי שריפות. כל אלה מייצגות חלק מן הדיסיפלינות הרלבנטיות לנושא, וכעת אנחנו מזמינים את כל מי שיש לו מה להציע ולתרום בנושא הזה לחבור ולהצטרף אלינו כדי לשפר את הבטיחות של כולנו וכדי לעצב רגולציה עולמית טובה ומועילה.

 

לקריאה נוספת:

מדוע סוללות ליתיום מתלקחות וכיצד אפשר למנוע את זה?

"הרגולטור לא אויב אלא חבר שלי"

קול קורא: מעוניינים להשפיע על תקני הבטיחות העולמיים לסוללות ליתיום? הצטרפו אלינו!

קבוצת עבודה לשיפור הבטיחות של סוללות ליתיום-יון