קול קורא: מעוניינים להשפיע על תקני הבטיחות העולמיים לסוללות ליתיום? הצטרפו אלינו!

קול קורא: מעוניינים להשפיע על תקני הבטיחות העולמיים לסוללות ליתיום? הצטרפו אלינו!

קבוצת העבודה לשיפור הבטיחות של סוללות ליתיום ברכב חשמלי קוראת לכל מי שיכול לתרום לנושא להצטרף אליה

 

תעשיית הרכב העולמית עוברת בעשור האחרון את המהפכה הגדולה ביותר מאז המצאת הגלגל, ואחד הנדבכים החשובים שלה הוא גמילה משריפת נפט במנועי בעירה ומעבר להנעה אלטרנטיבית. מהלך זה מואץ בחמש השנים האחרונות על-ידי שני כוחות: ניסיון להתמודד עם שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית, וההבנה של יצרניות רכב אירופאיות ואמריקניות שתעשיית הרכב הסינית עוקפת אותן בסיבוב באמצעות כלי רכב חשמליים.

 

קול קורא: מעוניינים להשפיע על תקני הבטיחות העולמיים לסוללות ליתיום? הצטרפו אלינו!

 

האצת התהליך והשאיפה באירופה ובאמריקה שלא לפגר אחרי הסינים מאלצים את היצרניות להשתמש בטכנולוגיות שקיימות כרגע לאגירת אנרגיה – בעיקר סוללות על בסיס ליתיום, וזאת למרות צל כבד שמרחף מעל הכימיה הזאת: סכנת התלקחות ופיצוץ של סוללות.

סטטיסטית, מספר השריפות של סוללות בכלי רכב חשמליים (להבדיל מן הסוללות הפחות איכותיות שמותקנות בכלי רכב לניידות אישית) נמוך לאין ערוך ממספר השריפות של כלי רכב עם מנועי בעירה. אבל כאשר סוללת ליתיום-יון כן עולה בלהבות אין אף דרך אפקטיבית לכבות אותה. סוללת ליתיום עלולה לבעור בחום גבוה למשך שעות רבות ואף מספר ימים, מפני שבשונה מחומרים אחרים – שבוערים בעזרת חמצן מן האוויר, ליתיום מספק בעצמו את החמצן לאש ולכן אי אפשר "לחנוק" אותו.

בעירת ליתיום מסכנת בני אדם ומבנים שסמוכים למוקד האש, וכאמור – על אף שההסתברות הראשונית לפריצת שריפה נמוכה – הסטטיסטיקה ו"המספרים הגדולים" ינצחו: אסון המוני ראשון יתרחש במוקדם או במאוחר.

כמו כל אתגר בטיחות ברכב, גם הבטיחות של סוללות ברכב חשמלי תיפתר בסופו של דבר באמצעות רגולציה גלובלית. אבל לעיתוי של הרגולציה הזאת ולפורמט שלה תהיה משמעות עצומה. אם נספיק לעצב רגולציה טובה לפני אסון המוני – אפשר אולי למנוע אותו מבלי לזעזע את תעשיות הסוללות והרכב. אבל אם חלילה וחס יתרחש אירוע רב נפגעים לפני שתהיה רגולציה ובטרם ששחקנים בשוק יטמיעו טכנולוגיות בטיחות יעילות – ניסיון העבר מלמד שהרגולטורים יפעלו מהר, חזק, ובאופן שעלול "לשפוך את המים יחד עם התינוק". מצב כזה עלול לקחת את כל תעשיית הסוללות והרכב כמה צעדים לאחור.

כמו כל רגולציה – גם רגולציית הבטיחות של סוללות חשמליות תעוצב בידי מי שיטרח לפעול בוועדות התקינה העולמיות, והיא תושפע על ידי שיקולים, יעדים ומטרות של המדינות שבהן היא תיקבע. לתעשיית האוטו-טק הישראלית יש כיום אינטרסים כבדי משקל, וטכנולוגיות פורצות דרך בתחומים רלבנטיים שונים – וכדי שגם קולנו יישמע נדרש שיתוף פעולה כחול-לבן של כל בעלי העניין הרלוונטיים בישראל.

 

קול קורא: מעוניינים להשפיע על תקני הבטיחות העולמיים לסוללות ליתיום? הצטרפו אלינו!

 

חברת פראגון מקבוצת ברנע עוסקת מזה שנים לא מעטות במניעת דליקות וכיבוי אש, והיא לקחה על עצמה אתגר לארח ולסייע בניהול קבוצת עבודה שתגבש רגולציית בטיחות גלובלית לסוללות רכב חשמלי.

קבוצת העבודה שזה עתה הוקמה קוראת לכל אדם, גוף או חברה שפועלים בישראל ויש להם ידע רלוונטי להצטרף לקבוצה, להעשיר את הידע המשותף, ולהשפיע על הצעות שיועברו לוועדות תקינה שונות בעולם.

אז איך מצטרפים? כתבו לנו אל: editor.themove@gmail.com

 

לקריאה נוספת:

מדוע סוללות ליתיום מתלקחות וכיצד אפשר למנוע את זה?

"הרגולטור לא אויב אלא חבר שלי"

קבוצת עבודה לשיפור הבטיחות של סוללות ליתיום-יון

האוטו-טק הישראלי ושיפור הבטיחות של סוללות ליתיום ברכב חשמלי