"הרגולטור לא אויב אלא חבר שלי"

"הרגולטור לא אויב אלא חבר שלי"

כדי להגביר את בטיחות סוללות הליתיום ברכב חשמלי נדרש שיתוף פעולה של שחקנים מתחומים שונים, וכולם צריכים להשפיע על הרגולציה כדי שהיא תהיה חכמה ומועילה
AUDI Q4 SB E-TRON

 

ארז שרייבר, המייסד והמנכ"ל של חברת 3Dbattery אשר מפתחת טכנולוגיה לסוללות ומייצרת תאי סוללה, הסביר במפגש הייסוד של קבוצת העבודה שרגולציה הולמת משרתת גם את האינטרסים העסקיים של החברה שבראשה הוא עומד. לדברי שרייבר, רגולציה מפיגה, בין השאר, את החששות של הלקוחות שלו ומאפשרת לתעשייה לפעול בתוך גבולות מוכרים ובטוחים.

 

 

את האמירה החשובה הזאת אפשר להרחיב לתעשיית הרכב באופן כללי ולומר שהתעשייה הזאת רגילה להתאים את עצמה לרגולציה (ובמקרים רבים גם לקבוע אותה) ומעדיפה לעבוד בהתאם להכתבה רגולטורית מאשר בחלל ריק.

מכוניות חשמליות אמנם פעלו בעולם כבר בראשית עידן המכונית, בתחילת המאה שעברה, אבל במשך יותר מ-120 שנים נשלטה התחבורה הקרקעית על-ידי מנועי בנזין ודיזל והסוללות היחידות שנקשרו בה סיפקו חשמל למערכות אזר שפועלות במתח של 12 וולט (או 6 או 24). כעת, בתוך עידן חדש שמשנה את פני התעשייה מקצה לקצה, נכנסות יצרניות הרכב לעולם שבו הן משוטטות כסומות בארובה מפני שאין בו תקינה מתאימה.

עצם הפעולה של סוללות ליתיום מתאפשרת רק בזכות האלקטרוניקה ותוכנה במערכות הניהול שלהן (BMS), וזה נושא פרוץ בפני עצמו. אבל גם מעבר לעניינים הפנימיים של סוללות יש להן ממשקים חשובים עם עולמות נוספים שדורשים תקינה – למשל בכל הקשור להגנת סייבר על ממשקי הטעינה ועל מערכות הניהול. פצחנים עם מוטיבציות פליליות או טרוריסטיות יכולים לנצל נקודות תורפה ברשת הטעינה, ובניהול הסוללה, כדי לבצע מניפולציות שיהפכו סוללה חשמלית לפצצת תבערה.

תשתיות שונות – בעיקר חניונים אבל גם תשתיות תחבורה למיניהן, חייבות לאפשר או למנוע מסוללות להימצא או לעבור בשטחיהן – בין אם מדובר בסוללות ניידות בכלי רכב או בנייחות שמותקנות במתקני אגירת אנרגיה. לצורך זה נדרשת תקשורת קבועה בין סוללות לתשתיות, ומידע אודות מצבה ה"בריאותי" של כל סוללה חייב להיות פומבי וזמין. חברת Autotalks הישראלית, למשל, יכולה להעניק לכל סוללה את היכולת לתקשר עם כל מי שהרגולטור יקבע שעליו לקבל מידע – ולהעביר אליו נתונים שיכולים למנוע שריפות ולהציל חיים.

דוגמא לטכנולוגיה שעדיין לא הצטרפה אל קבוצת העבודה היא זיהוי התחממות של סוללות באמצעים חיצוניים, למשל על-ידי חיישני אינפרא-אדום. טכנולוגיה כזאת יכולה להיות מותקנת בכל חניון ובכל מקום שבו נמצאות או עוברות סוללות ולספק התראה לפני שדברים מתחילים להשתבש. ישנם בוודאי ממשקים נוספים שנדרשת בהם תקינה שתגביר את הבטיחות, וחלקם קשורים לטכנולוגיות ופתרונות שמפותחים על-ידי חברות ישראליות. כדי לכלול גם אותם בהצעות שקבוצת העבודה תציג לגופי התקינה נשמח לקבל משוב מכל מי שיש לו ידע ומידע רלבנטי ומכל בעל עניין בהגברת הבטיחות.

 

לקריאה נוספת:

מדוע סוללות ליתיום מתלקחות וכיצד אפשר למנוע את זה?

קול קורא: מעוניינים להשפיע על תקני הבטיחות העולמיים לסוללות ליתיום? הצטרפו אלינו!

קבוצת עבודה לשיפור הבטיחות של סוללות ליתיום-יון

האוטו-טק הישראלי ושיפור הבטיחות של סוללות ליתיום ברכב חשמלי